Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Inge Louf van Oy: ‘Met een gezonde geest in een gezond lichaam bereik je meer’

Lisa Piotti
7 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Inge Louf van Oy.

1. Wat is Oy?

‘Oy staat voor dermatocosmetica met een farmaceutische achtergrond. Als apotheker ontwikkel ik zelf de formules waarbij we alledaagse ongemakken oplossen die de zelfzekerheid aantasten, zoals zweetgeur, acne en huidveroudering. We kijken wat er op de markt bestaat en zoeken naar gezondere, duurzame en effectieve out of the box oplossingen. Dat maakt Oy uniek. “Boost your confidence” is dan ook onze baseline die daar perfect bij aansluit. Ook hechten we er veel belang aan om verschillende functies in één product te combineren. Zo is de zeep tegelijk een deodorant en zijn de gezichtsreinigers démaquillant, én nog acht uur na het afspoelen werkt Oy als hydraterende crème. Echte time-savers.’

2. Waarom/hoe begon je met het merk?

‘Ons product is ontstaan uit eigen noodzaak. Je elke dag douchen met douchezeep en daarna nog een goede deodorant aanbrengen, en toch je blouses in de wasmand gooien op het einde van de werkdag omdat ze niet meer fris zijn. Dit heb ik altijd raar gevonden: de zeep én de deodorant deden niet wat ik ervan verwachtte. Zo ben ik zelf aan de slag gegaan in mijn laboratorium om een zeep 2.0 te ontwikkelen: een deodorant in de vorm van een innovatieve zeep. Fier als een gieter ben ik vanaf juni 2018 apotheken beginnen bezoeken die nu heel enthousiast Oy verdelen.’

3. Waarom is Oy een ‘gezond’ merk?

‘Ons doel is om een gezonde, diverse en sterke huidflora te bekomen door overwoekeringen van dominante bacteriën te elimineren. Door het inperken van de populatie bacteriën creëer je meer diversiteit. Gezonde huidflora is van nature geurloos en op het gezicht verdwijnen puistjes door het stabiliseren van de huidflora. Daarnaast stellen we veel gewoontes in vraag zoals water en schuim in zepen. Oy gebruikers zeggen bij eerste gebruik “oei het schuimt niet” en “zo een vaste materie”.
We gebruiken bewust geen water noch schuim in onze deo en face care om naast het duurzame aspect ook de huidbarrière en z’n lipidenlaagje (beschermend vetlaagje) te behouden. De meeste zepen bevatten 70% water en 10% schuim. Oy bevat geen water en bestaat dus volledig uit actieve stoffen. Die zijn trouwens volledig biologisch afbreekbaar en 95% is van natuurlijke oorsprong. De combinatie van ‘nature meets hightech‘ vind ik heel belangrijk.’

4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

‘Mijn eerste hoogtepunt was zeker het eureka moment van de stabiele formule van mijn Oy Deo Wash, na maar liefst 271 pogingen! Een ander hoogtepunt is toen mijn twee zonen in het bedrijf stapten zes maanden na de opstart. Dat vond ik zalig! Mijn jongste zoon Gaëtan studeerde productontwerp en neemt alle design van verpakking en marketing op zich. Gauthier houdt van cijfers, dus hij neemt graag het financiële luik en de sales voor zijn rekening. We vullen elkaar perfect aan.’

‘Een dieptepunt is jammer genoeg – zoals voor bijna iedereen – de coronacrisis. We mochten de apotheken niet meer bezoeken en zij hadden het dan weer ontzettend druk. Zo zijn de contacten een beetje koud geworden. Maar nu zijn we weer volop contacten aan het opbouwen.’

5. Is er iets wat je anders zou aanpakken?

‘Ik zou op dezelfde manier opstarten, ook met de fouten die we onderweg maakten. Van trial and error kun je heel wat leren. Zo heb ik tijdens de coronaperiode in mijn labo aan een ontzettend voedende handzeep gewerkt. Een mooi voorbeeld van hoe goed een formule in elkaar kan zitten. De watervrije handzeep was zó voedend dat de handen instant verzorgd werden. Ik ben heel fier op deze formule. Jammer genoeg was deze 100% actieve zeep té duur om te produceren en de verkoopprijs zou veel te hoog liggen. Na maanden testen en ontwikkelen hebben we met pijn in het hard dit project stopgezet. Zou ik dit anders aanpakken als ik kon? Nee, want we leren veel uit dat soort testen en houden de positieve feedback vast voor een volgend project.’

6. Wat wil je nog bereiken?

‘Uiteraard willen we onze omzet doen groeien en vooral veel luisteren naar onze klanten en apothekers om unieke producten te kunnen blijven ontwikkelen. Het is niet de bedoeling een heel ruim gamma uit te werken, we houden van zeer effectieve producten die een probleem oplossen. Het zou mooi zijn om ook verder in het buitenland te groeien, waar we nu de Benelux al bereiken.’

7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?

‘Ik kijk op naar heel wat ondernemers en vooral ook ondernemende vrouwen. Een voorbeeld is Conny Vandendriessche, die me bijna letterlijk een duw in de rug gaf om mijn eigen bedrijf Oy op te starten. “Inge”, zei ze, “waar wacht je nog op? Het is tijd om te springen.” De motiverende en inspirerende gesprekken met haar vergeet ik nooit. Daarnaast kijk ik natuurlijk op naar mijn man met wie ik meer dan twintig jaar samenwerkte in ons verzekeringskantoor. Ik leer van zijn sterktes in zakendoen: zijn inzicht in cijfers, zijn diplomatische aanpak en zijn humor om moeilijke momenten te overbruggen. De samenwerking met startende collega’s vind ik bijzonder fijn. Op mijn nachtkastje liggen naast spannende trillers ook tal van ondernemersverhalen die ik op vakantie maar al te graag verslind.’

8. Had je een plan B?

‘Ik had zeker en vast een plan B, en zelfs een plan C. uiteindelijk is plan B ook echt uitgevoerd. Bij de opstart zet je als mijlpaal wat je wenst te bereiken. Maar de weg naar je doel neemt allerlei kronkels en bochten. Hierdoor moet je soms een zijweg nemen, en wat blijkt: dit is dan de meest juiste weg om je doel te bereiken. Het heeft ook te maken met buikgevoel en passie. Ik heb ondertussen geleerd om hier echt naar te luisteren, want meestal zit dat ook echt goed.’

9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘Je moet volop voor je droom gaan en je visueel zo concreet mogelijk voorstellen wat je wil bereiken. Dan kun je je netwerk inroepen waar nodig. Toets vooral ook af of er nood is op de markt voor jouw product of dienst. Zo niet, kun je de vraag ernaar creëren? Als iemand graag wil ondernemen twijfel ik er niet aan dat die persoon beschikt over de passie om vol te houden en door te zetten.’

‘Doe vooral zoals de jonge garde het nu doet: meer tijd maken voor quality time en niet – op z’n West-Vlaams – altijd deure doen. Met een gezonde geest in een gezond lichaam bereik je meer. Zo ga ik al drie jaar elke vrijdagochtend met mijn zonen trainen. Terwijl ik vroeger dacht: oei, ik verlies anderhalf uur, weet ik nu: ik win aan energie!’

Door Lisa Piotti

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…