Hoe het lichaam reageert op Dagen Zonder Vlees

hoe-lichaam-reageert-op-dagen-zonder-vlees.jpg

Je hebt er wellicht al van gehoord, Dagen Zonder Vlees. Het is dé uitdaging waarbij Vlamingen 40 dagen minder (of geen) vlees en vis eten om een bijdrage te leveren aan de ecologische voetdruk. Plots 40 dagen vlees en vis van het menu wegschrappen, gemakkelijk is anders. Maar is dat nu eigenlijk gezond, leven zonder vlees en vis? Wat moet je elke dag klaarmaken? Wij zetten het even op een rijtje.

Hoe zal mijn lichaam reageren?

Minder cholesterol

Jouw cholesterolgehalte kan aanzienlijk verlagen als je vlees vervangt door gezonde alternatieven. Vegetariërs krijgen minder verzadigde vetten binnen en hebben dus een lager cholesterol. Je moet er wel op letten dat je geen extra cholesterol binnen krijgt door bijvoorbeeld te veel eieren te eten.

Betere stoelgang

Als je meer groenten en peulvruchten begint te eten, zal je merken dat je een vlottere stoelgang hebt. Een ommekeer van eetgewoontes heeft dus zeker een invloed op de darmflora.

Lichaamsgewicht

Jazeker, 40 Dagen Zonder Vlees kan zorgen voor gewichtsverlies. Je moet natuurlijke wel het vlees vervangen door gezonde vleesvervangers en niet in de koekenkast kruipen!

Tekort aan vitamine B12

Een nadeel dat kan optreden wanneer je geen vis en vlees meer eet, is het tekort aan vitamine B12. Deze vitamine komt voor in dierlijke producten, zoals vlees, zuivel, kaas en eieren. Gevolgen kunnen zijn:

Alleen mensen die alle dierlijke producten laten staan, hebben een grote kans op een tekort aan vitamine B12. Wanneer je geen vis en vlees meer eet, is het dus belangrijk voldoende eieren, kaas en zuivelproducten te eten. Zo ontstaat geen tekort.

Je lichaam zal dus zeker veranderen, op vlak van lichaamsgewicht, stoelgang en cholesterol. Meestal zijn vleesvervangers goed voor de gezondheid maar zoek dan wel naar gezonde alternatieven.

Help, wat moet ik nu eten?

Vleesvervangers zijn de meest voorkomende vervangproducten en je kunt ze gewoon bereiden zoals je deed met vlees. Er bestaan verschillende vleesvervangers en het aanbod is over de laatste jaren enorm uitgebreid: 

Tofu en tempeh

Ze worden beiden gemaakt uit sojabonen en kunnen gefrituurd of gebakken worden, maar je kunt ze ook rauw opeten.

Seitan

Seitan heeft een beetvaste structuur en kan dus gebruikt worden om te koken en te bakken. Het bevat veel plantaardige eiwitten en is gemaakt van tarwemeel.

Eieren

Eieren zijn een goede bron van eiwitten, ijzer en B-vitaminen. Ze kunnen dienen als vleesvervanger, maar je eet het best niet elke dag want het bevat veel cholesterol. Je kan een portie van 100 gram vlees vervangen door twee eieren. Het is aangeraden om per week drie eieren te eten.

Noten en zaden

Noten en zaden bevatten onverzadigde vetten en ijzer. Je kan het makkelijk verwerken in tal van gerechten. Let wel op want noten en zaden bevatten veel calorieën.

Peulvruchten

Ook peulvruchten zijn geschikt als vleesvervanger. Denk maar aan erwten, bonen, linzen, pinda,  etc. Ze zorgen bovendien voor een langer verzadigingsgevoel, zo krijg je minder snel weer honger.

Kaas

Kaas is niet echt een volwaardige vleesvervanger omdat het weinig ijzer bevat, maar hé, wat moet je anders tussen je boterham leggen? Eet er niet teveel van, want het bevat veel verzadigde vetten, en verhoogt dan weer het risico op hart- en vaatziekten.