scrollTop top

GEZOND ONDERNEMEN Babette Debouver is founder van See through the label: ‘Ik hoop de kledingindustrie te veranderen op sociaal en ecologisch vlak’

GEZOND ONDERNEMEN Babette Debouver is founder van See through the label: ‘Ik hoop de kledingindustrie te veranderen op sociaal en ecologisch vlak’

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Babette Debouver van See through the label.

Wat is See through the label?

‘See through the label is mijn duurzaam modemerk geïnspireerd door de natuur, craftsmanship, slow fashion en reizen. Mijn avontuur begon vorig jaar, met tassen gemaakt uit gerecycleerde visnetten. Deze zomer introduceer ik een eerste kledingcollectie uit brandnetel, volledig handgemaakt in Nepal door een collectief van vrouwen. Steeds hetzelfde vertrekpunt: duurzaamheid, ethische productie en transparantie – zoals de naam See through al doet vermoeden. Ik wil bewijzen dat we geen nieuwe materialen nodig hebben om mooie kleren te maken en dat luxe en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan.’

Hoe is de onderneming begonnen?

‘Als kind was ik al een creatieve duizendpoot en geïnteresseerd in mode. Naast mijn studies volgde ik academie, keramiek, fotografie, naailes … Ondanks mijn wens om modeontwerp te studeren, koos ik voor taal-en letterkunde en studeerde ik af in de richting journalistiek. Toen ik stage liep, neigde ik steeds meer naar copywriting, waardoor ik in contact kwam met verschillende communicatiebureaus en merken. De verhalen achter die merken intrigeerden mij. Ik wou mijn skills van copy en branding toepassen op een eigen project, bij wijze van ‘portfolio’. Een manier om al mijn passies samen te brengen en om een positieve stempel te drukken. Daaruit ontstond het idee voor See through. Ik vind het vooral mooi hoe ik trouw bleef aan mijn passie en zo in de mode terechtkwam. See through is ook een souvenir van mijn reizen, zowel de visnettasjes die ontstonden in Portugal, als de nieuwe collectie die haar oorsprong vond in Nepal. Daar kocht ik vijf jaar geleden via een organisatie een kimono uit brandnetel. Ik vroeg hen of ze ook mijn designs konden maken, maar de communicatie tot in de Himalaya verliep heel moeilijk. Tot ik enkele maanden geleden toevallig via een copywriting opdracht voor een duurzaam modeplatform een soortgelijke organisatie op het spoor kwam. En zo ging de bal aan het rollen.’

Waarom is jouw merk gezond?

‘Ik link gezondheid altijd met de natuur, buiten zijn, connectie, in tune met de omgeving en de elementen. Dichter bij de natuur is dichter bij onszelf. Steeds vaker worden we ons bewust van de desastreuze gevolgen van ons gedrag voor de planeet en voor onze eigen gezondheid en grijpen we terug naar de bron. Daar ligt volgens mij ook de sleutel voor een gezonde levensstijl. What’s good for the planet is good for you. Bewust worden, een tragere levensstijl, dichter bij de natuur, creëren met wat we al hebben. Onze brandnetelvezels worden rechtstreeks onttrokken uit de stam. Dat is een natuurlijk proces waar geen chemische stoffen of machines bij komen kijken. Beter voor de gezondheid, voor de planeet én voor onze huid. Bovendien worden de stuks gemaakt onder gezonde werkomstandigheden door vrouwen, vaak in hun eigen huis en op hun eigen tempo. Door hen een constante workflow aan te bieden, kunnen zij ook actief deelnemen aan de maatschappij en hun eigen keuzes maken in het leven. Met See through hoop ik dus het verhaal van de kledingindustrie te veranderen, zowel op sociaal als ecologisch niveau, op mijn eigen manier met unieke, tijdloze feelgood stuks. Hoe kun je daar niet gelukkig van worden?’

Wat waren hoogte- en dieptepunten?

‘Door met een productiepartner op afstand te werken, is er natuurlijk altijd het risico op productiefouten en misverstanden in communicatie waardoor productietijd kan uitlopen. De voorbije jaren hebben we ook gezien dat niets zeker is en natuurrampen of een pandemie alles kan verstoren. Een ander knelpunt is niet zeker zijn van jezelf. Als ondernemer sta je er vaak helemaal alleen voor en steek je er ook veel van jezelf in, waardoor je heel vatbaar bent voor kritiek of de moed laat zakken als iets niet gaat of aanslaat. Maar dat is ook een heel mooie uitdaging om bevestiging in mezelf te zoeken. Het belangrijkste is dat het voor mezelf goed aanvoelt, de rest volgt wel.’

‘Een hoogtepunt is dan weer wanneer mensen echt zien dat je er je hart en ziel in legt en je waarden en intentie verstaan, op dezelfde golflengte zitten en daarom iets aankopen. Het absolute hoogtepunt was wanneer ik wat foto’s kreeg toegestuurd toen ze mijn designs aan het maken waren en ik het pas echt besefte. En dan natuurlijk het creatieve proces: het designproces, inspiratie zoeken, moodboards maken, de fotoshoot voorbereiden, en alles waar je zo lang naar gewerkt hebt als een puzzel in elkaar ziet vallen. Wanneer je droom opeens tastbaar wordt.’

Zijn er dingen die je anders zou doen?

‘Ik geloof dat alles komt wanneer je er zelf klaar voor bent. Ik zou achteraf bekeken vooral minder inzitten met falen of opgeven. Ik ben zoveel projecten begonnen die ik nooit heb afgemaakt omdat ik voelde: dit is het niet, maar daar leer je juist zoveel uit, uit wat je niet wil. Praktisch zou ik ook meer hulp zoeken, niemand kan echt alles alleen doen. Bijvoorbeeld hulp zoeken bij het business plan, financieel te rade gaan, kennis uitwisselen met andere ondernemers etc. Minder rekenen op sociale media en echt praten met de mensen, je verhaal vertellen, doet zoveel. En dan nog investeren! Het is pas door te investeren in de stuks, in marketing, dat je er iets uithaalt. Al kan dat een grote stap zijn, zeker in het begin als je nog niets hebt verkocht.’

Wat wil je nog bereiken? Hoe ziet de toekomst eruit?

‘Ik wil zeker terug gaan naar Nepal en een reportage maken van hoe elk stuk gemaakt wordt en de verhalen van de makers vertellen. Ik hoop vooral hen een constante workflow te geven. Aangezien de productie heel gelimiteerd is, wil ik op lange termijn eventueel ook een opleiding voorzien of bijdragen aan de infrastructuur ter plaatse. Ze werken daar ook met bamboo, linnen, hemp en andere duurzame stoffen waar ik hoop mee te experimenteren. Verder wil ik heel graag blijven creëren, inspireren, andere crafts leren kennen en verder de wereld van duurzame mode ontdekken. Eventueel ook andere producten aanbieden, zo sta ik in contact met een andere local die zijn eigen brandnetelzeep en natuurlijke huidproducten maakt. Ik zou ook graag minder inzetten op online, maar meer op pop up shops en echt contact. Het product in het echt zien en voelen is toch nog een heel andere ervaring. Verder wil ik ook andere duurzame merken helpen hun stem te vinden via copywriting en branding en die vervolgens een platform geven via mijn webshop.’

Naar welke andere persoon kijk je op?

‘Ik volg heel veel gelijkgezinde accounts via Instagram, van duurzame kledingmerken en fotografen tot schrijvers en designers. Zij die erin slagen hun eigen grond en niche te vinden op een heel soulful en natuurlijke manier door trouw te blijven aan zichzelf. Maar dit is vooral een inspiratiebron, ik wil me daar ook niet te veel door laten beïnvloeden en vooral mijn eigen weg bewandelen.’

Wat was je plan B?

‘Wellicht iets met kindjes, kleuterleidster, kinderpsycholoog of lerares Engels in een schooltje (misschien wel in Nepal). Voor een ngo werken of voor een reisorganisatie lijkt mij ook leuk.’

Wat is je gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘Geduld! All good things take time, ondernemen is een proces van lange adem, en ondertussen je idee laten bloeien en visualiseren. Het kan allemaal heel overweldigend lijken, maar stap per stap geraak je er wel. En vooral niet vergeten te genieten van de weg ernaartoe en af en toe eens terugkijken vanwaar je komt en waarom je het doet. Dat is evenzeer deel van de reis. En vooral als je eens een slechte dag hebt waar je het echt niet meer ziet, wil dat niet zeggen dat je slecht bezig bent. Nieuwe inspiratie verschuilt zich vaak in kleine hoekjes.’


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!