scrollTop top

Leven met diabetes, waar moet ik op letten?

Leven met diabetes, waar moet ik op letten?

Wanneer je diabetes hebt, is dat niet altijd even gemakkelijk. Vaak zijn bepaalde situaties niet meer vanzelfsprekend. Bepaalde voeding eet je beter niet, sommige sporten of activiteiten doe je beter niet… Je moet jezelf de hele dag door controleren, behandelen en daarnaast staat een doktersafspraak regelmatig op de planning. Het is niet leuk om steeds te moeten opletten wat je doet, maar het is wel héél belangrijk voor iemand met diabetes. Het is van belang dat je goed op de hoogte bent van wat diabetes precies inhoudt. Eenmaal je goed geïnformeerd bent, kan je jezelf ook beter gaan verzorgen.Tegenwoordig zijn er jammer genoeg nog heel wat misverstanden over Diabetes aanwezig.

Bekijk je eigen situatie

Elke persoon is anders. Iedereen heeft verschillende lichamelijke klachten… Het is de bedoeling om uit te zoeken wat voor jou nodig is. Er is niet één allesomvattende manier waarop je kan omgaan met diabetes. Het is dus belangrijk om na te gaan welke voeding en/of activiteiten in welke mate effect hebben op JOU. Je leert in bepaalde situaties ook preventief te handelen, bijvoorbeeld tijdens een restaurant bezoek.

Leven met diabetes is niet simpel, maar je kan wel leren om jouw diabetes in het dagelijkse leven te integreren. Je leven er zo min mogelijk door laten beïnvloeden, jezelf zo weinig mogelijk laten belemmeren. Uiteraard is het noodzakelijk om voldoende aandacht te besteden aan de ziekte!

Zie het als een uitdaging

Natuurlijk is het niet aangenaam om diabetes te hebben. Toch kan je het meer leefbaar maken door het niet te zien als een belemmering, maar een uitdaging. Iets dat de laatste jaren erg populair is geworden, is gezond eten en leven. Veel mensen zien hierin een uitdaging en vinden het daarom leuk om zo weinig mogelijk “ongezond” voedsel binnen te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan suikerrijke of vetrijke snacks, fast food, frisdrank, alcohol…

Probeer eerder te grijpen naar voeding die boordevol vitamines en mineralen bevatten! Geef de voorkeur aan groenten, fruit, volkoren producten… Geef je lichaam de zorg die het verdient.

Hyper en hypo

Een bekend korte termijngevolg van diabetes zijn de hypers en hypo’s waar je mee te maken kunt krijgen. Dit zijn de situaties waarin je bloedsuiker te hoog of te laag is. Dit is afhankelijk van:

  • Voeding
  • Drank
  • Stress
  • Sport / beweging
  • Emoties
  • Ziekte

Af en toe een hypo of een hyper heeft vaak geen ernstige gevolgen, maar het is belangrijk erop te letten dat het niet te vaak gebeurt.

Natuurlijk is het belangrijk in het geval van een hyper of een hypo te handelen zoals je huisarts je heeft voorgeschreven. Meestal gaat het verlagen van de bloedsuikerspiegel door middel van medicijnen of insuline, maar deze kan je ook verlagen door lekker te sporten en te bewegen. Je kunt echter de voorgeschreven medicatie niet vervangen door extra beweging wanneer je huisarts dit niet heeft goedgekeurd. Wanneer je je bloedsuikerspiegel juist moet verhogen, ben je snel klaar: het eten of drinken van wat zoetigheid volstaat in de meeste gevallen.

Tabletten druivensuiker kunnen hierbij ook van nut zijn. Wanneer je niets onderneemt bij een potentiële hypo, kan je flauwvallen. Er zijn enkele kenmerken die zouden kunnen wijzen op een hyper of een hypo, bijvoorbeeld trillen, zweten, duizeligheid, snelle stemmingswisselingen, hoofdpijn, onverwachte, stevige honger of oververmoeidheid.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    241.378.348
  • Aantal
    doden
    4.912.352
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.292.887
  • Aantal
    doden
    25.797

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!