Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Marc Herremans van X-OATS: ‘Moeilijkheden overwinnen hoort bij het ondernemen, maar als het je passie is, dan moet je ervoor gaan’

Gezond.be
8 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Marc Herremans van X-OATS.

1. Wat is X-OATS?

‘X-OATS is een overnight oats/ontbijt shake vol superfoods. Het is een heel simpel concept: een zakje met haver, fruit, chiazaden, natuurlijke eiwitten, koolhydraten en mineralen. Je doet de portie in de shaker en je voegt melk toe. Daarna zet je het in de ijskast en laat je het een nachtje trekken. ‘s Morgens heb je dan een gezonde, vloeibare havermoutpap. Het is glutenvrij zonder geraffineerde suikers en met natuurlijke proteïnen. Het grote verschil met andere shakes, is dat X-OATS echte voeding is en dus veel vezels bevat. Deze zelfgemaakte havermout geeft een verzadigd gevoel, wat bij andere maaltijdschakes soms ontbreekt. Andere shakes worden vaak gemaakt met poeders en chemische smaakstoffen waardoor veel mensen darmklachten krijgen en niet lang verzadigd zijn.’

2. Waarom/hoe begon je met het merk?

‘Tien jaar geleden had ik al de merknaam X-OATS en het idee om er iets mee te doen. Maar ik kwam nooit het goede moment tegen, noch had ik een echt een idee dat onderscheidend genoeg was ten opzichte van producten die al op de markt aanwezig waren. Ik begon samen met mijn zakenpartner wat te sparren. We zijn allebei fervente fans van havermout. Uiteindelijk zijn we dan op het idee
gekomen om een overnight oats shake op de markt te brengen.’

‘De dag van vandaag hebben mensen weinig tijd om te ontbijten – vooral de drukbezette ouders of moeders. Overnight oats besparen je heel wat tijd in de ochtend. Je neemt de ontbijtshake gewoon mee in de wagen, op de fiets, onderweg naar je werk. Het is een idee dat al jaren in de lift zit, vooral in de UK en de US. Maar we zien ook dat het aan het overwaaien is naar de Benelux en Duitsland. Mensen maken meer en meer zelf overnight oats. We wilden dat concept eenvoudiger maken, dus een zakje is één maaltijd die je in de shaker doet. ‘s Morgens kun je het gewoon meenemen en heb je een gezond ontbijt
on the go. Dat idee hebben we omgezet in realiteit.’

3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?

‘Ten eerste omdat het een ingrediëntenlijst heeft die leesbaar is. Zelf maak ik me vaak druk omdat je reclame ziet voor gezonde producten, vervolgens de ingrediëntenlijst bekijkt en allerlei toevoegingen en moeilijke afkortingen ziet die niemand begrijpt. Bij X-OATS is het simpel: gezonde voeding is voeding zonder additieven. Het zijn gewoon eerlijke, natuurlijke producten. Het is havermout met gedroogd fruit en chiazaden. We wilden ook natuurlijke eiwitten, omdat we zelf voorstander zijn van een vegetarisch dieet. Iedereen doet wat hij zelf wil en iedereen beslist daar zelf in. Maar voor ons was het gewoon heel
belangrijk dat we een natuurlijk product hadden waar we zelf 100% achter staan.’

4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

‘Als je iets vanuit een idee op de markt brengt, dan kom je meer tegenslagen tegen dan dat er dingen meezitten. Het zoeken van een goede leverancier was niet gemakkelijk. Vooral omdat we vegan en glutenvrij wilden zijn en geen geraffineerde suikers wilden gebruiken. X-OATS moest ook duurzaam zijn, dus we zochten een producent dicht bij huis. Het was een hele zoektocht met veel smaaktesten. Ik denk dat we honderden verschillende samenstellingen getest hebben om te zien of het goed was qua smaak en consistentie. Die zijn we blijven perfectioneren. Het is gemakkelijk om veel smaken in een product te steken door additieven toe te voegen. Dat is ook wat anderen doen. Maar bij ons is het allemaal natuurlijk. Dat wil ook zeggen dat je compromissen moet sluiten en dat is niet evident. Qua samenstelling hadden we niet het meest makkelijke product gekozen.’

‘Een hoogtepunt was dat speciale moment toen we X-OATS lanceerden en de website online ging. Je krijgt de eerste bestellingen binnen en je krijgt positieve feedback van klanten. Op de Duitse Amazon staat ons product momenteel in de top vijftig van ontbijten. Dat is als kleine Belgische start-up heel mooi. Maar we weten ook dat we er nog niet zijn. We zijn nu zes maanden aan het verkopen, we hebben al
veel geleerd. Nu moeten we uitzoeken wie onze doelgroep is. Wat is hun profiel, wat hebben ze graag, hoe kunnen we hun ontbijt en levensstijl verbeteren? Sommige promotiecampagnes waren niet
doelgericht genoeg, waardoor je geld kwijt bent en dat doet wel even pijn.’

5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

‘Ik denk het momenteel niet. Er zijn uiteraard een paar fouten gemaakt in heel dat opstartproces van idee tot eindproduct, maar dat is normaal. Zo voerden we te brede campagnes naar zowel sporters als een jonger publiek en ouderen. Maar we hadden dat deels ook nodig om onze hoofddoelgroep goed af te lijnen.’

6. Wat wil je nog bereiken?

‘We willen met X-OATS de nummer één ontbijtshake worden. Er zijn veel concurrenten die vooral op maaltijdshakes of eiwitshakes focussen. Onze focus ligt vooral bij het ontbijten. Je kan onze shake ook perfect als post-workoutshake gebruiken, want de verhouding eiwitten – koolhydraten leent zich perfect toe. Heel veel mensen slaan het ontbijt over wegens tijdsgebrek of nemen een ongezond ontbijt. Toch blijft het de belangrijkste maaltijd. We willen mensen er vooral op wijzen dat ontbijten ook op een gezonde en lekkere manier kan.’

7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?

‘Christopher Reeve is niet echt een ‘ondernemer’, maar wel iemand naar wie ik opkijk. Ik heb hem ook ooit ontmoet. Hij is voor mij echt wel een inspiratiebron. Het is bewonderenswaardig hoe iemand die zoveel meemaakte toch nog zo positief in het leven kan staan en zich inzet om goede doelen te steunen.’

‘Verder heb ik niet echt een ondernemer waar ik naar opkijk. Ik kijk vooral op naar mensen die bijdragen aan goede doelen en initiatief nemen om anderen te helpen. Ik trek mij er ook aan op door gelijkaardige projecten te doen. Met het financiële aspect van X-OATS hou ik mij niet zoveel bezig, omdat ik een eerlijk product op de markt wil brengen: een CO2-neutraal product waar ik zelf van weet dat het gezond en transparant is. De smaak van X-OATS is misschien minder uitgesproken dan de concurrerende merken omdat zij vaak additieven of smaakversterkers gebruiken, maar daar doen we niet aan mee. Verkopen we daardoor minder? Ja, waarschijnlijk wel. Wij bieden ook enkel een vegan optie. We hebben geen alternatief, daar missen wij ook een deel van de markt. Maar we staan daar nu eenmaal niet achter, dus het heeft voor ons geen zin om daaraan te beginnen.’

8. Had je een plan B?

‘Neen, we hadden geen plan B. X-OATS op de markt brengen was het doel en we moesten en zouden dat bereiken. Het is tien keer vallen en terug opstaan, en uit je fouten proberen te leren en verdergaan. Dat is
niet alleen in het ondernemen zo, maar ook in het dagdagelijks leven. Vanwege mijn beperking gaat alles veel moeilijker dan bij mensen die geen handicap hebben. Maar dat is de sportman in mij: als ik een doel heb, dan ga ik er helemaal voor. Alleen plan A dus.’

9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘Ja, je moet in je businessplan altijd rekening houden dat het veel langer gaat duren dan dat je vooropstelt. Ook dat het op zijn minst 50% meer gaat kosten dan je vooropgesteld had en dat je in het begin waarschijnlijk minder gaat verkopen dan verwacht. En voor de rest: blijven doorzetten. Moeilijkheden overwinnen hoort bij het ondernemen en als dat je passie is, dan moet je ervoor gaan.’

Door Gezond.be

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…