Van je zorgen maken naar zorgen loslaten

Leer omgaan met je zorgen

Iedereen maakt zich wel eens zorgen. De een doet het iets meer en de ander wat minder, maar er is bijna niemand die zich werkelijk nooit ergens zorgen over maakt. Toch is het vaak compleet niet nuttig om je zorgen te maken en kost het je wel veel energie en tijd. Het is daarom beter om je minder zorgen te maken en deze juist los te laten. Maar hoe doe je dat nu precies? In dit artikel vind je een paar handige tips om je zorgen los te laten.

Waarom maken we ons zorgen?

Voor velen is zorgen maken een automatisme; iets wat ze doen zonder er te al te veel bij na te denken. Maar waarom maken mensen zich zo snel zorgen over bepaalde dingen en situaties?

Allereerst houden onze hersenen zich altijd bezig met mogelijke bedreigingen. Dit is een evolutionair overlevingsmechanisme, waar op zich niks mis mee is.

Daarnaast denken we dat we problemen kunnen oplossen door ons er zorgen over te maken. Je krijgt namelijk vaak weinig vernieuwende inzichten waar je iets aan hebt als je je zorgen maakt. Hierdoor is het een misvatting dat je problemen kunt oplossen door je zorgen te maken, vaak is zelfs het tegenovergestelde waar.

Laat je zorgen los
Laat je zorgen los

Zorgen maken lost weinig op

Echter, zoals hierboven al staat vermeld, helpt zorgen maken niet om de problemen op te lossen. Door je zorgen te maken, focus je namelijk alleen maar meer op het probleem en denk je niet in oplossingen.

Ook is het vaak zo dat hoe meer zorgen je je maakt, hoe meer reden tot bezorgdheid je krijgt. Je blijft namelijk vooral denken in plaats van actie te ondernemen, waardoor je alleen het probleem analyseert en geen oplossing uitvoert. Zorgen maken trekt daardoor nog meer redenen aan om je zorgen te maken, waardoor het totaal geen zin heeft.

Daarnaast is het vaak zo dat je hersenen zich blijven focussen op het zorgen maken. Als de situatie waar eerst over werd gepiekerd is opgelost, zal er waarschijnlijk al vrij snel iets nieuws ontstaan om je zorgen over te maken.

Er is áltijd wel een nieuwe aanleiding of een nieuwe situatie waar je je zorgen over kunt maken. Dit gaat je hele leven door, waardoor het verstandig is om te leren hoe je je zorgen lost kunt laten.

Tip 1: Focus niet op het probleem maar op de oplossing

Tijdens het zorgen maken, focus je op het probleem. Zoals hier boven al staat beschreven heeft dit echter totaal geen zin. Daardoor is de eerste tip om je minder zorgen te maken, om je te gaan focussen op de oplossing.

Wat zou de beste oplossing zijn? Hoe kan ik dit bereiken? Aangezien je hersenen maar aan één ding tegelijk kunnen denken, concentreer je je dus nu op de oplossing en niet meer op het probleem.

Tip 2: Wat kun je veranderen en wat niet?

Daarnaast is het belangrijk om te weten wat je kunt veranderen en waar je niks aan kunt doen. Vaak maak je je zorgen over dingen waar je helemaal geen invloed over kunt uitoefenen, waardoor het ook totaal geen zin heeft om dit te doen. Zo heeft het geen zin om je zorgen te maken over het verleden of over de toekomst.

Het verleden valt niet meer te veranderen en dingen in de toekomst kun je pas aanpakken als het moment daar is. Alle zorgen hierover zijn daardoor ook verspilde energie. Richt je daarom op zaken die je wél kunt veranderen; dingen in het hier en nu.

Tip 3: Onderneem actie

Door te piekeren of je zorgen te maken schiet je dus niks op. Daarom is het beter om iets te gaan doen om je af te leiden van je zorgen. Je kunt bijvoorbeeld zaken ondernemen die de situatie beter maken. Als je niks kunt veranderen aan de situatie aangezien je er geen controle over hebt, dan is het beter om dus iets anders te gaan doen.

Je kunt bijvoorbeeld je gedachten van je afschrijven. Begin een dagboek en schrijf elke keer de dingen op waar je je zorgen over maakte. Hierdoor heb je het uit je systeem en worden je gedachten weer helder. Schrijf ook op wat je kunt doen aan het probleem. Zie dit als een soort to do lijstje, waardoor je sneller je doelen kunt bereiken.

Tip 4: Leef in het moment

Het heeft dus totaal geen zin om je zorgen te maken over zaken in het verleden of in de toekomst. Een van de belangrijkste tips is dus om in het hier en nu te blijven en te leven in het moment. Niet te piekeren maar gewoon te zijn en te ervaren.

Dit is natuurlijk niet gemakkelijk, maar valt wel te leren door bijvoorbeeld te trainen met meditatie of mindfulness. Hierdoor kun je leren te leven zonder zorgen en gewoon in het moment te zijn.