Tijd om terug in beweging te komen!

Inhoud

Toen ik een maand of twee geleden ’s ochtends om 7 uur met mijn hond ging wandelen, was er buiten geen kat te bespeuren. Nu is het soms bijna file op de bosweggetjes die we nemen. Zat jij enkele maanden stil, maar voel je het ook kriebelen om weer in beweging te komen? Hier kan je je aan verwachten:

Spierpijn (maar ook sterkere spieren)

No pain, no gain. Van zodra je je spieren aan het werk zet, ontstaan er kleine microscheurtjes. Het is het pijnlijke herstelproces dat daarop volgt waar je sterker van wordt. Meestal zie je twee dagen na je workout het meeste af. Het goede nieuws is dat als je regelmatig traint, de pijn geleidelijk afneemt. Let wel sowieso op dat je je eerste lichamelijke inspaningen een beetje doseert. Veel mensen gaan in hun enthousiasme voor de volle 100% als ze beginnen sporten, waardoor ze de rest van de week de trap niet meer op of af kunnen.

Meer energie

Het is best mogelijk dat je je vermoeider voelt wanneer je na een lange tijd stilzitten weer begint te sporten. Dat komt omdat je lichaam niet gewoon is om zoveel energie te verbruiken. Na een tijdje zal je echter merken dat sporten je juist meer energie geeft. Een lichaam in beweging bouwt namelijk nieuwe energiefabriekjes waardoor er meer ATP (energie) aangemaakt kan worden. Door de vorming van nieuwe bloedvaatjes in de spieren wordt ook het zuurstoftransport in je lichaam geoptimaliseerd.

Betere slaapkwaliteit

Uit een grote studie van de National Sleep Foundation  met 3081 volwassenen bleek dat bewegen en beter slapen hand in hand gaan. De deelnemers die 2,5 uur per week gemiddeld tot heel intens aan sport deden, hadden minder last van een slaperig gevoel overdag. Dat wijst op een goede slaapkwaliteit.

Meer honger

Kun je bij wijze van spreken een paard eten na je workout? Dat is niet zo vreemd. Je hebt net tegen een recordtempo calorieën verbrandt en je lichaam is toe aan een tankbeurt.  Je hoeft je honger niet te negeren, maar kies zeker voor gezonde snacks met een goede verhouding eiwitten-koolhydraten. Daar krijg je  een voldaan gevoel van, en je houdt er snack attacks mee op een afstand.

Mijn favoriete snacks zijn: 

  • Appel met pindakaas
  • Kokos- of amandelyoghurt met wat gedroogd of vers fruit
  • Een handjevol noten
  • Stukjes wortel met een hummusdip of een avocadodip
  • Smoothie met bevroren banaan en een grote schep plantaardig proteïnepoeder

Minder stress/meer fun

Sporten heeft een anti-stress effect. Tijdens een stevige work out zweet je je frustraties uit. Nadien is je geest rustig en kun je betere beslissingen nemen. Van beweging krijg je ook een roze-wolk-gevoel doordat het je lichaam stimuleert om endorfines  -feel good moleculen- te produceren.

Maar...

Ook al zijn er zoveel voordelen aan regelmatig sporten, de kans is heel groot dat je op een bepaald moment toch je bezwete handdoek in de ring gooit. Wees niet te hard voor jezelf. Het is niet omdat je een workout of twee (of meer) mist, dat alles verloren is. Zoek bondgenoten, ga naar een groepsles, zet kleine dagelijkse en wekelijkse doelen voor jezelf om je geïnspireerd en gemotiveerd te houden, focus opnieuw op waarom je ook alweer meer wilde sporten (ik gaf je net een heel aantal redenen) en bedenk alvast een leuke beloning voor als je weer op koers bent.

En ook: doe het voor jezelf!  Een gewoonte veranderen lukt alleen als je het niet voor iemand anders doet, maar voor jezelf. Doe je iets omdat je verplicht wordt of om iemand anders een plezier te doen, dan is de kans dat je opgeeft veel groter omdat je veel meer wilskracht aan de dag moet leggen om vol te houden.

Zet je plannen in realiteit om!

Weet je wel dat je wilt bewegen, maar heb je geen idee hoe eraan te beginnen? Wil je naast een betere conditie ook soepeler, sterker en rustiger worden?  Schrijf je dan zeker in voor mijn nieuwe Total Body & Soul Workout-concept. We starten vanaf donderdag 24 mei! Meer info vind je op www.goedeleleyssen.com

Goedele Leyssen is yoga en lifestyle coach. Een aantal jaren terug wijdde Goedele haar leven volledig aan yoga, mediteren en gezonde voeding. Ze bouwde over de jaren heen heel wat expertise op, wat zich in reeds drie boeken, BoostBalans en MoodFood, vertaalde.