Goede ooghygiëne: tips voor volwassenen en kinderen

Een goeie ooghygiëne is heel belangrijk.
© istock

Onze ogen zijn opmerkelijke zintuigen waar we niet alleen mee zien. Daarom is ooghygiëne immens belangrijk. Ontdek in onderstaand artikel hoe je je onmisbare kijkers zo lang mogelijk in topconditie houdt. Alle tips gaan zowel op voor volwassenen als kinderen.

Bescherm je ogen tegen uv-straling

Uv-stralen voel of zie je niet maar ze kunnen onherstelbare schade aan je ogen berokkenen. Kijk daarom nooit recht in de zon en draag een zonnebril met uv-bescherming. Voor een goede zonnebril doet het er niet toe of de glazen licht of donker zijn. Wat belangrijk is, is dat de bril 100% uv-beschermend is. Dat wordt aangeduid met ‘100% uv-filter’ of ‘uv 400’. Raadpleeg een opticien om zeker te zijn dat jouw zonnebril je voldoende bescherming biedt.

Een goede zonnebril is net zo belangrijk als zonnecrème. Dat geldt voor iedereen en zeker voor kinderen. Draag niet enkel in de zomer maar ook in de lente, herfst en winter op dagen met felle zon of sneeuw een zonnebril. Onder een boom in de schaduw gaan zitten zonder bescherming is niet voldoende. Uv-straling weerkaatst ook op het water, op de grond of op een sneeuwtapijt. Onbeschermde ogen en overmatige blootstelling aan uv-straling in combinatie met sneeuw kan zelfs leiden tot sneeuwblindheid.

Goeie ooghygiëne: gun je ogen rust

Heb je een bureaujob en zit je de hele dag voor de computer of met je smartphone in de hand? Gun je ogen rust door op regelmatige basis een pauze te nemen. Probeer om de twee uren tien minuten niet naar je scherm te kijken. Kijk rond in de verte of maak bij voorkeur een wandelingetje in de buitenlucht.

Verder raden we je ook aan om je computerscherm op minstens 50 centimeter afstand te plaatsen. Plaats je scherm ook net onder ooghoogte. Je oogleden bieden zo bescherming aan een groot deel van je ogen waardoor die minder snel droog en geïrriteerd geraken. Het zijn kleine aanpassingen die grote veranderingen teweegbrengen.

Ten slotte zorg je dat de helderheid van je scherm ook in verhouding is met jouw omgeving. Zit je in een donkere ruimte? Verlaag de helderheid. Zit je in een heldere, lichtrijke ruimte? Zet de helderheid dan een tandje hoger. Hoe meer licht, hoe minder hard je ogen moeten werken om duidelijk te zien. Als ze constant moeten werken, raken ze gemakkelijk overbelast waardoor je last kunt krijgen van hoofdpijn, jeukende ogen of een wazig zicht.

Als je naar een digitaal scherm kijkt, knipper je automatisch minder. Sommigen knipperen zelfs de helft minder dan normaal waardoor ze droge ogen krijgen. Knipperen zorgt niet enkel voor vochtige ogen maar ook voor een betere ooghygiëne. Je kunt scherper zien en hebt minder vuiltjes in je ogen. Droge ogen kan je herkennen aan een zanderig gevoel en een wazig zicht.

Gezond binnenklimaat voor optimale ooghygiëne

Gezonde lucht kan je zicht aanzienlijk verbeteren en houdt je ogen gezond. Buitenlucht is sowieso het best, maar je kunt moeilijk de hele dag buiten leven. Daarom zetten we drie tips op een rijtje die de luchtkwaliteit binnenshuis verbeteren:

  • Staat de airco of verwarming vaak op? Of hangt er een droge lucht in je woning? Installeer dan een luchtbevochtiger die de temperatuur met 2 tot 3 graden doet dalen.
  • Laat regelmatig een raam of deur openstaan voor voldoende natuurlijke verluchting.
  • Mijd verontreinigingsbronnen en rook.

Belangrijk voor ooghygiëne: eet gezond en gevarieerd

Overgewicht verhoogt het risico op het ontwikkelen van aandoeningen die leiden tot het verlies van gezichtsvermogen. Maar los van het cijfer dat op de weegschaal staat, is het belangrijk dat je evenwichtig eet en voldoende water drinkt. De volgende vitamines zijn belangrijk voor je ogen:

Vitamine C

Verschillende studies suggereren dat vitamine C de vorming van cataract zou voorkomen. Dagelijks voldoende vitamine C tot je nemen is gunstig voor de gezondheid van je kijkers. Goede bronnen van vitamine C zijn donkergroene groentes, bessen, citrusvruchten en gele paprika’s.

Vitamine A

Vitamine A helpt het netvlies bij het omzetten van licht in elektrische signalen die naar de hersenen gestuurd worden. Wortelen zijn hier rijk aan. Dat verklaart waarom men vaak zegt dat de groente goed is voor je ogen. Andere gele, oranje en bladgroene groenten bevatten over het algemeen ook veel vitamine A.

Zink

Zonder zink is vitamine A nutteloos. Zink zorgt er namelijk voor dat de vitamine, die je uit je eten haalt, op de juiste plaats terechtkomt, namelijk het netvlies. Zink vind je in rood vlees, bonen, noten én oesters. Als dat geen goede reden is om oesters in huis te halen?

Vitamine B2

Vitamine B2 voorziet je ogen van de nodige portie zuurstof. Het helpt je om scherp te blijven zien. Veel yoghurt, melk, champignons, eieren, amandelen en quinoa eten is dus de boodschap.

Zweer de sigaret af

Roken is niet alleen slecht voor je ogen, longen en bloedvaten maar ook voor je algemene gezondheid en die van je omgeving. Nicotine maakt je ogen oncomfortabel droog en verzwakt je bloedvaten waardoor je netvlies aanzienlijk beschadigd wordt. Daarbij komt nog dat roken het risico op cataract vergroot. Zweer die sigaret niet morgen maar vandaag nog af.

Ontschmink je elke dag

Verwijder je (oog)make-up elke dag op een voorzichtige manier. Doe je dat niet, dan kan er make-up in je ogen terechtkomen waardoor er infecties kunnen ontstaan. Kamillosan Ofta zijn kompressen doordrenkt met kamille die je ogen hydrateren, verzorgen en reinigen. Bewaar je make-up ook op een droge en propere plaats. Zo vermijd je dat er zich bacteriën die ooginfecties kunnen veroorzaken opbouwen in je make-upproducten. Kies bij voorkeur ook zoveel mogelijk voor natuurlijke make-up. De kans is kleiner dat die je oogleden irriteert.

Luister naar je lichaam

Last but not least: heb je last van jeukende ogen, een branderig gevoel of wazig zicht? Negeer die signalen, die kunnen wijzen op oogproblemen, dan niet. Beter een (oog)onderzoek te veel, dan te weinig. Voor meer informatie raden wij je aan een oogarts te raadplegen.