Bang in bed of in het donker? Handige tips!

bang-bed-donker-handige-tips.jpg

Niet alleen kinderen, maar ook volwassenen kunnen bang zijn in het donker. Als je bang bent in het donker, vind je het niet fijn om in een donkere ruimte te verblijven. Dit betekent onder andere dat je niet fijn in bed kunt liggen als het donker is, waardoor je te maken kunt krijgen met slaapproblemen. Ben je zelf bang in het donker of heb je een kind dat bang is als het donker wordt? Lees dan in dit artikel welke tips je kunt gebruiken om jouw eigen angst of de angst van jouw kind te verminderen. 

We onderscheiden:

  1. Volwassenen die bang zijn in het donker
  2. Kinderen die bang zijn in het donker

Bang in het donker als volwassene: handige tips

Als je als volwassene bang bent in het donker, is dit erg vervelend. Niet alleen omdat je moeite hebt om in slaap te komen door je angst, maar ook omdat je je hoogstwaarschijnlijk een beetje schaamt voor je problemen en hier niet voor uit durft te komen. Volwassenen zijn minder vaak bang in het donker dan kinderen, maar dit betekent niet dat je overdrijft als je je angstig voelt als het donker wordt. Je moet je eigen angsten serieus nemen, want dan pas kun je jouw angsten oplossen met onderstaande tips.

Tip 1: Denk realistisch na over je angst

Vraag jezelf eens af waar je precies bang voor bent. Ben je bang voor inbrekers? Wees dan realistisch en bedenk je dat inbrekers helemaal niet binnen kunnen komen. Ben je bang voor spoken of geesten? Vraag jezelf dan eens af of spoken en geesten wel bestaan. Sommige mensen geloven hier zeker in, maar het is nooit wetenschappelijk bewezen. Denk je op deze manier na als je je bang voelt, dan is het gemakkelijker om je angsten wat te laten verminderen.

Tip 2: Neem een nachtlampje

Kinderen gebruiken vaak nachtlampjes om hun angsten in het donker te verminderen, maar als volwassene kun je ook een lampje in het donker gebruiken. Koop geen kinderachtig lampje waar je je voor moet schamen als er iemand over de vloer komt, maar neem een leuke lamp die je in de nacht aan zet en die er overdag gewoon erg stijlvol uit ziet. Mensen die niet weten dat je de lamp als nachtlamp gebruikt, denken gewoon dat het een mooi woonaccessoire is.

Tip 3: Zoek professionele hulp

Als je niet meer kunt slapen door jouw angsten, is het belangrijk om professionele hulp te zoeken. Je hebt officieel hulp nodig van een expert als jouw angst of angsten je leven gaan beheersen, want dit is zeker niet de bedoeling. Praat bijvoorbeeld met een psycholoog over je angsten en wie weet kun je samen met hem of haar wel een manier bedenken om jouw angsten te verminderen.

Bang in het donker als kind: handige tips voor ouders

Kinderen zijn vaak bang in het donker en zeker op een bepaalde leeftijd, als ze veel nachtmerries hebben. Moet jij regelmatig uit bed komen omdat jouw kind bang is in het donker of vind je het vervelend dat je kind zo weinig slaapt door zijn of haar angsten? Gebruik dan onderstaande drie tips om de angsten van jouw kind langzaam maar zeker te laten verminderen.

Tip 1: Jaag het monster weg

Je kunt je kind wel vertellen dat het enge monster waar hij of zij bang voor is helemaal niet bestaat, maar in het hoofd van je kind is het monster er toch echt. Wat veel beter helpt dan het bagatelliseren van de angst van je kind, is het wegjagen van het monster. Laat je kind zien dat je alle enge monsters en spoken wegjaagt en dat je hen verbiedt om terug te komen. Je kind is gerust gesteld en slaapt gemakkelijk verder, simpelweg omdat hij of zij denkt dat de monsters voorgoed zijn weggejaagd door hun stoere vader of moeder.

Tip 2: Neem je kind serieus en stel hem of haar gerust

Het is belangrijk om je kind serieus te nemen als hij of zij bang is in het donker. Praat er met je kind over en probeer te achterhalen wat hem of haar zo bang heeft gemaakt. Heb je met je kind gepraat, dan stel je je kind gerust. Vertel dat je begrijpt waarom je kind bang is, maar dat je zeker weet dat hen niets overkomt omdat jij hem of haar beschermt.

Tip 3: Zorg voor rust

Tot slot is het belangrijk om voor rust te zorgen voor je kind. Dit doe je onder andere door de volgende acties te ondernemen:

  • Verander de inrichting van de kinderkamer niet.
  • Bouw de kinderkamer niet vol met allerlei meubels, speelgoed en andere spullen.
  • Ruim los slingerend speelgoed op, want dit kan een kind gemakkelijk aanzien voor een gevaarlijk monster.
  • Knuffel met je kind voor hij of zij gaat slapen.

Gebruik je deze tips, dan is het veel rustiger in de slaapkamer en dit heeft zeker een positieve invloed op je kind.