It looks like JavaScript is disabled. Please enable it in order for this website to work properly.

GEZOND ONDERNEMEN Nathalie Vanderick is founder van I Just Love Breakfast: ‘Ik vind het belangrijk dat je weet hoe en door wie je granola wordt gemaakt’

Birte Govarts
8 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende tien weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Nathalie Vanderick van I Just Love Breakfast.

Nathalie Vanderick
© The Fresh Light

1. Wat is I Just Love Breakfast?

‘We zijn een Belgische artisanale bakkerij die zich specialiseert in de productie van granola. Dat is waar we echt in willen uitblinken. Ons doel is om elke dag granola te maken die je hetzelfde gelukzalige gevoel geeft als een croissant die net uit de oven komt. Zo kom je ’s ochtends op gang met heerlijk langzame, voedzame energie. Een eigen productie uitbouwen was een bewuste keuze. We zijn graag een open en transparant bedrijf, waarbij je weet hoe en door wie je zakje granola wordt gemaakt.’

2. Waarom zou je I Just Love Breakfast omschrijven als een gezond merk?

‘We werken enkel met pure, niet-gemanipuleerde ingrediënten. Al onze producten zijn biologisch en vegan. Wanneer we zoetstoffen gebruiken, kiezen we niet voor ongeraffineerde suiker, maar voor alternatieven, zoals ingedikt appelsap of esdoornsiroop. We produceren ook een granola zonder granen en toegevoegde suikers, die toch boordevol smaak zit. Wat voor de ene gezond is, is dat voor de andere niet. Daarom hebben we een heel gevarieerd aanbod. In onze eigen ambachtelijke biobakkerij nemen we ruim de tijd om op lage temperatuur te bakken, zodat de smaken van de verschillende ingrediënten tot hun recht komen. Met aandacht ontwikkelen we lekkere en gebalanceerde recepten. Op die manier proberen we zo veel mogelijk fijnproevers te verrassen met de bijzondere kwaliteit van onze producten.’

3. Hoe begon je met het merk?

‘Ik heb al veel leuke en boeiende dingen mogen doen in mijn professioneel leven. Maar als ik terugblik, besef ik dat het al héél lang kriebelde. (lacht) Als architect had ik te maken met slopende bouwprocessen, als opleidingshoofd op de hogeschool navigeerde ik in een log en gelaagd systeem. Ik was op zoek naar iets wat ik zélf vast kon nemen, van begin tot eind, naar een positief pluk-de-dag-project. Wist ik meteen dat ik granolabakker zou worden? Nee, daar zijn jaren over gegaan. Ik wist wel dat ik ‘iets’ anders wou doen. Liefst met mijn handen. Jarenlang gingen de meest uiteenlopende scenario’s door mijn hoofd, van meubelmaker tot het openen van een boekenwinkel met ontbijtbar. En al die tijd bakte ik al piekerend granola. (lacht)
Ik ontdekte granola een dikke twintig jaar geleden in New York. Op de Brooklyn Flea Market kocht ik een zakje van een lokale granolabakster. Dat viel zo in de smaak dat ik meteen een lading kocht voor thuis. Omdat ik de granola in Europa niet kon bestellen, ging ik zelf aan de slag. Zes jaar geleden zette ik uiteindelijk zélf de stap om ambachtelijke granola te maken en te verkopen. Eerst in bijberoep, met één productiedag per week. Na een jaar ging ik er fulltime voor!’

4. Wat waren tot nu toe jouw hoogte- en dieptepunten als ondernemer?

‘Mijn eerste hoogtepunt: toen Olivier Laffut, de oprichter van Les Tartes de Françoise, me opbelde om te zeggen dat mijn granola de beste was die hij ooit had geproefd. Ik mocht in hun winkels leveren en hun oven gebruiken, dus hij heeft absoluut een belangrijke rol gespeeld bij mijn opstart. Een eerste dieptepunt volgde snel, toen ik een volledige oven granola liet aanbakken. Iemand van het team van Les Tartes de Françoise had de temperatuur aangepast net voor ik aan de slag ging, en ik had ‘m niet meer gecontroleerd. Na een half uur rook ik ineens iets serieus verbrand. Ik stond voor het allereerst mijn ding te doen in een professionele bakkersomgeving en voelde me ellendig. Maar al doende leerde ik. Op elk vlak, maar ook op vlak van weerbaarheid. Ondernemen lijkt soms wel een aaneenschakeling van hoogte- en dieptepunten. Je leert ermee om te gaan.’

5. Wat wil je nog bereiken?

‘Ik droom van een eigen locatie – nu huren we immers nog een ruimte bij een ander bedrijf. In een ideale wereld is er plaats voor een transparante, ambachtelijke productie, waarbij voorbijgangers kunnen binnenpiepen en eventueel blijven hangen voor een ontbijtje.’

6. Hoe ziet de toekomst van I Just Love Breakfast eruit?

‘We willen bekend staan omdat wij die extra mile gaan op vlak van kwaliteit en productontwikkeling. ‘Schaal’ op zich is geen doel, maar we zouden graag verder groeien tot we het gevoel hebben dat we een stabiele professionele organisatie zijn, waarbij nog een aantal zaken door iemand extra in ons team kunnen worden opgepikt. Nu is er nog sprake van heel veel multitasking.’

7. Naar welke andere gezonde ondernemer of onderneemster kijk je op?

‘Ik heb enorm veel bewondering voor Christophe Harou en Theodora Bracht van Generous, een bakkerij die ambachtelijke glutenvrije koekjes maakt. Hun producten zijn lekker én ze hebben een heel mooie consistente branding. Verder is het verhaal van Les Tartes de Françoise ook een enorme inspiratie voor me.’

8. Had je een plan B?

‘Ai, nee!’

9. Heb je nog een gouden tip voor andere gezonde ondernemers?

‘Iedereen onderneemt vanuit een andere achtergrond. Het lijkt me nuttig om in je startfase een aantal rode en groene vlaggen voor jezelf te bepalen. Ik maakte van bij de start met mezelf en mijn gezin enkele duidelijke financiële afspraken. Die vormden een belangrijke leidraad:

• Eén jaar proberen zonder financieel risico door het buiten mijn bestaande job te doen en zonder investering in een locatie, enkel in ingrediënten.
• Na dat jaar liep mijn product best goed en wist ik dat ik of moest stoppen of er fulltime voor gaan.

Voor ons was het haalbaar dat ik een half jaar zonder inkomen zou werken. Na dat half jaar moest er minstens een halftime loon zijn zonder verlies te draaien met I Just Love Breakfast. Ik bouwde telkens evaluatiemomenten in, zowel financieel als inhoudelijk. Inhoudelijk wil ik geen compromissen maken. Blijkt onze aanpak niet haalbaar om de gewilde kwaliteit te halen? Dan stop ik liever dan me aan te passen en te werken op een manier waar ik me niet goed bij voel. Tot nu lijkt het gelukkig te werken. Bij elke fase was ik bereid er een punt achter te zetten. Dat zorgde voor veel ondernemersvrijheid in mijn hoofd, met twee voeten stevig op de grond. Ik heb al veel ondernemers gezien die zichzelf jarenlang geen loon uitkeren. Dan zit er volgens mij toch iets niet juist.’

Benieuwd naar meer gezonde ondernemers? Lees het verhaal van Julie Tinant van J’emme.

Door Birte Govarts

These articles may also interest you ...

Lees Meer ...

Logo Gezond

Most shared

These articles may also interest you ...