Zo bescherm je je tegen ziektes

zo-bescherm-je-je-tegen-ziektes.jpg

Ziek zijn? Dat willen we niet. Gelukkig heb je een immuunsysteem dat voor jou het gevecht met bacteriën en virussen aangaat. Door gezond te leven versterk je je immuunsysteem. Wie op zijn voeding let en daarnaast de belangrijkste hygiëneregels in acht neemt, beschermt zichzelf al snel tegen allerlei ziektes.

Immuunsysteem beschermt je

De beste manier om je te beschermen tegen ziektes draag je elke dag met je mee: je immuunsysteem. Dit systeem is het natuurlijke afweersysteem in je lichaam dat je beschermt tegen bacteriën, virussen, schimmels en parasieten. Het bestaat uit een fysieke barrière zoals je huid en je slijmvliezen en uit afweer in je lichaam zelf. Dat zijn witte bloedlichaampjes die in je lichaam 'patrouilleren', en zorgen voor de afweer. Gezond eten en drinken en voldoende slapen dragen bij aan een sterk immuunsysteem.

Enkele tips voor een sterk immuunsysteem

1. Gezond eten en drinken

Een dieet rijk aan fruit en groenten voorziet het lichaam van vitaminen, mineralen en antioxidanten om het immuunsysteem te stimuleren en te vechten tegen de invasie van ziektes.

Eet veel verse groenten en kies bij voorkeur voor donkergroene groenten zoals broccoli of boerenkool. Die zitten namelijk boordevol zink en vitamine C. Ook fruit is een uitstekende bron van vitaminen en antioxidanten. Vooral citroen, bosbessen en frambozen geven je immuunsysteem een extra boost.

Verder is deze voeding ook goed voor je immuunsysteem:

  • Knoflook, broccoli, champignons, boerenkool, spruitjes, radijzen, tomaten, paprika’s
  • Aardbeien, druiven, kiwi’s, bessen, pompelmoes
  • Amandelen

2. Vaccinaties

Vaccins worden toegediend als individuele bescherming tegen ernstige infectieziekten. Vaccineren gebeurt door een entstof (vaccin) in het lichaam te brengen. Het vaccin bestaat uit dode of sterk verzwakte ziektekiemen of delen ervan. Als reactie op deze stof maakt het immuunsysteem antistoffen aan. Deze antistoffen blijven in het lichaam aanwezig. Soms is dat levenslang, soms neemt de hoeveelheid antistoffen met de jaren af en moet er opnieuw gevaccineerd worden om de hoeveelheid antistoffen voldoende hoog te houden.

Wanneer ziektekiemen het lichaam binnendringen, herkent het immuunsysteem die vlugger en kunnen de reeds aangemaakte antistoffen de indringer onmiddellijk neutraliseren.

3. Hygiëne

De grootste vooruitgang in de bescherming tegen ziektes komt echter niet van vaccinaties, maar doordat medici, bestuurders en uiteindelijk jij en ik het belang van hygiëne in zijn gaan zien. Want vooral het steriel werken in ziekenhuizen, de aanleg van riolering, de beschikbaarheid van schoon drinkwater en het regelmatig wassen van je handen met zeep hebben uiteindelijk tot een fenomenale daling van de sterftecijfers geleid.

4. Vitamines

Vitaminen A, β-caroteen, D, alsook E en vitamine B6 zorgen voor een goede instandhouding van het immuunsysteem. In hogere dosering kunnen zij de immuunrespons versterken. Basis vitamines en supplementen helpen om het immuunsysteem te laten vechten tegen ziektes, kou en griep in de winter.

Wil je graag een normaal werkend sterk immuunsysteem én een vitamine tekort voorkomen? Kies dan voor een supplement zoals Immuun Actief, een nutriëntencomplex voor het immuunsysteem.