Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Frederiek Ballière is founder van Brothway: ‘Drinkbouillon is gezonder dan zowat elk alternatief warm drankje en het is ook gewoon lekker’

Sien Vanneste
8 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende tien weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Frederiek Ballière van Brothway.

Wat is Brothway?

‘Een gezonde bouillon staat uiteraard al eeuwenlang bekend als krachtmiddel, maar in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is bone broth momenteel enorm hot! Daar schieten de zogenaamde drinkbouillon-bars als paddenstoelen uit de grond, als gezond alternatief voor koffiebars. Onze bouillons bevatten vers vlees, botten, groenten en kruiden en worden 48 tot 72 uren (afhankelijk van de ingrediënten) ingekookt, waarna ze zorgvuldig gefilterd worden om alle vetten te verwijderen. Er komen – uiteraard – geen smaakversterkers of bewaarmiddelen aan te pas. Supergezond en ook lekker!’

Hoe is de onderneming gestart?

‘Ons bedrijf is al enkele jaren actief in de productie van bouillons. Onder de merknaam Belfond en Biofond produceren we artisanale fonds, als basis voor soepen en sauzen. We kregen meer en meer vraag naar drinkbouillon, wat qua proces heel gelijkaardig is. Dat heeft geleid tot de lancering van Brothway. We kozen bewust voor een andere naam, omdat een drinkbouillon qua beleving (convenience versus ingrediënt) en focus (health boost versus artisanale basis) een ander verhaal vertelt.’

Waarom zijn jullie producten zo gezond?

‘Drinkbouillons hebben ongelooflijk veel gezondheidsvoordelen. Al onze varianten bevatten veel vitamines en voedingsstoffen en zijn rijk aan proteïnes. Bovendien zijn ze suikervrij en zoutarm. De vegetarische variant kreeg daarbovenop een fikse dosis gember mee. In de schaaldieren waar de Nordic Lobster broth van wordt gemaakt, zit bovendien veel glucosamine en de ‘kip curcuma’, ‘kip Thai’ en ‘bio beef’ zitten boordevol natuurlijk collageen. Dat is gunstig voor je huid, gewrichten en tal van andere zaken. Drinkbouillons worden idealiter gedronken (eerst opwarmen, natuurlijk) als healthy break in de voormiddag, als slaapmutsje of na het sporten!’

Wat waren jouw hoogte- en dieptepunten als ondernemer?

‘Die lopen wat door elkaar. We verhuisden vorige week naar een nieuw pand, een broodnodige investering om onze sterke groei te faciliteren. De voorbereidingen voor de verhuis, de verbouwingen, tal van praktische problemen en financiële uitdagingen: het was een vrij stresserende periode. Nu de verhuis en heropstart een feit zijn, blikken we absoluut terug op een drempelmoment en hoogtepunt in ons bestaan. Een typisch groeiverhaal dus, met mooie hoogtepunten, maar ook de nodige groeipijnen. Tegelijkertijd staan we voor enorme uitdagingen om de enorm stijgende grondstofprijzen en -tekorten op te vangen. De levertermijnen van bijvoorbeeld karton, deksels en bokalen zijn gigantisch gestegen, energieprijzen gaan door het dak, ingrediënten zijn veel duurder. Dat kunnen we niet overal doorrekenen. En momenteel is het einde ook nog niet in zicht …’

Wat zou je anders doen?

‘Kiezen is verliezen. Vandaag zie ik vaak jonge ondernemers veel centen ophalen voor een plezant idee, dat ze met een aantrekkelijke pitch aan de man, de investeerder, brengen. Het gaat dan ook snel voor die gasten. Er zijn onmiddellijk grote budgetten voor marketing, productie, sales, medewerkers etc. Wij kiezen voor een groei op eigen kracht. Dat gaat wat trager, maar het zorgt er ook voor dat er over elke beslissing goed wordt nagedacht. Over elke machine die wordt aangekocht, winnen we veel informatie in. Elke medewerker die ons team vervoegt, wordt organisatorisch optimaal ingepast. Elke productlancering is het gevolg van een lang en breed incubatieproces. Die verplichting om elke euro om te draaien, om overal goed over na te denken, is ongetwijfeld van goudwaarde om elk aspect van een bedrijf perfect te begrijpen. Bovendien heb ik persoonlijk niet de indruk dat we veel opportuniteiten laten liggen, het is gewoon een kwestie van heel, heel hard te werken. Anderzijds kunnen externe investeerders ook extra opportuniteiten bieden, kunnen ze de randvoorwaarden scheppen voor een nog snellere, eventueel niet-organische groei, kunnen ze bepaalde expertises brengen. Het is dus geen zwart-wit-verhaal, maar tot nu toe zou ik niet veel anders doen, denk ik.’

Wat wil je nog bereiken?

‘Het concept drinkbouillon is in België nog niet overal even bekend. Dat plaatst ons in de rol van innovator, met alle gevolgen vandien: we moeten niet alleen inzetten op brand awareness, maar ook het product an sich behoeft een nog grotere bekendheid. Als we dat voor mekaar krijgen, ben ik een heel tevreden man. Het helpt uiteraard dat er weinig nadelen zijn aan drinkbouillon, het is gezonder dan zowat elk alternatief warm drankje en het is ook gewoon lekker. Ik ben misschien bevoordeeld, maar de rotsvaste overtuiging dat bone broth een stevige plaats verdient op de Belgische markt, scherpt onze strijdlust enorm aan!’

Hoe ziet de toekomst van het bedrijf eruit?

‘Uiteraard willen we nog groeien, maar de manier waarop is nog veel belangrijker. We willen vasthouden aan de waarden en principes die we van in het begin hebben vastgelegd. Ons ambachtelijk productieproces bijvoorbeeld, het werken met degelijke en lokale (bio-) producenten, duurzaamheid … Het zijn allemaal elementen die hun prijs hebben, maar die we blijven koesteren als deel van onze identiteit en onze langetermijnvisie.’

Naar welke persoon of andere ondernemer kijk je op?

‘Da’s een heel moeilijke vraag. Ik bewonder elke dag wel iemand op één of andere manier. Of het nu om een heroïsche sportprestatie gaat, een ondernemer die een straffe overname doet, een kunstenaar waar het talent van afspat. Ik kan daar oprecht fel door begeesterd raken. Als ik dan écht iemand moet noemen, neem dan maar mijn echtgenote. Zij combineert twee fulltime jobs – mama van drie kinderen en notaris – op een briljante, warme en enthousiaste wijze!’

‘Ik bewonder mijn echtgenote. Zij combineert twee fulltime jobs op een briljante, warme en enthousiaste wijze!’

Frederiek Ballière

Wat was je plan B?

‘Goh, mocht de wind op een dag wat minder gunstig komen te staan, dan vind ik zeker wel een degelijk ‘plan B’. Al denk ik dat het van niet veel geloof in de kracht van ons bedrijf zou getuigen, mocht ik hier een perfect uitgekiend plan B kunnen vertellen!’

Heb je nog een gouden tip voor andere ondernemers?

‘Durven en doen. De gebraden kippetjes komen zelden in de mond gevlogen. Waar het vooral om draait is om stevig door te doen, dag en nacht passioneel bezig te zijn met het bedrijf en vooral te focussen op het allerbelangrijkste: je product. Uiteraard is dit geen absolute garantie tot succes, iedereen heeft ook een flinke portie geluk nodig. Wat mij betreft, heb ik vooral het geluk gehad – privé en professioneel – om door schitterende mensen omringd te worden!’

Benieuwd naar meer gezonde ondernemers? Lees het verhaal van Amandine de Paepe, founder van Insentials.

Door Sien Vanneste

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…