Verbeter je sportprestaties met dit simpele trucje

verbeter-je-sportprestaties-met-dit-simpele-trucje.jpg

Dat je tijdens je workout moet ‘blijven ademen’ hebben we allemaal al eens gehoord. Je spieren zullen nu eenmaal niet kunnen functioneren zonder zuurstof. Als je je adem inhoud krijgen je spieren niet genoeg energie, dat maakt je sneller moe en uitgeput. Bij elke trainingsvorm bestaat een verschillende ademhalingstechniek, pas ze toe om je sportprestaties te verbeteren.

Blijven doorademen tijdens cardiotraining

Tijdens een cardiotraining is het van groot belang om te blijven doorademen. Het stikstofniveau in je lichaam zal stijgen dat helpt je bloeddoorstroming. Je moet eigenlijk niet op een constant tempo in-en uitademen. Probeer eens om gedurende drie seconden in te ademen en twee seconden uit te ademen. In het begin zal het wat moeilijk zijn, maar na een tijdje zal je merken dat je training makkelijker wordt.

Je ademhaling tijdens krachttraining

Tijdens een krachttraining moet je inademen op het moment dat je het minste kracht moet leveren. Je ademt uit op het moment dat je spieren de meeste kracht moeten leveren. Adem in tijdens het gemakkelijke gedeelte en hou je adem even vast. Als je bij het zwaardere gedeelte aankomt blaas je traag uit. Als je op deze manier ademhaalt zal je krachttraining makkelijker kunnen volhouden en een betere vorm aanhouden.

Diafragmatish ademhalen tijdens herstelperiodes

Als je net klaar bent met een reeks oefeningen kan het gebeuren dat je denkt ‘dat ging vlotjes’ om vervolgens in hijgen uit te barsten. Hoe komt dat nu, het ging toch goed? Tussen je oefeningen door zal je tijdens de rustpauze meer zuurstof in je lichaam nodig hebben. Je kan je lichaam helpen door tijdens de pauze diafragmatisch adem te halen. Dat wil zeggen dat je diepe buikademhalingen doet om je lichaam meer zuurstof te geven. Hierdoor zal je meer energie hebben om je volgende oefening te doen.

Een diepe ademhaling tijdens stretchen

Tijdens het stretchen probeer je je spieren te verlengen. Probeer diep in te ademen zodat je spieren zich goed kunnen ontspannen. Zo kan je dieper stretchen en verklein je de kans op een te harde stretching.