Dit zijn de vreemdste effecten van stress op je lichaam

© istock

Het is normaal dat je je opjaagt als je lang in de file staat en je hart tekeer gaat als een gek als je voor een grote groep moet spreken. Een beetje (gezonde) stress kan geen kwaad. Maar als spanning je leven beheerst en je constant chronische stress ervaart, zal je op termijn zowel mentale als lichamelijke ongemakken ervaren. Hoe komt dat? Wat zijn die ongemakken dan precies en hoe kunnen ze verminderd worden?

Wat doet (chronische) stress met je lichaam?

Bij stress past je lichaam zich automatisch aan om zich te wapenen tegen een mogelijke, bedreigende situatie. Stel nu dat er uit het niets een blaffende hond opduikt, dan zal je hart sneller slaan. Hierdoor krijgen je spieren en hersenen meer zuurstof waardoor er meer suiker vrijgegeven wordt die vervolgens omgezet wordt in energie.

Ter compensatie komen andere lichaamsfuncties op een lager pitje te staan. Denk aan:

  • Herstel
  • Voortplanting
  • Groei

Als dat af en toe eens gebeurt, vormt dat op zich geen probleem. Wie constant onder chronische stress staat, loopt het risico op termijn niet meer aan herstel toe te komen. En dat is natuurlijk verre van banaal.

Wat zijn de andere lichamelijke effecten?

  • Chronische stress verhoogt het risico op hart- en vaatproblemen. Je vethuishouding wordt verstoord, je bloeddruk gaat de hoogte in en er kan uiteindelijk aderverkalking optreden. In het ergste geval kan er zelfs een hart- of herseninfarct ontstaan.
  • Daarnaast bestaat ook de kans dat het suikergehalte in je bloed ontregeld wordt waardoor je immuunsysteem niet meer functioneert zoals zou moeten. Hierdoor ben je minder goed beschermd tegen allerhande infecties.
  • Stress kan ook aanleiding geven tot overgewicht en osteoporose.
  • De spanning kan ook letterlijke doorwegen op je schouders waardoor je last kunt krijgen van spierpijn, nek- en schouderklachten of rugpijn.
  • Bij stress maakt je lichaam meer adrenaline aan, een hormoon dat je alerter maakt. Hierdoor kan je moeilijker de slaap vatten waardoor er aanhoudende vermoeidheid kan ontstaan. Dat slaapgebrek leidt opnieuw tot meer stress… Een vicieuze cirkel die moeilijk te doorbreken is.

Wat zijn mogelijke mentale gevolgen?

  • Je humeur kan sterk te lijden hebben onder stress. Je snauwt je geliefden af, raakt nodeloos geïrriteerd en barst uit het niets in tranen uit. Je bent erg prikkelbaar en kunt nog weinig verdragen.
  • Je ervaart meer en meer de behoefte om je terug te trekken. Je sociale leven krimpt geleidelijk in.
  • Je concentratievermogen werkt minder goed. Je hebt moeite om je te focussen op zaken die om je heen gebeuren en vergeet veel dingen.
  • Je wordt besluiteloos wat veel tijd en energie kost en uiteindelijk tot passiviteit leidt.

Evenwichtig leven

In tijden van stress, kunnen bovenstaande mentale- en lichamelijk klachten in toom gehouden worden door een gezonde levensstijl na te streven. In een notendop betekent dat; gezond en evenwichtig eten, voldoende bewegen en een regelmatig slaappatroon opbouwen.

Merk je dat je energiepeil, ondanks je gezonde leefgewoontes, laag blijft? Voedingssupplementen, bijvoorbeeld op basis van Ubiquinol-Q10, kunnen je energie een boost geven. Bedrijven zoals Pharma Nord, Trenker, Nutrisan, Therasience, Hiddit en Pileje bieden allemaal voedingssupplementen aan op basis van de kwalitatief vervaardigde Ubiquinol-Q10 van de Japanse fabrikant Kaneka.