Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Julie D’heygere is founder van Think Tomato: ‘Ik was ontgoocheld in tomatensaus uit de winkel’

Sien Vanneste
6 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende tien weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Julie D’heygere van Think tomato.

Wat is Think tomato?

‘Think tomato is een tomatensaus op basis van Belgische kerstomaten. Elke bokaal bestaat voor 96% uit kerstomaten, de overige 4% bestaat uit sjalotten, look, olijfolie en peper en zout. De saus is dus heel puur, kwalitatief, Belgisch en gezond.’

Hoe is de onderneming gestart?

‘Ik ben verzot op tomaten en tomatensaus en maakte altijd mijn saus zelf, vooral voor mijn melanzane alla parmigiana. Tot ik mama werd van mijn oudste zoontje Leo. Hij was een huilbaby en ik vond de tijd niet meer om zelf tomatensaus te maken. Dus ging ik op zoek naar een volwaardig alternatief. Ik probeerde een twintigtal verschillende soorten, maar was telkens ontgoocheld in het grote verschil tussen huisgemaakte tomatensaus en saus die je vindt in de winkel. Er zitten er zeker en vast lekkere tussen, maar ik vond ze niet vergelijkbaar met een versgemaakte saus. Niet alleen de smaak is verschillend, maar ook de voedingswaarden zijn helemaal anders.’

‘Na de zoveelste poging kwam ik op het idee om mijn eigen stock huisgemaakte tomatensaus aan te maken, mijn kitchen hack. Ik kocht glazen bokalen en zocht op YouTube op hoe ik mijn bokalen kon steriliseren en mijn saus kon pasteuriseren. Vervolgens sloot ik me een hele dag op in mijn keuken. Na enkele uren had ik 24 bokalen kant-en-klare tomatensaus in mijn voorraadkast staan. Dat bleek zo gemakkelijk en lekker! Niet enkel voor mijn veggie parmigiana, maar ook voor mijn stukjes kip met rijst of met wat gehakt voor een spaghetti bolognese. Op een bepaald moment zei mijn man: ‘Julie, die saus is zo lekker, je moet daar iets mee doen. Er zijn zeker nog mensen die het gemis van een dergelijke tomatensaus ervaren op de markt’. En de rest is geschiedenis.’

‘Ik kocht glazen bokalen en zocht op YouTube op hoe ik mijn bokalen kan steriliseren, hoe ik mijn saus kon pasteuriseren en sloot mij gedurende een ganse dag op in mijn keuken. Na enkele uren had ik 24 bokalen van mijn kant-en-klare tomatensaus in mijn voorraadkast staan’

Julie D’heygere

Waarom zijn je producten zo gezond?

‘In elke bokaal van 400 gram gaan 500 gram Belgische kerstomaten. Mijn saus is bovendien heel puur, zonder ongezonde toevoegingen zoals bewaarmiddelen.’

Wat waren jouw hoogte- en dieptepunten als ondernemer?

‘Telkens wanneer ik iemand heb kunnen overtuigen van mijn saus, dan is dat een hoogtepunt voor mij. En uiteraard ook de lancering van de nieuwe varianten van mijn sauzen; naast de originele versie is er ook een pikante variant en eentje met ricotta. Ten slotte ben ik ook trots op het feit dat ik de kwaliteit van mijn sauzen kan bewaren, ondanks de stijgende vraag in productie.’

‘Er zijn natuurlijk ook dieptepunten. Bijvoorbeeld als een productie mislukt of die keer dat mijn koffer, gevuld met potten tomatensaus, openging en alle potten eruit vielen. Het gevolg? De hele straat onder de tomatensaus … en mijn nieuwe witte jurk ook.’

Wat zou je anders doen?

‘Voorlopig niks, want uit alles heb ik iets geleerd, waardoor ik het in het heden én in de toekomst anders aanpak.’

Wat wil je nog bereiken?

‘Ik wil graag mensen helpen om tijd te besparen en hen aanzetten om gezond en gemakkelijk te koken.’

Hoe ziet de toekomst van het bedrijf eruit?

‘Rooskleurig! Ik ben alleszins van plan om mijn saus verder te verspreiden, niet alleen bij de consument, maar ook in de horeca. Dankzij Think Tomato kun je tijd besparen en toch gezond en lekker eten op tafel toveren. En vooral: ik wil in deze groei trouw blijven aan de kwaliteit en puurheid van Think Tomato.’

Naar welke persoon of andere ondernemer kijk je op?

‘Ik kijk op naar ondernemers die trouw blijven aan zichzelf en straight forward zijn, die durven springen (en dus ook vallen).’

Wat was je plan B?

‘Think Tomato is ontstaan uit een gemis. Ik had dus niet het idee om zelf een product op de markt te brengen. Ik was actief in de creatieve sector en dat was leuk. Als kind wilde ik vooral mama worden en trouwen. Ik wist sowieso wel dat ik voor de rest mijn eigen weg zou maken, ik wist alleen nog niet in wat.’

Heb je nog een gouden tip voor andere ondernemers?

‘Gewoon doen, en er niet teveel bij stilstaan. Je zult vallen, maar sta dan weer op. En hou de vijf ballen in je achterhoofd: gezondheid, familie, vrienden, integriteit en werk. De eerste vier zijn van glas, als deze vallen, dan komt er een barst in. Maar die van werk is van rubber, laat je die vallen, dan kaatst die gewoon terug.’

Benieuwd naar meer gezonde ondernemers? Lees het verhaal van Frederiek Ballière, founder van Brothway.

Door Sien Vanneste

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…