Hardlopen met een blaasontsteking: is het gevaarlijk en hoe bereid ik me voor?

hardlopen-met-blaasontsteking-gevaarlijk-hoe-bereid-ik-me-voor.jpg

Leef jij pas echt op wanneer je je dagelijks tot wekelijks je rondje hardlopen erop hebt zitten? Actief aan je lichamelijke conditie werken en je hoofd even helemaal leeg joggen. Hardlopen wordt pas vervelend wanneer je te maken krijgt met lichamelijke klachten zoals een blaasontsteking. Iedereen weet dat het niet verstandig is om met griep te gaan hardlopen. Hoe zit dit met een blaasontsteking: is het gevaarlijk om je lichamelijk in te spannen?

Hardlopen is niet de oorzaak van een blaasontsteking

Of je nu intensief sport of eenmaal per week op laag tempo jogt, hardlopen veroorzaakt geen blaasontsteking. Vaak is het de bacterie Escherichia coli die de veroorzaker is. Dit komt vooral bij vrouwen voor, omdat deze groep een kortere urinebuis heeft. Bij mannen speelt een ontsteking van de prostaat een rol. Andere oorzaken zijn een tekort aan vitamine B12, teveel suikers eten of een verkeerde houding op het toilet.

Sommige vrouwen ervaren tijdens het hardlopen urineverlies. Dit zijn vooral vrouwen die een of meerdere zwangerschappen achter de rug hebben. Hierdoor kunnen de bekkenbodemspieren verslapt zijn, met urineverlies als gevolg. Ook in dit geval hoeft er geen sprake te zijn van een blaasontsteking.

Symptomen voor, tijdens en na het hardlopen

Weet jij wat de symptomen van een blaasontsteking zijn? Wanneer je niet bezig bent met hardlopen merk je het volgende op:

  • Een branderig of pijnlijk gevoel tijdens het plassen
  • Continue aandrang voelen
  • Sterk ruikende urine
  • Pijn in de onderbuik of onderrug

Tijdens het hardlopen voel je nog vaker de drang om te plassen. Ook kun je veel meer last krijgen van pijn in de onderbuik en rug. Je merkt dat je prestaties lager liggen dan normaal, en dat je sneller vermoeid bent.

Is hardlopen met een blaasontsteking gevaarlijk?

Tijdens ziekte steekt het lichaam veel energie in herstel. Op dat moment is het beter om hardlopen even achterwege te laten: sporten belemmert het herstel.

Bij een blaasontsteking krijg je in de meeste gevallen een antibioticakuur voorgeschreven. Antibiotica kunnen het immuunsysteem verstoren, waardoor je tijdelijk vatbaarder bent voor infecties. Ook om deze reden wordt het afgeraden om te gaan hardlopen met een blaasontsteking. Voel jij je halverwege de kuur niet ziek of heb je geen koorts, dan mag je een lichte training volgen. Let hierbij goed op de signalen die je lichaam afgeeft.

Soms gaat een blaasontsteking over in een nierbekkenontsteking. Je voelt pijn in de zij of flanken, wat verergert tijdens het hardlopen. Bij een nierbekkenontsteking komt koorts vaak voor. Heb je last van koorts, dan mag je absoluut niet hardlopen of een andere sport beoefenen. Sporten met koorts kan zeer gevaarlijk zijn, hiermee verhoog je de kans op een infectie van de hartspier. Als gevolg hiervan kun je te maken krijgen met hartritmestoornissen of hartfalen. Ga daarom nooit hardlopen wanneer je lichaamstemperatuur boven de 38 graden Celsius uitkomt.

De training weer oppakken

Begin 4 dagen na het beëindigen van de antibioticakuur met het opbouwen van de training. Ga niet gelijk voluit, maar laat je lichaam weer wennen aan je gebruikelijk trainingsniveau.