Hoe omgaan met Fomo (Fear of missing out): Hoe niets te missen?

Hoe omgaan met FOMO?

Fomo (the Fear Of Missing Out) kan ten koste van je gezondheid, nachtrust, studiecijfers, relaties, het functioneren op het werk en/of je sportprestaties gaan. Wil je leren omgaan met Fomo, maar je weet niet hoe? Gelukkig zijn er veel manieren om op effectieve, snelle én gemakkelijke wijze gevoelens van Fomo de baas te worden.

Wat is Fomo en hoe herken je het?

Fomo wordt tegenwoordig vooral gevoed door social media. Al die fantastische foto’s en leuke posts van vrienden maken je onzeker, vooral als ze gaan over belangrijke dingen waar jij niet bij was. Heb je weleens gebaald dat je na een drukke werkweek een weekend thuis bent gebleven terwijl je vrienden uitgingen?

Een foto op de daaropvolgende maandag met al je vrienden tijdens een feest dat je hebt gemist, kan je dan echt een rotgevoel geven. Wanneer je hier last van hebt, dan lijdt je aan Fomo.

Word Fomo de baas: besef dat social media gevoelens van Fomo voeden

Ben je de angst om iets te missen beu? In dat geval moet je onder ogen komen dat je lijdt aan Fomo en dat deze angst wordt gevoed door techreuzen zoals Facebook, Twitter en Google.

Deze bedrijven maken je verslaafd door beloningen in de vorm van likes, duimpjes, hartjes en re-tweets. De angst om iets te missen zorgt dat je iedere keer weer terugkeert op je feed. Met iedere klik die je geeft verrijken deze machtige multinationals hun data en maken ze jouw feeds zo aantrekkelijk mogelijk.

Laat je niet verleiden door techreuzen die geld verdienen aan je verslaving en beperk het gebruik van social media.  

FOMO: De schuld van social media?
FOMO: De schuld van social media?

Voorkom Fomo door social media-apps van je smartphone te verwijderen

Besef dat het onmogelijk is om via alle social media-kanalen je vriendschappen te volgen. Het is niet gezond om steeds al je accounts via Instagram, Facebook en Twitter te bekijken. Stop fomo door slecht één kanaal te volgen en de overige te beëindigen.

Stop fomo door slecht één kanaal te volgen en de overige te beëindigen.

Heb je de keuze gemaakt alleen je favoriete kanaal te volgen? Zorg er dan voor dat je bijbehorende app van je telefoon verwijdert en het kanaal uitsluitend volgt op je laptop. Op deze manier zul je tijdens verveling niet direct naar je smartphone grijpen voor de laatste updates.

Zet je notificaties uit en verlos jezelf van Fomo

Al die piepjes, knipperende lichtjes en trillingen trainen je om steeds op je smartphone te kijken. Wil je iets tegen FOMO doen? Zet dan alle notificaties op je smartphone uit. Demp het geluid van WhatsApp of verlaat een aantal groepen waaraan je deelneemt.

Hoe vaak gaan die groepsgesprekken eigenlijk nou over dingen die er echt toe dan? Meestal krijg je onzinnige berichtjes toegestuurd met filmpjes die zogenaamd de moeite waard zijn on te bekijken. Aan bijvoorbeeld kattenfilmpjes mis je helemaal niets, behalve de tijd die je hebt verspild aan het kijken daarvan.

Fomo vermijden door te matigen met je smartphone en besteed tijd aan een hobby

Raak je in paniek als je eventjes je smartphone niet kunt vinden? Het bewijs dat jij echt iets tegen Fomo moet doen. Probeer te matigen met het gebruik van je smartphone. Een simpele truc is om de je telefoon op stil of vliegtuigstand te zetten.

Ben je bang voor een leeg gevoel dat daarop volgt? Wees op dit gevoel voorbereid en maak het voornemen om tijd aan een hobby, sport of een cursus te besteden. Een zinnige vrijetijdsbesteding zorgt niet alleen voor afleiding, maar ook voor ontspanning en voldoening.

De deur uit zonder smartphone

Ga ook eens de deur uit zonder smartphone voor bijvoorbeeld een wandeling. In een bos of park zal je overvallen worden door de schoonheid van de natuur. Laat je zintuigen prikkelen door het gezang van vogeltjes in plaats van het irritante gepiep van je smartphone.

Een complete rust daalt over je neer bij het besef dat je niet 24/7 bereikbaar hoeft te zijn. Kom eindelijk tot jezelf door in je eentje te genieten van de stilte en pracht van de natuur.

Trap niet in de valkuil en bereid je voor met afleiding

Voor wie aan Fomo lijdt is dit ook herkenbaar: je gaat de deur niet uit zonder oplader vanwege de angst voor een lege batterij. Een teken dat je verslaafd bent aan de continue stroom aan informatie die dagelijks tot je komt.

Om te voorkomen dat je op een onbewaakt ogenblik uit verveling naar je telefoon grijpt, neem je in plaats van je oplader een boek, tijdschrift, puzzelboekje of een handwerkje mee.

Durf nee te zeggen tegen Fomo

Fomo word je gemakkelijk de baas door nee te zeggen tegen social media en je smartphone. Door enkele simpele trucs beperk je het gebruik. Wees niet bang om hierdoor vriendschappen mis te lopen.

Een nee tegen je smartphone is geen afwijzing van een vriend. Echte vrienden hebben begrip als je niet continu op alles online bent en niet binnen de 2 minuten antwoordt. Eénmaal zij een vriend(in), partner, gezin, … hebben zul je zelfs merken dat zij daar ook de tijd niet meer voor zullen hebben. Dus zorg dat je je dan niet plots eenzaam voelt door FOMO te voorkomen!