Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Lore Janssens is founder van Oh Yaz: ‘We willen vooral dat je je goed voelt in ons ondergoed’

Sien Vanneste
9 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende tien weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Lore Janssens van Oh Yaz.

Wat is Oh Yaz?

‘Oh Yaz is een lifestylemerk dat draait rond feelgood en selflove. Een groot onderdeel van selflove is selfcare. Daarom zetten wij voornamelijk in op gezond ondergoed. Ondergoed dat ademt en absorbeert, om zo preventief en reactief infecties en irritaties te vermijden. Daarnaast willen we vooral dat je je goed voelt in ons ondergoed. We kiezen daarom voor een verantwoorde productie, ecologische materialen, mooie pasvormen en als cherry on the top een geheim zinnetje aan de binnenkant van de slips. In elk paar staat een affirmatie die enkel jij kunt zien, zoals ‘I am proud of myself’, ‘I can do anything’ en ‘I am limitless’. Naast gezond ondergoed, maken we ook statement T-shirts gebaseerd op je horoscoop en geven we twerk-workshops.’

Waarom zijn je producten gezond?

‘Ons ondergoed heeft een dubbele werking. Ten eerste zorgt de ademende stof preventief voor minder irritatie en kans op infecties. Het meeste ondergoed wordt gemaakt van polyester, polyamide of nylon. Dat verhoogt significant de kans op irritatie. Daarnaast absorbeert onze stof goed en kan ze eventuele ongemakken, zoals witverlies, goed opvangen. Dat elimineert de nood aan inlegkruisjes, die ook op hun beurt je balans kunnen verstoren en de kans op irritaties en infecties verhogen. Ook mentale gezondheid is voor Oh Yaz cruciaal. Zelfrelativering en leven volgens je eigen verwachtingen zijn twee van mijn allergrootste stokpaardjes. Loslaten, nee durven zeggen, stoppen met people pleasing en geloven in jezelf zijn thema’s waar ik heel veel belang aan hecht.’

”De katoenen exemplaren liggen achteraan in de winkel, bij de pyjama’s‘, kreeg ik vaak te horen.’

Lore Janssens

Hoe is de onderneming gestart?

‘Een drietal jaar geleden begon ik aan mijn persoonlijke zoektocht – lees: struggle – om gezond ondergoed te vinden. Ik had regelmatig een opvlieging down under en na heel wat verwarrende research bleek de consensus dat gezond ondergoed cruciaal is. Daar stond ik dan; ik wist wel welke stof ongezond was (sorry to burst your bubble, most of them), maar (nog) niet wat gezond ondergoed dan wel inhield. Hoe ziet dat eruit? Uit welke stof is het gemaakt? Waar vind ik het? In de meeste winkels vond ik enkel katoenen ondergoed. ‘De katoenen exemplaren liggen achteraan, bij de pyjama’s’, kreeg ik te horen. Bye bye feelgood en weg was mijn zin om lingerie te shoppen. Ik kon kiezen uit één model in vijf verschillende fletse kleuren, awesome! Mijn connotatie met gezond ondergoed was dus allesbehalve aangenaam. Ik voelde me er niet goed in en het verhoogde mijn onzekerheid, die sowieso gepaard gaat met vaginale ongemakken.’

‘Tijd voor verandering! Ik ging dus op zoek naar een stof die én absorbeert, om ongemakken op te vangen, én die preventief werkt, én ecologisch is, én gezond is, én ademt, én de temperatuur beneden reguleert. Verder moest het ondergoed ook bij onze waarden passen en vinden we transparantie uiterst belangrijk. Na veel onderzoek, lang graven en héél veel samples zagen we het licht, The Oxygen Collection was geboren.

Wat waren jouw hoogte- en dieptepunten als ondernemer?

‘Mijn absolute hoogtepunt is dat ik mag samenwerken met een van de mooiste vrouwen in mijn leven, Annet Sunderman. Annet is al meer dan 30 jaar actief in de mode en specialiseerde zich de laatste jaren enkel en alleen in stoffen. Ze werkt onder anderen voor Beyoncé en The Kardashians en heeft dus letterlijk al de beste booties van de wereld gekleed. En nu misschien ook die van jou?’

‘Mijn dieptepunt was toen we onverwacht heel het roer moesten omgooien en veranderen van basisstof. Ik kwam tijdens mijn zoektocht al snel uit bij bamboe. Alle voordelen klonken haast te mooi om waar te zijn. Ik startte een crowdfunding-campagne en noemde mijn project Bamboost. We kregen veel aandacht en zo begon ook mijn samenwerking met Annet. Samen gingen we all in en deden we zeer grondige research naar bamboe: vanwaar komt het? Hoe wordt het vergaard en vervolgens omgezet in stof? En hoe geweldig is het effectief? Wat bleek? Het was inderdaad too good to be true. Bamboe won de laatste jaren enorm aan populariteit, waardoor producenten steeds meer uit deze stof willen maken. Daarvoor gebruiken ze allerlei trucjes van de foor. Maar hoeveel bamboe zit er dan nog effectief in je stof? En zeker: hoe gezond is het voor onze vulva? In de zomer van 2020 besloten we het roer om te gooien. En maar goed ook, want er worden ondertussen heel wat merken met producten van bamboe uit de rekken gehaald. Toch was het een grote tegenslag, aangezien we al zoveel hadden bereikt met Bamboost. Het voelde alsof we helemaal opnieuw moesten beginnen.’

Feelgood-producten uitbrengen die je volledige vaginale cyclus ondersteunen, met al haar highs en lows, is ons doel’

Lore Janssens

Wat wil je nog bereiken?

‘Oh Yaz is nog altijd mijn eerste grote liefde. Ik sta heel dicht bij mijn klanten – die ik Yaz Queens noem – en wil vooral blijven maken wat zij en ik nodig hebben op een manier die bij ons past. Er zijn nog heel wat producten op de markt waarvan ik grijs haar krijg en die onze vaginale balans verstoren. Alles met geurtjes geeft me kippenvel, net zoals vaginale douches. Feelgood-producten uitbrengen die je volledige vaginale cyclus ondersteunen, met al haar highs en lows, is ons doel.’

Hoe ziet de toekomst van het bedrijf eruit?

‘Ik onderneem heel erg op gevoel. Mijn idee van succes is de vrijheid behouden die Oh Yaz me nu geeft. Voor mij betekent succes dat ik kan werken met wie, wanneer, waar en hoe ik wil. Oh Yaz zal onder mijn leiding dus heel klein blijven en dat vind ik helemaal prima. Ik flow in mijn bedrijf net zoals mijn cyclus ook flowt. Ik ben dus niet elke dag even productief en net dat aspect omarm ik volledig. Op sommige dagen wil ik volop voor mijn business gaan, op andere dagen wil ik last minute beslissen om een dagje naar zee te vertrekken.’

Naar welke persoon of andere ondernemer kijk je op?

‘Ik denk hier spontaan aan Chinook van Ohana, Annelies van Tartelies, Alice Avery van Bodhiac en Laurentine van Glow. Wat zij naar mijn mening gemeen hebben is dat ze elk hun eigen leven in handen nemen. Ze focussen zich op projecten die hen energie geven en geven op hun beurt die energie ook door aan anderen. Ze verlaten de ratrace voor een bewust leven waarin vrijheid centraal staat, en niet pure winst.’

Had je een plan B?

‘Eerlijk? Ik had niet eens een plan A toen ik begon met Oh Yaz. (lacht) Ik heb mijn bedrijf altijd geleid vanuit mijn buikgevoel, ben heel dicht bij mezelf gebleven en sta in nauw contact met mijn Yaz Queens. En zo zijn alle producten en collecties tot nu toe ontstaan.’

Heb je nog een gouden tip voor andere gezonde ondernemers?

‘Ga na wat jouw definitie is van succes. Wat vind je echt belangrijk in het leven en kun je daar voldoende tijd in steken? Gaat er voldoende energie naar zaken die jou ook energie teruggeven? Ik word bijvoorbeeld niet heel blij van cijfers en omzet. Enkel dat nastreven is voor mij geen duurzaam model. Dat maakt dat ik niet het volle potentieel van mijn bedrijf inzet, maar wel het leven kan leiden dat bij me past. Minder winst, maar een rijk(elijker) leven.’ 

Benieuwd naar meer gezonde ondernemers? Lees het verhaal van Nathalie Vanderick van I Just Love Breakfast.

Door Sien Vanneste

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…