Omgaan met hittegolf: de beste tips

omgaan-met-hittegolf-beste-tips.jpg

Het is officieel: België beleeft momenteel een hittegolf. Maar wat is een hittegolf precies? En hoe ga je ermee om? Ontdek snel onze tips!

Wat is een hittegolf?

Er bestaan verschillende definities van een hittegolf. Weerkundigen in België en Nederland definiëren een hittegolf als volgt: we spreken van een hittegolf wanneer minstens 5 opeenvolgende dagen een temperatuur van 25°C of meer wordt opgemeten, waarvan minstens 3 dagen met temperaturen van 30°C of meer.

Zo kom je de hittegolf door

Hou het koel in huis

Als het buiten warm is, wil je het binnen natuurlijk zo koel mogelijk houden. Dat doe je door overdag deuren en ramen zoveel mogelijk gesloten te houden.

Zet ramen en deuren wel open eenmaal het buiten koeler begint te worden dan binnen. Wanneer dat precies is, verschilt van dag tot dag. Als de hitte lang blijft hangen, kan dat bijvoorbeeld pas om 21 à 22 uur zijn. Merk je ’s ochtends dat de temperatuur buiten begint te stijgen? Doe ramen en deuren dan opnieuw dicht.

De noordkant van een huis of gebouw is ook koeler dan de zuidkant. Probeer daarom zoveel mogelijk tijd aan de noordkant door te brengen.

Zoek verkoeling op

Toch te warm in huis? Trek dan eventueel eens naar het bos. Daar voelt het meestal koeler aan. Ook op het platteland is het over het algemeen koeler dan in de stad (het beton in de stad houdt immers de warmte vast). Aan de kust zijn de temperaturen vaak ook iets dragelijker dan in het binnenland.

Neem gerust ook eens een frisse duik, maar doe dat alleen op plekken waar je zeker mag zwemmen. Zomaar een meer, rivier, kanaal, vijver… induiken is namelijk levensgevaarlijk. Er kan in dat geval een koudeschok (cold shock) optreden. Door het contrast in temperatuur van je lichaam en het koude water krijg je in dat geval een ademreflex (naar adem happen). Is je hoofd op dat moment onder water? Dan kun je water binnen krijgen en verdrinken. De grootste risico’s sluit je uit door je lichaam eerst aan de temperatuur van het water te laten wennen: maak eerst je voeten nat en vervolgens ook je romp en hoofd.

Zwemmen in bevaarbare waterwegen brengt ook nog andere risico’s met zich mee: zwemmers zijn door schepen maar moeilijk te zien, bovendien kunnen ze door zuiging naar het schip toegetrokken worden. Door het troebele water zijn sommige obstakels onder het water ook niet altijd goed zichtbaar.  

Voldoende drinken en lichter eten

Het spreekt voor zich dat je bij warm weer voldoende moet drinken, ook als je niet per se dorst hebt. Doordat we meer zweten, drogen we namelijk ook sneller uit.

Kies bij voorkeur voor water en andere gezonde drankjes (thee, koffie, suikervrije/light frisdranken). Hoe aanlokkelijk een fris biertje of cocktail ook lijkt tijdens deze warme dagen, weet dat alcohol je lichaam uitdroogt (ook al lijkt het in eerste instantie je dorst te lessen). Drink dus zeker met mate en probeer na elk glas alcohol ook een glas water te drinken.

Kies verder voor licht verteerbare maaltijden in kleinere porties. Frisse salades en fruit dat veel water bevat bijvoorbeeld.

Bij warm weer wordt ook wel eens aangeraden om meer zout te eten, omdat je zout verliest als je veel zweet. Zout zou ook helpen om vocht vast te houden. Toch is meer zout eten voor de meeste mensen niet nodig: bij een normaal en gezond voedingspatroon wordt dat verlies vanzelf weer aangevuld. Sowieso eten we vaak al meer zout dan we nodig hebben.

Opgelet voor brand

Bij droog weer is de kans op brand groter. Rook daarom niet in de natuur: een smeulende peuk, maar ook hete assen kunnen al volstaan om bijvoorbeeld droog gras in brand te steken. Let ook op met (glazen) flessen op de grond of in je auto. Als de zon op zo’n fles schijnt, kan er zelfontbranding optreden. Het flesje heeft op dat moment hetzelfde effect als een vergrootglas.

Wees ook steeds oplettend tijdens het barbecueën. Gebruik alleen aanmaakblokjes (en geen brandalcohol) en houtskool geschikt voor barbecue. Plaats de barbecue stabiel en blijf steeds in de buurt (maar houd kinderen en huisdieren weg).

Sporten mag, maar met mate

En mag je eigenlijk nog sporten bij dit warme weer? Ja en nee. Sporten bij deze warme temperaturen brengt de nodige risico’s met zich mee, denk aan een hitteslag, hartkrampen… Als je niet getraind bent of bepaalde gezondheidsproblemen hebt, laat je sporten bij warm weer dus beter voor wat het is.

Wil je toch liever je sportsessie niet overslaan? Plan je inspanning dan ‘s ochtends vroeg of ‘s avonds laat. Drink ook voldoende vooraf en tijdens het sporten, draag lichte, losse kledij en zoek zoveel mogelijk de schaduw op. Schroef ook je tempo gerust wat terug, het is al een hele prestatie dat je aan sporten toekomt!

Altijd insmeren

Net zoals voldoende drinken, spreekt deze tip voor zich: smeer je altijd in met minstens factor 30 om je tegen de schadelijke UV-stralen van de zon te beschermen. Mensen met een gevoelige of hele lichte huid kiezen beter voor factor 50. Ook al kom je maar even buiten of ook al is het heel vroeg ‘s morgens. Meer tips om je tegen de zon te beschermen vind je hier

Denk ook aan je huisdier(en)

Het is niet alleen warm voor jou, maar ook voor je huisdier(en). Het spreekt voor zich dat je je huisdier uit de hitte moet houden. Zorg ervoor dat er altijd een koel plekje is waar je huisdier kan schuilen en vermijd zware inspanningen zoals fietsen met je hond aan de lijn. Vermijd ook asfalt tijdens wandelingen: hieraan kunnen ze hun pootjes verbranden. Je kan je hond of kat verkoeling geven met een ijsblokje of iets lekkers uit de diepvries. Zorg ervoor dat er voldoende water beschikbaar is. 

Het spreekt uiteraard voor zich dat je je huisdieren nooit achterlaat in de auto, ook al is het maar voor enkele minuutjes. De temperatuur stijgt namelijk ontzettend snel en enkele minuten kunnen al fataal zijn.

Heb je knaagdieren? Zet hun kooi dan op een koele plek in de schaduw. Bij hamsters kan je een koele baksteen in de kooi leggen en bij konijnen een ijsblokje. Een fles water kan zelfontbranden, dus dat vermijd je beter.

Bron: VRT NWS, KMI