Altijd moe? Dit kan je doen om terug energie te krijgen

Vermoeidheid

Raar maar waar: de start van de lente gaat voor velen gepaard met toenemende vermoeidheid. Na maanden van kille grijsheid worden onze zintuigen overdonderd met nieuwe indrukken en prikkels. Heb jij ook last van lentevermoeidheid? Wij hebben zes tips voor je om je energielevel een instant boost geven.

Ga zoet uit de weg

Vermijd geraffineerde suiker. Dat is witte suiker die in de fabriek zodanig gezuiverd werd dat het geen nuttige voedingstoffen meer bevat. Denk aan kristal-, klontjes- en druivensuiker. Die zogenaamde lege calorieën worden heel snel in de bloedbaan opgenomen en zorgen voor een suikerpiek in je bloed. Laat de koekjes, gebakjes, frisdranken en ijsjes dus even voor wat ze zijn. Genieten van een lekker stuk fruit mag natuurlijk wel nog.

Slaap voldoende

Een slaaptekort kan je op een emotionele rollercoaster plaatsen. Je hersenen krijgen het moeilijker om gebeurtenissen een plaats te geven en het deel van je hersenen dat verantwoordelijk is voor depressie wordt gestimuleerd. Probeer een regelmatig slaappatroon op te bouwen waarbij je elke dag op hetzelfde uur gaat slapen en opstaat. Merk je dat je nog steeds moe bent? Slaap dan overdag een halfuurtje bij. Zo krijg je die extra slaap.

Overweeg een Q10-supplement

Je lichaam maakt in je lever het co-enzym Q10 aan, een molecule die de energieproductie op het niveau van je lichaamscellen rechtstreeks ondersteunt. De stof zit ook in beperkte hoeveelheid in vette vis en volle granen. Extra Q10 geeft je meer energie waardoor je je minder vermoeid voelt. Dat kan in de vorm van capsules met Bio Q10 of BioActive Q10.

Merk wel op dat zo’n supplement geen vervanging is voor een gevarieerd voedingspatroon. Om de voedingssupplementen ten volle te laten werken, moeten die gecombineerd worden met evenwichtige voeding. De juiste voeding geeft je energie, de verkeerde voeding vergt energie.

Zoek het licht

Spendeer elke dag minstens dertig minuten in buitenlucht. Maak bijvoorbeeld in je lunchpauze een korte wandeling. Daglicht zorgt ervoor dat je energieniveau op peil gehouden wordt. ’s Middags is de zon het meest intensief, ideaal dus.

Beweeg zonder te overdrijven

Stap wat meer en geniet bewust van het bewegen. Wie zich vermoeid voelt, wil dat vaak compenseren met intensief sporten waardoor je je achteraf vaak nog futlozer voelt. Neem gerust wat gas terug en probeer gewoon dagelijks voldoende te bewegen.

Vermijd cafeïne

Wie een energiedip heeft, grijpt snel naar energiedranken en koffie. Belangrijk om te weten is dat cafeïne een kortstondige kick door een adrenalinestoot van de bijnier veroorzaakt. Het klopt dus dat je een energieboost ervaart maar ongeveer één uur later evolueert die in een energiedip Minder of laat die koffie, energiedranken, frisdranken met caffeïne dus even voor wat ze zijn.