Zadelpijn zoveel mogelijk voorkomen

zadelpijn-zoveel-mogelijk-voorkomen.jpg

Bij nieuwe wielrenners is zadelpijn helaas nooit helemaal te voorkomen. Vooral in het begin zal je veel last hebben van zadelpijn. Toch kan je wel een aantal voorzorgsmaatregelen nemen om zadelpijn proberen te voorkomen. Er zijn verschillende tips van wielrenners, professionals en dokters om de zadelpijn te voorkomen. Alle handige tips hebben we voor je op een rijtje gezet. Vooral als beginnende wielrenner zal je veel aan deze informatie hebben om zadelpijn zoveel mogelijk te voorkomen. Maak dus vooral gebruik van deze handige tips om gewoon weer op de fiets te stappen. Zelfs als het een dagje tegen zit qua zadelpijn.

Kies een passend zadel

Vaak kijken fietsers of beginnende wielrenners helemaal niet naar het zadel. Er wordt gewoon een fiets gekocht die er goed uitziet. Het is mooi meegenomen dat die toevallig een gel zadel heeft. Maar er wordt totaal niet naar het formaat van het zadel gekeken. Ieder mens heeft namelijk andere zitbeenderen. Op deze botten komt veel spanning te staan tijdens het fietsen. Hier moeten we vaak nog zitvlees op kweken en tot die tijd ontstaat er vooral in het begin veel zadelpijn. Door een zadel te kiezen die precies aansluit op je zitbeenderen kan je al een groot deel van de zadelpijn voorkomen. Specialistische fietsenwinkels kunnen je adviseren en je helpen bij het opmeten van je zitbeenderen.

Een goede zadelstand

In huis zetten we alles goed zadelpas, maar met een fiets vergeten we dit vaak. Een nieuw zadel dient altijd zadelpas te staan om zadelpijn te voorkomen. Als een zadel niet zadelpas staat dan gaan we al snel te ver doorzakken op een zadel wat zorgt voor wrijving op ons dijbeen. In het begin heb je er misschien nog niet heel veel last van. Maar als je een tijdje aan het fietsen bent of langere afstanden gaat fietsen dan kan een scheef zadel ervoor zorgen dat je last hebt van zadelpijn.

Alles over fietskleding

  • Kies een zeem in de fietsbroek die weinig naden heeft.
  • Investeer gerust in een wat duurder zeem in het begin. 
  • Kies in het begin een wat dikker zeem omdat je nog weinig zitvlees hebt.
  • Draag geen onderbroek onder je fietsbroek dit is een veelgemaakte beginnersfout.
  • Draag nooit een ongewassen fietsbroek.
  • Stop je fietsbroek niet in de droger want hier kan de zeem slecht tegen.
  • Smeer je zitvlak in met vaseline voor je de fietsbroek aantrekt. 

Hygiëne en scheren

Wielrenners scheren alles dat is tenminste wat vaak gedacht wordt. Een geschoren lichaam heeft namelijk minder weerstand op de fiets. Maar lang niet alles wordt geschoren bij een wielrenner. Zo wordt het zitvlak nooit geschoren omdat hierdoor rode irritatiebulten kunnen ontstaan. Door deze bulten kunnen er uiteindelijk problemen ontstaan met bijvoorbeeld zadelpijn. Daarnaast is het belangrijk om te zorgen voor een goede huidhygiëne. Een goede huidhygiëne draagt bij aan het voorkomen van problemen die zadelpijn kunnen veroorzaken.

De opbouw van je training

Je hebt besloten dat je wil gaan wielrennen of marathons fietsen. Dit is natuurlijk heel leuk, maar je kan niet ineens tweehonderdkilometers gaan fietsen. Zelfs niet als je een lichamelijk goede conditie hebt. Het is belangrijk om vooral je zitvlees goed te trainen. Die heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen om zo’n lange tijd op de fiets te zitten. Bouw het aantal kilometers langzaam op. Overleg eventueel met een wielrenner of trainer hoe jouw trainingsschema er het beste uit kan zien.

Je kan namelijk niet direct meer kilometers dan anders rijden. Dit heeft tijd nodig en een goede opbouw om ernstige zadelpijn te voorkomen. Daarnaast is het belangrijk om tijdens de training regelmatig van houding te veranderen. Blijf niet de hele tijd hetzelfde op de fiets zitten want zo ontstaat juist zadelpijn.