Een supplement met Ubiquinol kopen en innemen: dit moet je weten

Voedingssupplement Ubiquinol

Heel wat mensen nemen extra vitamines of voedingssupplementen in om een tekort aan bepaalde stoffen die belangrijk zijn voor ons lichaam op te vangen of te voorkomen.

Een voorbeeld van zo’n belangrijke stof is Ubiquinol. In tegenstelling tot heel wat andere vitaminen, mineralen of andere belangrijke stoffen waarvoor je voedingssupplementen kan kopen, is de kwaliteit van supplementen met Ubiquinol echter niet altijd even goed.

Dit omdat de productie ervan vrij moeilijk is, en er bijgevolg heel wat minderwaardige namaakproducten op de markt circuleren.

Wij geven je even mee waar je moet op letten wanneer je beslist Ubiquinol-supplementen aan te schaffen.

Wat is Ubiquinol?

Ubiquinol is de gereduceerde, actieve vorm van het co-enzym Q10. Dit enzym komt in twee verschillende vormen in ons lichaam voor: Ubiquinol en Ubiquinone.

  • Ubiquinol is de actieve vorm
  • Ubiquinone is de geoxideerde, ‘inactieve’ antioxidantvorm

Ons lichaam heeft Ubiquinol nodig om energie te kunnen produceren in al onze cellen. Om dat te doen, wordt de ‘inactieve’ vorm Ubiquinone dankzij het enzym diaphorase omgezet tot Ubiquinol. Vervolgens zorgt Ubiquinol ervoor dat elektronen in de mitochondriën van onze cellen een reactie aangaan met zuurstof, waardoor uiteindelijk energie geproduceerd wordt. Deze energie is nodig voor een optimale werking van al onze cellen, organen en spieren.

Ubiquinol doet echter veel meer dan enkel onze cellen voorzien van energie.

Oxidatieve stress

Zo zorgt de stof er ook voor dat ons lichaam beschermd wordt tegen oxidatieve stress. Die ontstaat wanneer er zich te veel vrije radicalen opstapelen in ons lichaam. Deze radicalen komen vrij door bepaalde stofwisselingsprocessen of door factoren van buitenaf, zoals ongezonde voeding, alcohol of luchtvervuiling. Deze vrije radicalen vallen onze gezonde cellen aan, waardoor ze niet meer optimaal kunnen functioneren. Gelukkig helpt Ubiquinol dit tegen te gaan.

Hartfalen

Verder voorkomt Ubiquinol ook hartfalen, omdat een goed Ubiquinol-gehalte ervoor zorgt dat onze hartspier en het weefsel rondom ons hart optimaal kunnen functioneren.

Sportprestaties

Tot slot verbetert Ubiquinol ook onze sportprestaties, aangezien onze spieren dankzij deze stof sneller kunnen recupereren en we hierdoor minder vatbaar zijn voor blessures.

Waar moet je op letten wanneer je supplementen met Ubiquinol koopt?

In tegenstelling tot voedingssupplementen die andere mineralen of vitaminen bevatten, is het probleem met Ubiquinol dat het technisch gezien vrij moeilijk is om deze stof, die van nature in ons lichaam voorkomt, te produceren.

Het co-enzym Q10 kent namelijk een vrij recente geschiedenis: pas in 1957 ontdekten wetenschappers dat het enzym essentieel is voor de energieproductie in onze cellen. Daarna was het lange tijd niet mogelijk om het co-enzym Q10 in de geoxideerde vorm na te maken. De enige manier om Ubiquinol te verkrijgen, was door de stof uit runderharten te extraheren.

Ubiquinol van Kaneka

Pas in de jaren zeventig slaagde het Japanse chemische bedrijf Kaneka erin door middel van een gistfermentatieproces Q10 in zijn geoxideerde vorm aan te maken. Bovendien liet Kaneka verschillende uitgebreide veiligheidsstudies uitvoeren op verschillende klinische gebieden, om zo zeker te stellen dat de stof die zij produceerden kwalitatief hoogwaardig was. Een belangrijke studie die Q10 van Kaneka gebruikte, is bijvoorbeeld Q-Symbio. Hierin wordt aangetoond dat het innemen van een hogere dosis Q10 gedurende twee jaar bij hartpatiënten het risico op hartfalen verlaagt.

Kaneka was de pionier in de productie van natuurlijk Q10 en sinds enige tijd maakt het bedrijf ook het direct actieve Q10 of Ubiquinol. In de handel zijn er helaas ook producten die gelabeld worden als Ubiquinol maar die in realiteit het veel goedkopere Q10 bevatten.

Om er dus zeker van te zijn dat een voedingssupplement Q10 van Kaneka bevat, ga je best na of er op de verpakking ‘KANEKA’ vermeld staat. Er zijn ook een aantal farmaceutische bedrijven die in hun voedingssupplementen standaard Ubiquinol van Kaneka verwerken. Voorbeelden van dergelijke bedrijven zijn Trenker, Therascience, Nutrisan, Hiddit, Pharma Nord of Pileje. Bij deze producenten ben je er dus zeker van dat je safe zit!

Wat is de ideale dosering?

Hoeveel Ubiquinol moet je nu dagelijks binnenkrijgen om je lichaam gezond en fit te houden? Een pasklaar antwoord op die vraag bestaat helaas niet, aangezien de behoefte aan Ubiquinol afhangt van persoon tot persoon. Er zijn namelijk heel wat verschillende factoren die bepalen hoeveel Ubiquinol jij nu precies nodig hebt.

Afhankelijk van leeftijd

Eén van de belangrijkste is je leeftijd, omdat het Ubiquinol-gehalte in ons lichaam afneemt vanaf ons dertigste levensjaar. Het is dus logisch dat mensen ouder dan dertig meer nood zullen hebben aan voedingssupplementen met Ubiquinol om hun gehalte op peil te houden.

Hoe vaak sport je?

Daarnaast speelt ook sporten een rol. Mensen die vaak sporten, verbruiken namelijk meer energie, en hebben bijgevolg meer nood aan Ubiquinol.

Andere factoren

En dan oefenen nog een hele hoop andere factoren zoals stress, het innemen van bepaalde medicijnen, luchtvervuiling, roken of ongezonde eetgewoontes een negatieve invloed uit op het Ubiquinol-gehalte in ons lichaam.

Sommige clinici beweren dat de gemiddelde mens dagelijks zo’n 50 à 200 mg Ubiquinol nodig zou hebben, maar hierbij wordt uiteraard geen rekening gehouden met je leeftijd, eet- en leefgewoontes. Om te weten hoeveel Ubiquinol jij nu precies nodig hebt, ga je dus best eens langs bij een dokter. Wel goed om weten is dat je eigenlijk nooit te veel Ubiquinol kunt innemen. Hoewel een tekort nefast is voor ons lichaam, heeft een teveel eigenlijk geen schadelijke gevolgen. Iedereen heeft er dus baat bij om regelmatig Ubiquinol-supplementen in te nemen.