Hoe behouden we onze levenskwaliteit?

hoe-behouden-we-onze-levenskwaliteit.jpg

Door de verbeterde behandelingen in de gezondheidszorg en de stijging van het aantal effectieve medicijnen bij specifieke aandoeningen is de huidige levensverwachting veel hoger dan de levensverwachting van een aantal jaren geleden. Kijken we naar de gemiddelde levensverwachting, dan zien we dat we gemiddeld 80 jaar oud worden in België.

Maar betekent deze stijging in de levensverwachting automatisch een verhoging van onze levenskwaliteit? Helaas niet, maar door bepaalde keuzes hebben we gelukkig zelf meer in de hand om ons goed in ons vel te voelen dan we doorgaans denken.

Kwalitatief ouder worden: meer dan afwezigheid van ziektes

Door een gezonde levensstijl kan je niet enkel een hogere leeftijd bereiken maar vooral de kwaliteit van je leven verbeteren. Wie goed voor zichzelf zorgt en geestelijk en lichamelijk actief blijft, heeft meer kans om tot op hoge leeftijd vitaal te blijven en zich gelukkig te voelen. Kwalitatief ouder worden is dus meer dan een 'afwezigheid van ziektes of kwaaltjes'. Het gaat om ons algemeen gevoel van welbehagen.

Gezonde voedingsgewoontes

Gezond ouder worden heb je voor een groot deel zelf in de hand. Elke dag opnieuw maak je telkens kleine keuzes op allerlei vlakken: voeding is er daar één van maar wel letterlijk ééntje van levensbelang. Wat 'stop' jij dagelijks in je mond? De mens is immers een gewoontedier, ook wat voeding betreft.

De meeste mensen eten bijvoorbeeld elke ochtend hetzelfde, en dit jaren aan een stuk. Onze voeding is voornamelijk bewerkt waardoor de opname van essentiële stoffen sterk gereduceerd wordt. Daarom is het niet slecht nieuwe gewoontes in te lassen. Zo kan je bijvoorbeeld dagelijks bij een glas water een voedingssupplement innemen van die ene stof waarvan je weet dat je risico loopt om er een tekort van op te lopen. Natuurlijk is een gevarieerde en gezonde voedingsstijl het ideaal, maar vaak is dit niet haalbaar en dan kan het inlassen van zo een gewoonte je levenskwaliteit vrijwel onmiddellijk verbeteren. En gelukkig kan dit gebeuren zonder veel inspanningen (die je op termijn waarschijnlijk toch niet kan volhouden).

Levenskwaliteit: vitaliteit, beweeglijkheid en sociaal functioneren

Het toevoegen van extra voedingsstoffen hebben echter op termijn een groot gevolg voor je leven zelf, in het bijzonder de kwaliteit van je leven. Het is niet zozeer een kwestie van ziek worden of niet. Het gaat verder: hoe voel je je tijdens de dag? Lusteloos, fit, heel fit? Je hoeft niet nu éénmaal niet ziek te zijn als je een tekort hebt, maar je zal je helaas wel minder goed in je vel voelen. Tenzij een gedetailleerde bloedtest op een tekort wijst, zal je niet de echte oorzaak kennen. Doordat je minder fut hebt, zal je bijvoorbeeld minder ondernemen. Dat zal op zijn beurt dan weer een invloed hebben op bijvoorbeeld je dagelijkse hoeveelheid beweging, je sociale contacten… Je ziet, het hangt dus allemaal samen.

Twee elementen om niet te vergeten

Volgens een studie van cardiologie-professor U. Alehagen zijn er twee stoffen die je in ieder geval moet nuttigen om je levenskwaliteit te optimaliseren.

Ten eerste is er Q10, een co-enzym dat van nature in iedere cel van het lichaam voorkomt. Ook bij het ouder worden, zit deze stof automatisch in je lichaam, maar helaas komt de stof op latere leeftijd wel minder voor in de cellen. Dit co-enzym hebben we nodig voor de energieproductie in elke lichaamscel. Ten tweede is er het spoorelement en antioxidant selenium. Het controleert enkele belangrijke processen die nodig zijn voor het behoud van de gezondheid en het welzijn in het algemeen.

Tot slot

In het begin van dit artikel zeiden we het reeds: verouderen wordt nog te zeer geassocieerd met gebreken, kwaaltjes die opduiken, chronische ziektes… Het roept vooral negatieve beelden op. Dit hoeft zeker niet, en kan zelfs eenvoudig vermeden worden door enkele nieuwe gewoontes in te lassen.

Voldoende slaap, beweging en een gevarieerde voeding zijn essentieel. De elementen Q10 en selenium zijn beide stoffen waarbij bewezen is dat ze bij de meeste mensen vanaf een bepaalde leeftijd in veel mindere mate aanwezig zijn, omwille van verschillende redenen. Voor wie moeite heeft met die gevarieerde voeding en vooral oudere mensen waarbij de kans op tekorten door slechtere opname van stoffen toeneemt, kunnen sterk gebaat zijn met een nieuwe gewoonte: het dagelijks innemen bij de maaltijd van de nodige voedingssupplementen. Voor je het weet, voel je je een stuk beter, en dit zonder al te grote inspanningen…

Om het wat fors uit te drukken: iemand van tachtig die in goede conditie verkeert, is meestal gezonder dan iemand van 25 die zwaarlijvig is, nooit aan sport doet, rookt, en ook nog eens een zittend leven leidt. Wat wil jij? Voor welke nieuwe gewoontes kies jij?

Klik hier voor meer info. »