Hoeveel Calorieën verbrand je met Lopen of Hardlopen?

hoeveel-calorieen-verbrand-je-met-lopen-hardlopen.jpg

Er zijn diverse sportieve activiteiten die je kunt ondernemen om af te vallen. Met sommige sportieve activiteiten val je heel snel af, terwijl je bij andere sportieve activiteiten wat minder calorieën verbrandt. Het is in ieder geval belangrijk om te weten dat je met iedere vorm van beweging calorieën verbrandt. Dit betekent dat je niet verplicht bent om naar de sportschool te gaan als je af wil vallen, maar dat je op jouw eigen tempo en manier af kunt vallen door voldoende te bewegen.

Veel mensen die af willen vallen, kiezen ervoor om lange wandelingen te maken en op deze manier gewicht te verliezen. Daarnaast zijn er veel mensen die starten met hardlopen of joggen: een andere effectieve manier om calorieën te verbranden en de overtollige kilo’s te verliezen. Ben jij benieuwd hoeveel calorieën je verbrandt als je loopt of rent? Lees dan in dit artikel hoeveel calorieën je precies verbrandt tijdens het lopen en hoeveel calorieën je verbrandt tijdens het hardlopen of joggen.

Hoeveel calorieën verbrand je met lopen?

Als je op een normaal tempo wandelt, verbrand je ongeveer 150 calorieën per half uur. Dit betekent dat als je een uur hebt gewandeld, je gemiddeld 300 calorieën hebt verbrand. Wandel je zeven dagen per week een half uur per dag, dan kun je in een maand tijd een halve kilo afvallen. Doe je dit een jaar lang, dan ben je maar liefst zes kilo kwijt.

Overigens is het wel belangrijk om te weten dat je meer calorieën verbrandt als je sneller loopt. Het aantal calorieën van een wandeling van een half uur dat hierboven gegeven wordt, verbrand je als je op een gemiddeld tempo loopt. Loop je harder, dan verbrand je iets meer calorieën.

Hoeveel calorieën verbrand je met hardlopen?

Ga je hardlopen, dan verbrand je in verhouding iets meer calorieën dan wanneer je gewoon gaat wandelen. Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat als je gaat hardlopen, je ongeveer 100 calorieën verbrandt per gelopen kilometer. Heb je vijf kilometer gelopen, dan betekent dit dat je 500 calorieën verbrandt hebt. Ben je wat zwaarder dan gemiddeld of ben je een minder efficiënte loper, dan kun je wat meer calorieën verbranden per gelopen kilometer. Om vooruit te komen, gebruik je namelijk meer energie als je zwaarder bent of als je niet zo efficiënt loopt.

Loop je sneller, dan verbrand je over het algemeen niet meer calorieën dan wanneer je langzamer loopt. Wel is het zo dat als je sneller loopt, je meer afstand af kunt leggen in een bepaalde tijd. Dit betekent dat je over het algemeen meer kilometers aflegt in een bepaald tijdsbestek, waardoor je uiteindelijk wel meer calorieën verbrandt. Loop je altijd een uur hard en loop je wat harder dan de gemiddelde loper, dan leg je een grotere afstand af en verbrand je dus meer calorieën. Stop je echter altijd bij een bepaalde afstand en loop je niet een bepaalde tijd, dan heeft het geen zin om harder te lopen. In dit geval verbrand je namelijk alsnog gemiddeld 100 calorieën per afgelegde kilometer. Kortom: je profiteert alleen van sneller lopen als je een bepaalde tijd loopt, niet als je een bepaalde afstand aflegt.

Meer calorieën verbranden tijdens het wandelen of hardlopen

Er zijn enkele manieren om meer calorieën te verbranden tijdens het wandelen of hardlopen, namelijk:

  1. Probeer steeds een stukje langer te wandelen of een stukje verder te rennen, zodat je iedere keer weer iets meer calorieën verbrandt.
  2. Gebruik gewichtjes aan je handen.
  3. Gebruik gewichtjes aan je voeten.

Door gewichtjes aan je handen of voeten te gebruiken, moet je meer energie gebruiken om vooruit te komen in hetzelfde tempo. Dit betekent dat je meer calorieën verbrandt en dus sneller af kunt vallen.