Mindfulness, ook tijdens het eten: dit is wat moet je weten over mindful eating

mindfulness-ook-tijdens-eten-dit-wat-moet-je-weten-over-mindful-eating.jpg

Vaak eten we snel en op vaste tijdstippen onze maaltijd op om daarna weer verder te gaan met ons drukke leven. Er wordt steeds minder vaak de tijd genomen om echt van een maaltijd te genieten of naar het lichaam te luisteren voor en tijdens het eten.

Nochtans is mindful eating een concept dat redelijk makkelijk in je dagelijks leven toe te passen is. Daarom misschien niet bij elke maaltijd, maar zo af en toe kun je hier wellicht wel tijd voor maken. Door een paar simpele tips te volgen, kun je zelfs vandaag nog beginnen met mindful eating!

Wat is het doel van mindful eating?

De bedoeling van mindful eating is om je bewust te zijn van wat je eet en de manier waarop je eet. Hierdoor krijg je meer controle over je eetgewoontes, waardoor je een betere relatie met je voeding en lichaam kunt ontwikkelen. Mindful eating is geen dieet, maar er kan wel wat gewichtsverlies optreden als een soort van positief neveneffect.

Waar komt  mindful eating vandaan?

Je hebt ongetwijfeld wel al eens van mindfulness gehoord. ‘Mindfulness’ kunnen we in feite vertalen als ‘bewustzijn’ of ‘aandachtig zijn’. Het is een oorspronkelijk boeddhistisch concept waarbij men door middel van meditatie zijn/haar emoties en fysieke gevoelens herkent en hiermee om leert gaan.

Dat concept kun je dus ook toepassen op je eetgewoontes. Waarom? Omdat voeding een belangrijk onderdeel van ons leven is. Helaas zijn we ons maar al te vaak niet bewust van onze (slechte) eetgewoontes.

Zo doe je aan  mindful eating

Er zijn een aantal punten waar je op moet letten. Ten eerste moet je goed naar je lichaam luisteren. Wanneer je een vol gevoel krijgt, stop dan met eten. Ook al is je bord nog niet leeg. Hiervoor moet je ook langzamer gaan eten, zodat je hersenen de tijd hebben om je te zeggen ‘je hebt genoeg gegeten’.

Eet wanneer je lichaam je duidelijk maakt dat je voeding nodig hebt: wanneer je geen energie meer hebt of je maag rommelt bijvoorbeeld. Voel je je verdrietig of verveel je je? Ga dan niet eten. Laat je emoties geen invloed hebben op je eetpatroon. Vermijd ook dat je gaat eten ‘uit gewoonte’. Veel mensen eten bijvoorbeeld altijd iets wanneer ze op weg zijn naar het werk, voor de tv… Ook al hebben ze op dat moment helemaal geen honger of gebrek aan energie. Het is belangrijk dat je je bewust wordt van die specifieke eetgewoontes en ze bijstuurt waar nodig.

Eet met andere mensen samen, in plaats van alleen. Zet samen een gezonde maaltijd op tafel en eet op je gemak. Door zo af te spreken, voorkom je dat je snel tussendoor iets eet terwijl je het huishouden doet, nog even doorwerkt, een video kijkt etc. Kijk ook echt naar wat er op je bord ligt en bedenk waar dit voedsel vandaan komt. Ben je je  bewust van het effect dat deze maaltijd op je lichaam zal hebben; is het gezond of niet?

Probeer ten slotte zoveel mogelijk te genieten van je eten! Eens zondigen mag, zolang je er maar echt van geniet en je daarna weer je gezonde gewoontes oppikt (waar je ongetwijfeld ook heel erg van kunt genieten).  

Mindful eating als deel van een gezonde levensstijl

Wat en de manier waarop je eet is één van de vele factoren die deel uitmaken van een gezonde levensstijl. Benieuwd hoe goed jij op dat vlak en andere factoren zoals beweging en mentale gezondheid scoort? Doe dan nu de ‘Hoe gezond leef jij’-test!

Ontdek hoe gezond jij leeft!

Elke deelnemer ontvangt een fietszadelhoesje en maakt meteen ook kans op 1 van de 2 elektrische fietsen t.w.v. €1.500!