Kunnen vitaminen je vermoeidheid verhelpen?

We hebben het allemaal zo druk. Omdat een dag maar 24 uren telt, zijn we constant aan het multitasken. We staan met stress op, gaan met stress slapen en hebben een verstoord slaapritme. En ja, dan voelen we ons moe. We hebben geen fut meer om te koken en als zeker niet om te sporten waardoor we in een vicieuze cirkel van futloosheid terecht komen. Kunnen vitaminen ons helpen die cirkel te doorbreken?

Vitaminen hebben een positief effect op je energieniveau

Het antwoord op bovenstaande vraag is eenduidig: ja, vitaminen en mineralen kunnen je energiemetabolisme een boost geven. Vitaminen zorgen ervoor dat je energie uit je voeding kunt halen.

Gezond en evenwichtig voedingspatroon

Maar om energie uit je voeding te kunnen halen, moet er uiteraard energie in die voedingsmiddelen aanwezig zijn. Alles start dus bij een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

Gezond eten is vooral eten met gezond verstand; alles kan en mag maar met mate. De basis van je voedingspatroon bestaat uit:

  • Groenten (minstens 300 gram per)
  • Fruit (twee à drie stukken per dag)
  • Volle granen.

Die basis vul je matig aan met dierlijke producten zoals vis, kaas, gevolgte, eieren, melk en yoghurt. Rood vlees mag maar (opnieuw) met mate.

Supplementen

Wie gezond en gevarieerd eet, is dus al goed bezig. Maar soms hebben we een extra duwtje in de rug nodig. In dat geval kan een vitaminesupplement een oplossing bieden. De volgende vitaminen stimuleren alvast je energieniveau, met als resultaat dat je je heel wat minder loom zult voelen.  

Vitamine D

Vitamine D haal je voornamelijk uit zonlicht. In de winter bouwen velen dus een tekort op. Wie daarnaast amper vis of boter eet, krijgt het moeilijk om voldoende vitamine D op te nemen. Kinderen die jonger zijn dan vier jaar en (oudere) mensen die amper buiten komen, worden sowieso aangeraden om extra vitamine D te nemen.

Vitamine B12

Cobalamine of vitamine B12 vind je enkel terug in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst. Denk aan vis, vlees, melk, eieren etc. Vooral vegetariërs en veganisten hebben baat bij het innemen van extra B12. Merk op dat er geen limiet is wat de maximale hoeveelheid B12 is. Extra B12 wordt dus zeker ook aangeraden bij oudere mensen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.

Ubiquinol-Q10

Ubiquinol, de actieve vorm van co-enzym Q10, is een vitamine-achtige stof die in elke cel van je lichaam zit. De stof voorziet je cellen van de nodige energie en beschermt ze dankzij de antioxidatieve werking tegen vrije radicalen. Onder andere stress kan de natuurlijke productie van Ubiquinol-Q10 in je lichaam te verstoren, met een futloos gevoel als gevolg. Het innemen van een supplement met Ubiquinol helpt je om toch aan de hoeveelheid coQ10 te komen die je lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren. Onder andere merken zoals Pharma NordTrenkerNutrisanTherasienceHiddit en Pileje bieden voedingssupplementen met Ubiquinol aan.

Heb geduld

Belangrijk om op te merken is dat je je lichaam tijd moet geven om zich aan te passen. Verwacht dus niet dat je na een week innemen van vitaminen of mineralen plots tonnen extra energie zult hebben. De aanhouder wint!