De actieve voedingsdriehoek, de basis voor een gezonde levenswijze

actieve-voedingsdriehoek-basis-voor-gezonde-levenswijze.jpg

Gezond leven is voor iedereen belangrijk om zich goed te voelen. Niet alleen beweging is belangrijk, maar ook een evenwichtige voeding. Vaak willen mensen wel gezond eten, maar weten ze niet hoe. Wij zullen je hier alvast een stukje mee helpen.

Wat is evenwichtige voeding?

Evenwichtige voeding houdt in dat je de juiste balans vindt tussen wat je eet.

  • Eet alles met mate; genoeg is genoeg. Hoe meer je eet, des te meer energie je opneemt. Deze energie moet je wel gebruiken, anders hoopt het zich op in je lichaam.
  • Zorg ervoor dat je dagelijks de juiste en aanbevolen hoeveelheid voedingsstoffen binnenkrijgt.
  • Varieer met eten.

De Actieve voedingsdriehoek

De beste manier om evenwichtig en gezond te eten is dagelijks de juiste hoeveelheden en voedingsmiddelen te eten. De actieve voedingsdriehoek kan je hier mee helpen. Hoe lager de voedingsgroep in de piramide, hoe meer je ervan nodig hebt.

Wat zit er in elke groep?

1.Lichaamsbeweging

Bewegen vormt de basislaag van de actieve voedingsdriehoek. Niet alleen sporten, maar ook lichaamsbeweging in de dagelijkse activiteiten helpt om voldoende actief te zijn. Het wordt aangeraden om dagelijks minstens 30 minuten matig te bewegen.

2. Water

Ons lichaam heeft dagelijks 2.5 liter vocht nodig. 1 liter halen we al uit onze vaste voeding. Het resterende deel moeten we uit dranken halen van deze watergroep. Naast water kan je ook kiezen voor koffie, thee of bouillon. Andere dranken zoals fruitsap leveren ook vocht, maar bevatten ook andere voedingsstoffen.

3. Aardappelen/ graanproducten

Aardappelen en graanproducten bevatten talrijke koolhydraten, voedingsvezels, vitaminen en mineralen.  Ze zijn onze belangrijkste energieleveranciers en passen binnen elke maaltijd. Volkoren producten krijgen hierbij de voorkeur. De dagelijkse aanbeveling is 5 tot 12 sneden brood en 3 tot 5 gekookte aardappelen. De hoeveelheid hangt natuurlijk af van je lichaam, leeftijd, geslacht…

4. Groenten

Groenten zijn een bron van vezels en vitaminen en eet je best zo veel mogelijk van. Je eet er ook nooit te veel van. Niet alle groenten bevatten dezelfde vitaminen en mineralen, daarom is het belangrijk om regelmatig af te wisselen. De aanbeveling is 300 gram groenten per dag.

5. Fruit

Fruit bevat tevens veel vezels, vitamines en mineralen. Groenten en fruit zijn verschillend van elkaar door de aanwezigheid van vitamines, daarom is het belangrijk om dagelijks van beide te eten. Probeer 2 – 3 stukken fruit per dag te eten.

6. Melkproducten en calciumverrijkte sojaproducten

Deze producten zijn een belangrijke bron van calcium, eiwitten en vitaminen. Calcium hebben we nodig voor de opbouw en het behoud van onze botten.

7. Vlees, vis, eieren en vervangproducten

Deze 7de categorie levert eiwitten, vitaminen en mineralen. Je kiest het best voor mager vlees waar geen vetrandjes aanzitten, gevogelte, (vette)vis, vervangproducten en peulvruchten.

8. Smeer – en bereidingsvet

Vetten heb je nodig! Het is zelfs ongezond om geen vetten te eten. Vetten helpen bij de aanmaak van lichaamscellen. Bovendien zitten er ook heel wat vetoplosbare vitaminen (A,D, E, K) en essentiële vetzuren in. Kies hierbij het best voor margarines omdat deze rijk zijn aan onverzadigde vetten, wat tevens heel hart -en vaatziekten kan helpen voorkomen.

9. Restgroep

De laatste groep is de restgroep en bevat voedingsmiddelen die je niet elke dag moet eten, uit alle andere groepen van de actieve voedingsdriehoek wel.

Variatie

Wie gezond en evenwichtig wilt eten, zet het best elke dag voldoende voedingsmiddelen uit elke groep op het menu. De ene groep is groter dan andere, omdat je van de ene groep ook veel meer nodig hebt dan van de andere.