Beginnen met intermittent fasting: tips & ervaringen

Beginnen met intermittent fasting

Intermittent fasting is de afgelopen jaren steeds populairder als afvalmethode vanwege de goede resultaten. Wil je ook beginnen met intermittent fasting? Best lastig, want in jouw drukke bestaan vol met verleidingen vergt vasten een goede voorbereiding. Bereid je daarom goed voor met deze tips en ervaringen wanneer je aan intermittent fasting wilt beginnen.

Wat is intermittent fasting?

Heb je de trend in afvallen de afgelopen jaren gemist? Intermittent fasting is een afvalmethode waarbij je tijdelijk vast. Je eet een periode tijdens de dag of week niet, waardoor je vetverbranding tijdens het vasten extra gestimuleerd wordt. Als je dan ook evenwichtig en gezond eet op de momenten dat je wel mag eten, kan je via intermittent fasting ook afvallen.

De tijdsduur en de frequentie waarin je vast kun je zelf bepalen. Je kunt ervoor kiezen om dagelijks een aantal uren niet te eten, een paar dagen in de week 24 uur of om de dag helemaal niets.

Net de flexibiliteit van intermittent fasting zorgt ervoor dat mensen in deze drukke tijden kiezen voor deze afvalmethode.

Beginnen met intermittent fasting? Plan intermittent fasting in je agenda

Intermittent fasting valt of staat bij de voorbereiding. In het drukke bestaan van nu vol met werk, sport en allerlei sociale verplichtingen, moet het schema waarin je vast wel in jouw persoonlijke agenda passen.

Pak daarom allereerst je agenda erbij om te weten komen welk schema van vasten het meest gunstig voor je uitpakt.

  • Heb je een werkweek met een doordeweekse dag vrij? Dan kan je ervoor kiezen om twee dagen in de week 24 uur te vasten: op je vrije dag en op een dag in het weekend.
  • Bij een volledige werkweek is 24 uur vasten minder geschikt en kies je voor dagelijks een aantal uur vasten. Dat kan van 12 tot 16 uur gaan.

Tip: plan op de dagen of uren dat je vast geen sociale verplichtingen in waarbij het gebruikelijk is dat er gegeten wordt!

Welk schema je precies volgt, zal vaak afhankelijk zijn van je agenda en andere sociale verplichtingen.

Start bescheiden met intermittent fasting

Begin niet te enthousiast aan intermittent fasting door meteen het meest uitdagende schema te kiezen. Wanneer je aan de grootst mogelijke uitdaging begint, namelijk om de dag 24 uur niets eten, dan is de kans groot dat je faalt. Gevolg: bij een eerste tegenslag is de verleiding groot om er direct het bijltje bij neer te gooien.

Wees in het begin dus realistisch bij het bepalen van je doelen. Begin bescheiden en kies voor het schema van 12 uur per dag of 24 uur per week.

Vorderingen bij intermittent fasting

Merk je op den duur dat het vasten je gemakkelijk afgaat? Dan is het heel belangrijk dat jij je grenzen gaat verleggen. Intermittent fasting wordt effectiever naarmate je vaker en langer vast.

Vetverbranding begint pas echt goed te werken vanaf het moment dat je 12 uur geen voedsel tot je neemt.

  • Eet je dagelijks een periode niet? Zorg er dan voor dat je bij vorderingen die 12 uur opbouwt richting de 16 door elke week een uur per dag langer te vasten.
  • Heb je voor het 24-uursschema gekozen? Bij succes wordt één dag in de week, twee dagen in week en langzaamaan werk je naar het om-de-dag-schema.

Begin intermittent fasting met een positieve mindset

Vooral de eerste dagen zijn cruciaal in het succes bij intermittent fasting. Omdat je lijf en geest eerst nog moeten wennen aan het gebrek aan eten, kan de honger op de eerste dagen je suf, chagrijnig en ongelukkig maken.

Wees dus voorbereid op moeilijke momenten en verzin vooraf hoe je hier mee omgaat. Verzin strategieën om negatieve gedachten en emoties te bestrijden.

Ben je bang voor de honger en de bijbehorende frustraties? Op het moment dat dit soort gevoelens je overvallen, denk dan dat honger werkt en je het aan het verbranden bent. Laat je tijdens de eerste dagen van vasten overigens niet ontmoedigen. De eerste paar dagen voel je je misschien rot, maar over een langere periode ga jij je slanker, fitter, gezonder en gelukkiger voelen.

Oefen ademhalingsoefeningen voordat je begint aan intermittent fasting

Naarmate je langer aan het vasten bent, zul je merken dat je de verleiding tot eten gemakkelijker kunt weerstaan. Juist in de eerste dagen, wanneer je nog niet geoefend bent, zul je continu verleiding voelen.

Tegenwoordig word je op elke moment van de dag en op elke plek geconfronteerd met lekker eten. Denk maar aan de croissantjes die je ’s ochtends ruikt op het station, de taart van de jarige collega die trakteert en de brownies die liggen in de nieuwerwetse koffietentjes op iedere hoek van de straat.

Bij dit soort verleidingen schiet je waarschijnlijk compleet in de stress. Je kunt dan een ademhalingsoefening doen om letterlijk het gevoel van honger en verleiding je lijf uit te blazen. Wist je trouwens dat een goede ademhaling heel belangrijk is? Bij een te snelle ademhaling ontwricht je namelijk je stofwisseling. Je lijf herkent het opgeslagen vet dan niet meer als brandstof.

Ademhalingsoefeningen kunnen je helpen bij de verleiding tijdens de vastenperiode.

Intermittent fasting doe je met een goede voorbereiding

Begin niet onbezonnen aan intermittent fasting. Je slaagt alleen bij een goede voorbereiding. Begin daarom bescheiden en breid langzaamaan het aantal duren of dagen uit. De eerste dagen zijn moeilijk, zorg dus dat je met een strategieënlijstje positief de honger bestrijdt. Doe ademhalingsoefeningen om ontspannen te blijven en letterlijk de honger uit je lijf te blazen.

Let op: intermittent fasting is niet voor iedereen geschikt. Heb je diabetes dan is het natuurlijk heel belangrijk om regelmatig te blijven eten. Raadpleeg je huisarts wanneer je merkt dat je te fanatiek aan het vasten bent. Je loopt dan het risico om anorexia te ontwikkelen. Blijf gezond door goed te eten wanneer het wel mag.