scrollTop top

Je darmen in topvorm houden? De voedingsdeskundige en osteopaat legt uit hoe je dat doet!

Je darmen in topvorm houden? De voedingsdeskundige en osteopaat legt uit hoe je dat doet!

Zorg dragen voor onze darmen is een must. Uiteraard, horen we jullie al denken. Maar onze darmen hebben éxtra aandacht nodig. Niet alleen functioneren ze als tweede brein, daarnaast is blindedarmkanker een van de meest voorkomende kankers in België. Waar moeten we dan vooral op letten? Voedingsdeskundige en osteopaat Lynn De Merlier legt het uit.

‘Wanneer we het specifiek hebben over darmgezondheid, dan zijn er een aantal zaken heel belangrijk. De belangrijkste factoren kunnen we samenvatten in de drie V’s’, legt Lynn De Merlier uit. En die drie V’s zijn? Variatie, vocht en vezels. De Merlier: ‘Als we naar onze voeding kijken, dan is variatie heel erg belangrijk. Onze darmflora, een verzamelnaam voor de bacteriën die in onze darmen zitten, houdt niet van eenzijdige voeding. Daarom is het heel belangrijk dat er een grote diversiteit zit in je eetpatroon. Veel mensen eten nog te vaak hetzelfde ontbijt en/of middagmaal. Zorg er ook voor dat je zeker genoeg groenten eet, want dat doen veel mensen nog steeds te weinig.’ V nummer twee: vocht. De Merlier: ‘Vocht is ook heel belangrijk voor je darmen. In principe gaat dat dan om water.’ Idealiter drink je zo’n 2 à 2,5 liter water per dag. De laatste V staat voor vezels. ‘Vezels zijn ook van groot belang, omdat zij de voeding zijn van de darmflora. Die vezels haal je vooral uit groenten. Mensen die te weinig groenten eten, hebben te weinig vezels in hun darmen, waardoor de kwaliteit van de darmflora zal afnemen.’

No stress

Onze darmen zijn ons tweede brein, wordt wel eens gezegd. Maar wat betekent dat nu precies? De Merlier: ‘Rond onze darmen zit een heel groot netwerk van zenuwen. Die zenuwen zijn via één grote zenuw verbonden met onze hersenen. Dat wilt dus zeggen dat de darmen de hersenen beïnvloeden, maar ook omgekeerd. Zo komt het vaak voor dat je bij een acuut stressmoment, vlak voor een examen bijvoorbeeld, diarree hebt of veel naar het toilet moet. Hoe werkt dat dan juist? Stress overprikkelt dat zenuwstelsel en heeft zo een laxerend effect op je darmen. Omgekeerd is het ook zo dat, wanneer je bijvoorbeeld heel veel suikers eet, die signalen via onze darmen naar onze hersenen worden doorgegeven. Daardoor ga je bijvoorbeeld vaker energiedipjes hebben.’

‘Dat is echter niet de enige reden waarom stress nefast is voor je darmen. Wanneer je stress hebt nemen je darmen alles op wat je consumeert. Ook de ongezonde voedingsstoffen, dus. Bij stress denken je darmen dat je in een noodsituatie zit. Dat is ons oerinstinct. In de prehistorie was deze reactie van ons lichaam heel erg nuttig. Stel: je bent op de vlucht voor een leeuw. Je lichaam beslist dan om alle voedingsstoffen op te nemen in de hoop dat het ook extra water, zout en suiker zal opnemen. Die stoffen heeft je lichaam vooral nodig om te kunnen vluchten. Met als gevolg krijg je ook heel veel slechte voedingsstoffen binnen. Na die duizenden jaren werkt ons lichaam nog steeds op diezelfde manier. Alleen is die leeuw nu een examen of een deadline geworden. Op zo’n hedendaags stressmoment gaat je lichaam óók in survival modus en gebeurt er exact hetzelfde. Je lichaam neemt opnieuw álles op en daarmee ook de voedingsstoffen, die de darmflora niet ten goede doen.’


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    140.524.987
  • Aantal
    doden
    3.008.465
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    947.000
  • Aantal
    doden
    23.718

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!