Bekkenbodemproblemen bij de Vrouw: Hoe Voorkomen + Oefeningen

bekkenbodemproblemen-vrouw-hoe-voorkomen-oefeningen.jpg

Veel vrouwen hebben er wel eens last van: hun bekkenbodem. Dit kan allerlei vervelende klachten met zich meebrengen. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je het kunt voorkomen of wat je er tegen kunt doen, wanneer je er last van hebt.

Bekkenbodem

De bekkenbodem bevindt zich aan de onderkant van het bekken. De blaas, urinebuis, vagina en het uiteinde van je dikke darm lopen allen door je bekkenbodem. De spieren van je bekkenbodem houden alles op hun plaats. De bekkenbodemspieren hebben meerdere belangrijke functies. Het belangrijkste is dat op deze manier je organen op hun plaats blijven. Ook verlies je op deze manier niet ongewenst urine of ontlasting. Tegenovergesteld, zorgen ze er ook voor dat je op de juiste momenten juist wel kunt plassen en poepen. Ten slotte maken ze het ook mogelijk om seks te hebben. Wanneer er iets mis is met je bekkenbodem zal je bij deze zaken dus problemen ervaren.

Symptomen

Je kunt last hebben van te slappe en te strakke bekkenbodemspieren. Bij een te slappe bekkenbodem kan je de volgende klachten ervaren:

  • Urineverlies
  • Moeite met het ophouden van je ontlasting
  • Minder gevoel tijdens de seks
  • Een verzakking

Je kunt echter ook last hebben van te strak aangespannen bekkenbodemspieren. Ook dit kan meerdere problemen veroorzaken:

  • Aandrang om te plassen
  • Terugkerende blaasontstekingen
  • Verstopping
  • Pijn bij de seks
  • Pijn in, het bekken, de onderbuik de rug of de liezen

Oorzaken

Problemen met je bekkenbodem kunnen op meerdere manieren ontstaan. Slappe bekkenbodemspieren worden meestal veroorzaakt door een bevalling. Je bekkenbodem kan ook slapper worden door verzwakking of ouderdom. Een gespannen bekkenbodem heeft over het algemeen en psychologische oorzaak. Zo kan dit ontstaan wanneer je een vervelende seksuele ervaring hebt gehad, zoals een verkrachting.

Onderzoek

De huisarts zal eerst onderzoeken waardoor je problemen zijn ontstaan. Er zullen daarvoor meerdere onderzoeken worden afgenomen. Ten eerste wordt een urine-onderzoek gedaan. Zo kan ook worden onderzocht of je een blaasontsteking hebt. Een urodynamisch onderzoek kan vervolgens aantonen hoe je blaast werkt. Ten slotte kun je ook nog een onderzoek naar ontlastingsproblemen ondergaan. Dit heet een defecogram.

Behandelen

Gelukkig is een probleem met het bekkenbodem goed te behandelen. Veel behandelingen zijn gericht op slappe bekkenbodemspieren. Zo is het mogelijk om door middel van fysiotherapie de bekkenbodemspieren te versterken. Je kunt echter ook leren ze te ontspannen. Een andere oplossing is het plaatsen van een pessarium (een soort ring). Deze helpt tegen verzakking en inspanningsincontinentie. Daarnaast zijn er ook voldoende medicijnen om te helpen bij sommige klachten, zoals aandrangincontinentie of obstipatie.

Behandelen met Operatie

Een meer drastische maatregel is het ondergaan van een operatie. Dit gebeurt vaak alleen als de klachten zeer ernstig zijn. Meestal is er sprake van ernstige verzakking of incontinentie en is er geen andere oplossing dan een operatie. Als je bekkenbodemprobleem een psychologische oorzaak heeft, zijn bovenstaande maatregelen niet voldoende. Meestal is het eerst nodig om met een psycholoog of seksuoloog te praten over je problemen. Wanneer je hierin goed begeleid wordt, kan het probleem zich vanzelf oplossen zonder verdere behandelingen of medicijnen.

Voorkomen

Problemen met je bekkenbodem zijn niet altijd te voorkomen. Er zijn echter wel bepaalde dingen die je kunt doen om de kans dat je er last van krijgt te verkleinen. Voor zwangere vrouwen geldt dat ze op tijd moeten beginnen met oefeningen. Hier kunnen ze het beste al voor de bevalling mee beginnen. Ook voor andere vrouwen is het verstandig oefeningen te doen. Zo kun je in sommige gevallen voorkomen dat je last krijgt van je bekkenbodemspieren. In andere gevallen kun je klachten verminderen of na een operatie ervoor zorgen dat ze niet meer terugkeren. 

Het belangrijkste om rekening mee te houden, is dat je je bekkenbodem niet te veel belast. Overgewicht zorgt voor een grotere belasting, dus het is belangrijk goed op je gewicht te letten. Zorg dat je gezond eet en voldoende beweegt.

Daarnaast is roken af te raden. Vooral het hoesten zorgt voor een belasting van je bekkenbodem. Ook strakke kleren kunnen voor problemen zorgen. De druk in je buik neemt toe, waardoor je bekkenbodem meer wordt belast. Als je al wat last hebt van je bekkenbodem is het af te raden zware objecten te tillen, omdat dit voor een grotere belasting zorgt. Ook bepaalde sporten waarbij je veel moet springen, kun je beter niet doen. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld volleybal of aerobics. Je kunt beter kiezen voor sporten waarbij je bekkenbodem zo min mogelijk wordt belast. Fietsen, zwemmen of schaatsen zijn bijvoorbeeld zeer goede sporten als je je bekkenbodem niet te veel wilt belasten.

Bekkenbodem Oefeningen voor vrouwen: Hoe deze trainen?