Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Lorenzo Bown en Nicolas Roegiers zijn founders van Aydoo: ‘Microdosen heeft tal van mentale én fysieke voordelen’

Sien Vanneste
11 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Lorenzo Bown en Nicolas Roegiers zijn founders van Aydoo.

Wat is Aydoo?

Lorenzo: ‘Een bedrijf waarmee de Belg met microdosing-thuispakketten en coaching naar meer focus, creativiteit, zelfkennis en mentaal welzijn wordt gegidst. We werken met een aangepast programma: op vooraf vastgelegde data begint telkens een nieuwe cyclus waarvoor mensen zich kunnen inschrijven. Zo’n cyclus bestaat uit acht weken begeleiding waarvan twee keer drie weken met gebruik van microdosing en tussenin een pauze van twee weken. Voorafgaand aan de start van het programma vindt er een uitgebreid introductiegesprek met de deelnemer plaats om zo een vooropgezet doel te bepalen.’

‘Naast de coach die 24h/24h beschikbaar is voor de leden van Aydoo via video en chat is er ook een community waar iedereen zijn ervaring kan delen. Via journaling houdt de gebruiker de invloed van het microdosing op het welzijn bij. Op gezette tijden doorheen het programma wordt deze vooruitgang met de begeleidende coach besproken. Op deze veilige manier – Aydoo biedt per unieke inname binnen het programma een hoeveelheid van slechts 1/20e van een recreatieve hoeveelheid aan – gidst Aydoo haar klanten naar een kwalitatiever en gestroomlijnder leven.’

‘We werken onder andere samen met een landbouwersfamilie uit Nederland die al 20 jaar truffels kweekt. Die truffels worden enkel met water besproeid om de aarde te verwijderen. De boeren die aan ons leveren, werken biologisch en hebben een goede visie op psychedelics. Ze doen niet aan overproductie – want je hebt in deze groeimarkt ook andere voorbeelden, die enkel op winst uit zijn. Wij gaan op zoek naar de meest kwalitatieve producten en die kosten uiteraard geld.’

‘Er is vooraf een online assessment. Zo worden onder andere zwangere vrouwen of mensen met zware psychische stoornissen uitgesloten. We richten ons op de zogenaamde healthy normals. Een grote groep wil microdoseren voor meer welzijn, om zich mentaal en fysiek beter te voelen. Sommigen weten niet altijd wat er dan anders moet in hun leven of ze komen net uit een burn-out, maar evengoed zijn het sporters die beter willen presteren: in de try-outgroep waren er een paar hockeyers, een kickbokser en enkelen die de Ironman lopen.’

‘Enkele maanden geleden startten we met The Microdose Club om de beste microdosing ervaring te bieden ter wereld. Aan dat doel is niets veranderd, al veranderden we intussen de bedrijfsnaam. The Microdose Club klonk edgy en niet professioneel genoeg. Als een club enkel voor ingewijden, terwijl psychedelics over het tegenovergestelde gaan, namelijk mensen verbinden. Wij willen mensen helpen de beste ervaring te hebben met microdosing die er kan zijn. Ook gaan we heel ver in het begeleiden van de mensen door experten. Daarom heten we vanaf nu Aydoo: van ayudar, helpen in het Spaans, en Do, van doen. We denken dat we mensen kunnen leren microdoseren. Daarvoor bieden we een starterspakket aan met coaching, het is een programma van twee maand. In principe sluit je aan bij een groep met dezelfde intentie als jij, want microdosen doe je met een bepaald doel. Denk aan een verbeterde stemming, zelfontwikkeling of meer focus en creativiteit, maar ook peak performance om sportprestaties aan te scherpen.’

Hoe is de onderneming begonnen?

Lorenzo: ‘In januari 2021 verkocht ik StoryMe, het bedrijf dat ik in 2013 startte en dat 1 minuut video’s maakt. Ik wilde niet weer vijf jaar hetzelfde doen, maar ben meer het type ondernemer dat graag opstart en schaalt. Ik ben goed in markten bestuderen, mensen samenbrengen en dan te groeien. Ik gaf mezelf een half jaar om niets te doen en na te denken. Ik wilde dat mijn volgende onderneming iets zou zijn waar ik fier op kon zijn, met een doel. Op een bepaald moment kregen mijn vrouw en ik van een koppel vrienden een psychedelische paddenstoel cadeau. Die lag maanden in de kast, tot we hem op een zeker moment meenamen op een citytrip. Mijn vrouw is er niet het type voor, ze rookt en drinkt niet, en ik kende niets van psychedelica. We dachten dat het een grappige, romantische of erotische trip zou worden. Maar het werd een waanzinnig diepe en emotionele trip – duidelijk een macrodosis.’

‘Mijn vrouw en ik maakten allebei al tegenslagen mee. Zij verloor haar broer, die mijn goede vriend was, aan zelfdoding. Toen onze zoon drie maanden oud was, hoorden we van de neuroloog dat hij een onbekende vorm van epilepsie had en nog maar twee weken te leven had. Onze wereld stortte in. We raadpleegden specialisten over heel Europa en belden voor hem zelfs in bij een sjamaan, terwijl ik daar absoluut niet in geloof. Ik sta erg rationeel in het leven, maar toch is het zo gegaan. Als je denkt dat je kind gaat sterven, doe je er alles voor. Uiteindelijk, na een aantal maanden, bleek dat de eerste diagnose fout was en dat hij die aandoening nooit heeft gehad. Hoewel dat goed is afgelopen – het belangrijkste is dat hij een perfect normaal en gezond kind is –, blijft zo’n ervaring hangen. Je moet dat op een of andere manier verwerken. Tijdens die trip herconnecteerden mijn vrouw en ik. We praatten over haar broer, onze zoon en andere zaken die diep zaten. We huilden en lachten veel, allemaal extreem intens. Het hielp ons naar de kern te gaan. Alsof we tien jaar therapie deden in een paar uur tijd, maar dan ongepland. Tijdens de reis kwamen we ook toevallig in aanraking met ondernemers uit Silicon Valley die microdosen vooral gebruiken voor het stimuleren van cognitieve functies zoals focus of creativiteit en zo is de bal aan het rollen gegaan.’

‘Terug in België kwam ik Nicolas weer tegen – ik ken hem van jongs af aan. We deden een deep dive in het onderwerp en spraken met zoveel mogelijk experts. Een voorwaarde om hiermee door te gaan, was dat we het zélf zouden proberen. Ik wilde begrijpen wat het deed zonder enkel naar de voordelen te kijken. Mij heeft het geholpen met focus. Niet dat ik me op één specifieke taak stortte, want ik kon juist beter uitzoomen, maar zo kreeg ik een beter totaalbeeld van situaties. De bijzaken kon ik loslaten om me te richten op wat er wel toe doet. Dat, en meer energie. En mijn vrouw zegt dat ik empathischer en geduldiger ben geworden met de kinderen.’

Waarom is jullie product gezond?

Lorenzo: ‘Individuen die microdosen vertonen een verminderd gebruik van ongezonde middelen (koffie, alcohol, enz.) en een vermeerdering aan gezonde ten opzichte van niet-microdosers. Daarnaast is er een verbetering in angst (minder angststoornissen), verbetering in gezonde voeding, meer sport, meer meditatie, betere welzijn en verbeterde slaap.’

Wat waren jullie hoogte- en dieptepunten?

Lorenzo: ‘We zijn nog maar enkele maanden bezig, maar qua hoogtepunten zijn dit de voornaamste:

  • Verrast door het aantal sterk geïnteresseerden in microdosen en de aanvaarding die er vandaag al is.
  • Onze consumentenstudie op 2.000 Belgen toont aan dat één op de drie Belgen interesse heeft, mits een juiste begeleiding. We wisten uiteraard dat er interesse is in het topic door ons consumentenonderzoek en waar mensen online naar op zoek zijn, maar dit hadden we compleet onderschat.
  • We hadden onszelf een maand de tijd gegeven om een half miljoen op te halen en uiteindelijk zaten we aan 600.000 in drie weken! We werken samen met top investeerders waaronder het fonds Peak Capital die het ook om de goede redenen doen en met de juiste overtuiging. Naast een raad van bestuur hebben we een raad van experten, waar o.a. neuroloog Dr. Chris van der Linden (van Topdokters, red.) in zit, maar ook Dr. Nataliya Vorobyevva (neurowetenschapper) of Dr. Marthe De Boevre (Wetenschapper Mycologie, Ugent).’

‘Daarnaast zijn er ook enkele dieptepunten:

  • Moeilijkheden blijven we ondervinden aangezien het nog steeds niet legaal is in Belgie. Als ondernemer beginnen we te zoeken naar het legale kader en oplossingen voor Europa (vele interviews met neurologen, psychotherapeuten, onderzoekers, advocaten).
  • Stigma rond ons product: We willen vooral traag groeien, dat is een van onze kernwaarden. We gaan niemand proberen te bekeren. Maar als mensen willen microdoseren, moeten ze ons kunnen vinden. Nicolas en ik zien Aydoo als een brug voor wie het een ver-van-mijn-bedshow is maar na enkele artikels meer willen weten. Vandaag nog (in marketing termen) early adopters, maar binnenkort mainstream. Iemand moet de eerste zijn. Er hangt nog een stigma rond psychedelica en niet iedereen is gemaakt om een bedrijf te starten in een taboesector. Sommigen raadden me dit af: ‘Je hebt een succesvol bedrijf geleid en hebt een goede reputatie, en nu ga je die te grabbel gooien door in ‘de drugswereld’ te stappen?’ Ik denk dat ik de geknipte persoon ben hiervoor, samen met mijn vennoot Nicolas. Een speciale sector jazeker, en een sector dat in de komende jaren een wereldwijde positieve impact zal hebben. Daar een klein deeltje van te kunnen zijn om te helpen geven mij en Nicolas een enorme drive.’

‘Veel mensen hebben baat bij microdosing, maar aarzelen door het stigma dat errond hangt.’

Lorenzo Bown

Wat willen jullie zeker nog bereiken?

Lorenzo: ‘Veel mensen kunnen baat hebben bij microdosing, maar aarzelen door het stigma van de jaren 60. Wij willen ervoor zorgen dat microdosing opnieuw toegankelijk wordt. We zien de impact bij de grootste groep van onze leden, dat geeft energie om het groot te zien.’

Hoe ziet de toekomst eruit?

Lorenzo: ‘Zoom out: een toekomst waar microdosing zo mainstream is als een vitamine-supplement. In de ochtend om stress te verminderen of als een tas koffie om het energielevel te verhogen (met dat verschil dat er geen pieken zijn of down momenten).’

‘Zoom in: dat Aydoo de go-to-plaats in Europa wordt om een veilige en begeleide microdose kuur te starten.’

Naar welke andere persoon of ondernemer kijken jullie op?

Lorenzo: ‘Steve Jobs is een saai antwoord, maar uiteindelijk bracht hij als ondernemer (met een gigantisch team) revolutionaire oplossingen uit die de mensheid radicaal heeft veranderd. Ook stond hij er zelf om bekend te microdosen voor creativiteit en diepe focus.’

Hadden jullie een plan B?

Lorenzo: ‘There is no plan B 🙂 daarom werkt het plan A.’

Wat is jullie gouden tip voor anderen die ook willen ondernemen?

Lorenzo: ‘Intrinsieke motivatie is voor mij de sleutel. Vind hetgeen waar je diep in geloofd. De energie zal blijven stromen op momenten waar je die het hardst zal nodig hebben.’

Door Sien Vanneste

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…