8 tips voor een gezonde BBQ

8-tips-voor-gezonde-bbq.jpg

De zomermaanden zijn bij uitstek geschikt voor een gezellige en lekkere barbecue met vrienden of familie. Veel mensen vinden het heerlijk om te barbecueën, maar helaas zijn de meeste maaltijden die van de barbecue af komen niet zo gezond. Wil jij gezond barbecueën deze zomer? Lees dan zeker onze negen tips.

Tip 1: Beperk je hoeveelheden

Gemiddeld eten mensen tijdens een barbecue 2000 calorieën! Dat is evenveel als je normaal op een hele dag binnenkrijgt. Een volwassen persoon mag ongeveer 100 gram vlees per dag eten. Voor een barbecue is dat uiteraard heel weinig. Tijdens een barbecue eten de meeste mensen 200 à 300 gram vlees. Zeker als je in groep eet, neem je vaak kleine porties bij. Maar door telkens een beetje bij te nemen, krijg je veel meer calorieën binnen dan tijdens een normale maaltijd. Neem dus geen vlees bij, maar kies voor extra groenten. Toch een enorme vleesliefhebber? Neem dan telkens een klein stukje vlees.

Tip 2: Puur en mager vlees

Hamburgers en worsten bevatten nog veel vet. En ze bevatten al snel 250 tot 300 calorieën per stuk vlees. Kies voor puur vlees, zoals kip en kalkoen, op de gril. Een gezond alternatief en veel lekkerder. Dompel ze ook niet onder in een marinade, maar besprenkel ze ermee of kies voor een zelfgemaakte gezonde dressing.

Tip 3: Weinig sauzen

Neem zo weinig mogelijk saus. Sauzen kunnen een stukje vlees of vis extra lekker laten smaken, maar bevatten wel veel calorieën. Kan je het toch niet laten? Kies dan voor een zelfgemaakt sausje of dip op basis van magere kwark (0% vet), zoals tzatziki en knoflooksaus.

Tip 4: Vis

Neem voornamelijk vis. Vis is niet alleen lekker, maar ook gezonder dan vlees en snel gaar op de barbecue. Om te voorkomen dat de vis uit elkaar valt bij het grillen, wikkel je de vis in aluminiumfolie.

Tip 5: Weinig stokbrood

Eet zo weinig mogelijk stokbrood én alleen volkoren. Iedereen doet eraan mee: lekker stokbrood met kruidenboter of kruidenkaas. Stokbrood is lekker, maar het is beter om er niet te veel van te nemen. Wil je toch wat stokbrood eten? Neem dan volkoren stokbrood, want hier zitten meer voedingsvezels en mineralen in dan in wit brood. Besmeer ze daarnaast met margarine in plaats van boter. Margarine is 100% plantaardig en gemaakt van plantaardige oliën. Het bevat geen melkvet en is rijk aan onverzadigde vetten. Boter bevat wél verzadigde vetten. In tegenstelling tot margarine, is boter een dierlijk product die voor 82% uit melkvet bestaat.

Tip 6: Eet veel groente

Maak niet alleen spiesjes met vlees en/of vis, maar maak ook spiesjes met bijvoorbeeld uien, champignons, aubergine en courgette. Groenten op de barbecue zijn bovendien lekker en eens iets anders. Naast een lekkere salade zijn gegrilde groenten voedzaam en bevatten ze weinig calorieën.

Tip 7: GEEN kant-en-klare salade

Maak zelf je salades. De kant-en-klare salades zijn gemakkelijk, maar deze bevatten vaak veel mayonaise, vetten of koolhydraten. Ben je uitgenodigd voor een barbecue? Neem dan je eigen salade mee. Zo ben je niet alleen attent, maar ook verzekerd van een gezonde optie.

Tip 8: Vermijd verzadigde vetten

Kook met onverzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn dierlijk en dus slecht voor de gezondheid, terwijl onverzadigde vetten plantaardig zijn en veel gezonder zijn voor je lichaam. Verzadigde vetten komen van nature voor in veel soorten voedsel. Vooral voedsel van dierlijke oorsprong zoals zuivel en vlees zijn rijke bronnen van verzadigde vetten. Als je er niet op let, krijg je meer verzadigde vetten binnen dan een gezond lichaam nodig heeft. Het wordt daarom aangeraden om in een gezond eetpatroon verzadigde vetten zoveel mogelijk te vermijden.