Zorgeloos de menopauze in

zorgeloos-menopauze.jpg

Rond haar 50ste jaar begint een vrouw aan de overgang, dit betekent het einde van haar vruchtbare periode. De jaren hiervoor en erna zijn er veel veranderingen in het lichaam, vooral omdat de hormoon balans anders wordt. De meeste vrouwen krijgen tijdens deze periode last van verschillende klachten, echter verschillen deze per persoon.

Wat zijn de klachten tijdens de menopauze?

Één van de meest bekende klachten tijdens de menopauze is het last hebben van opvliegers. Maar ook een droge huid, slapeloosheid en stemmingswisselingen horen voor veel vrouwen bij de overgang.

Omdat je metabolisme trager wordt bestaat er tevens de kans dat je aankomt, dit kan makkelijk 1 à 2 kilo per jaar zijn.

Een aantal andere mogelijke klachten zijn:

  • Droge vagina
  • Haar uitval
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Incontinentie
  • Misselijkheid
  • Snel paniekerig worden
  • Angstig zijn
  • Concentratie problemen

Er zijn nog meer klachten die samengaan met de veranderingen in je hormoon balans, je gynaecoloog of huisarts kan je hier meer over vertellen.

Hoe kun je zorgeloos de menopauze in?

Omdat de kans groot is dat je last krijgt van een aantal klachten is het belangrijk het er met je omgeving over te hebben; vertel over de veranderingen die er in je lichaam plaatsvinden. Wanneer men begrijpt waarom je stemmingswisselingen hebt bijvoorbeeld voorkomt dit onbegrip en onnodige ruzies. Ook is het fijn dat mensen het begrijpen als je een dag in bed wil blijven liggen omdat je je niet lekker voelt, of waarom je opeens rood aanloopt en begint te zweten tijdens het avondeten.

Sommige vrouwen krijgen weinig klachten tijdens de menopauze, ze kunnen dus normaal door gaan met hun leven zonder al te veel van de overgang te merken. Echter krijgen de meeste vrouwen aardig wat klachten die soms veel invloed hebben op het dagelijks leven. Zo zijn opvliegers erg lastig als je op je werk zit en stemmingswisselingen zijn natuurlijk ook niet fijn. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen die de klachten kunnen verminderen, echter bestaat er geen wondermiddel.

Omdat je tijdens de menopauze en de jaren hiervoor flink aan kunt komen, is het belangrijk genoeg te bewegen en vooral veel water te drinken. Door elke dag te bewegen, en een paar keer in de week (licht) te sporten kunnen je klachten zoals opvliegers verminderen. Ook verklein je de kans op osteoporose als je er voor zorgt dat je niet de hele dag op een stoel zit. Neem bijvoorbeeld de fiets naar je werk, ga een stukje wandelen met je gezin of een vriendin, alle kleine beetjes helpen. Gezond eten is natuurlijk ook belangrijk, vermijd fast food en grote hoeveelheden suiker. Krijg je tijdens een stemmingswisseling bijvoorbeeld opeens lekkere trek? Neem dan een stukje pure chocola in plaats van een zak chips. Of neem wat rauwkost met houmous. Er zijn genoeg gezonde snacks die er voor zorgen dat je je vol voelt.

Ook kun je het beste alcohol en cafeïne vermijden, deze kunnen namelijk je opvliegers verergeren en invloed hebben op je stemming. Probeer dus zo gezond mogelijk te leven, je zult je al snel een stuk beter voelen. Om je stofwisseling (metabolisme) op pijl te houden kun je beter meerdere kleine porties per dag eten in plaats van drie grote maaltijden. Dit zorgt er tevens voor dat je bloedsuiker spiegel stabiel blijft waardoor je geen trek krijgt in zoete dingen en niet in een dip raakt tijdens de dag. Het is even wennen om je eet patroon te veranderen, maar je zult er profijt van hebben.

Wanneer je klachten je wel erg zwaar lijken of wanneer deze er voor zorgen dat je niet meer kunt werken bijvoorbeeld kun je het beste je arts raadplegen. Deze kan kijken of er een andere oorzaak dan de overgang voor je klachten is.