Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Julie Tinant is founder van J’emme: ‘Ik ben sinds mijn tienerjaren gepassioneerd door parfums’

Sien Vanneste
6 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende tien weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Julie Tinant van J’emme.

Wat is J’emme?

‘J’emme, een samentrekking van j’aime en gemme, is een nieuw Belgisch parfummerk. Met de natuur als inspiratiebron creëerden we vier unieke unisex parfums. Elk parfum van J’emme is een compositie van essences en kristallen die een antwoord biedt aan een bepaalde emotie en een specifieke behoefte. Au-delà des Nuages biedt rust en kalmeert, Après l’Aurore versterkt het zelfvertrouwen, Lune Emoi het evenwicht en L’Espace d’un Instant bevordert de vitaliteit en geeft kracht en moed.’

Hoe is de onderneming gestart?

‘Ik ben sinds mijn tienerjaren gepassioneerd door parfums. Ik gebruikte al zo’n twintig jaar etherische oliën. Tijdens mijn zwangerschap begon ik me in kristallen te interesseren, omdat ik een beetje bang was voor de bevalling. Ik voelde de magie die kristallen uitoefenen op ons emotioneel niveau en besloot enkele opleidingen te volgen om er meer over te leren. Geleidelijk aan ontstond het idee om de energetische en vibrerende deugden van planten en kristallen te combineren. Vervolgens besliste ik om er parfums van te maken. Ik begon briefings te schrijven voor elk parfum en er telkens een eigen universum voor te definiëren. Ik vond parfumeurs in Parijs die in het project geloofden en het als een zeer originele en actuele benadering beschouwden.’

‘Als consument ben ik erg voorzichtig met wat ik op mijn huid smeer en ik kan me niet voorstellen dat ik het voor mijn merk anders zou doen. Onze parfums bevatten enkel de essentie’

Julie Tinant

Waarom zijn je producten gezond?

‘Als consument ben ik erg voorzichtig met wat ik op mijn huid smeer, ik kon me dus niet voorstellen dat ik het voor mijn merk anders zou doen. Onze parfums bevatten daarom enkel de essentie, namelijk: korte, verfijnde formules zonder kunstmatige stoffen die zorgen voor subtiele en vibrerende geuren op de huid. We gebruiken een biologische tarwealcohol, gecertificeerd door Ecocert, die ongeveer 85% van het parfum vertegenwoordigt en voornamelijk natuurlijke essences die werden geselecteerd vanwege hun vibrerende eigenschappen. We gebruiken geen bewaarmiddelen, kleurstoffen of UV-filters die soms als schadelijk kunnen worden beschouwd. Het is belangrijk te weten dat de Europese regelgeving voor parfums zeer streng is en de consument beschermt. Wij wilden ons echter niet afsluiten voor synthetische materialen als die iets toevoegen aan het parfum, zoals het gebruik van sterke witte muskus die vaak in de parfumwereld wordt gebruikt. Synthetische moleculen zijn niet noodzakelijk kunstmatig, vele worden geproduceerd uit natuurlijke materialen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij Ambroxan, dat wordt verkregen uit sclareol, dat in salie-olie zit. Ambroxan reproduceert perfect ambergris, een zeer zeldzame en dure grondstof die wordt gewonnen uit de afscheiding van potvissen. Onze parfums bevatten tussen de 91% en 96% natuurlijke ingrediënten. Daarnaast communiceren we de samenstelling van de parfums transparant op onze website.’

Wat waren jouw hoogte- en dieptepunten als ondernemer?

‘Het kostte ons bijna twee jaar om dit project te realiseren, de COVID-pandemie zorgde ook voor vertraging. Het feit dat we een cleaner product wilden met hervulbare flessen en kristallen erin, maakte het proces enorm moeilijk. Ik wou wel 100 keer opgeven, maar diep vanbinnen heb ik er altijd in geloofd. Als ik zie dat de mensen het project omarmen, krijg ik de energie om door te gaan.’

Wat wil je nog bereiken?

‘Ons doel is om mensen bewust te maken van het feit dat er parfums met een extra dimensie bestaan en dat deze parfums hen kunnen helpen om zich goed te voelen.’

Hoe ziet de toekomst van het bedrijf eruit?

‘De weg is nog lang, het merk werd pas een paar maanden geleden gelanceerd en we staan ​​nog maar aan het begin van het avontuur. We willen onze verkooppunten in binnen- en buitenland diversifiëren. En natuurlijk nog meer parfums ontwikkelen! En misschien lanceren we in de toekomst ook andere soorten producten.’

Naar welke persoon of andere ondernemer kijk je op?

‘De ondernemers die mij inspireren zijn vooral vrouwen die erin slagen hun carrière, hun kinderen en hun privéleven met elkaar te combineren, zoals Mathilde Lacombe (co-founder van AIME) of Emilie Duchêne (founder van Thea Jewelry).’

Had je een plan B?

‘Neen. We gebruiken al onze energie om van J’emme een succes te maken en proberen aanwezig te zijn in het nu. Maar als het zou mislukken, zouden we er lessen uit kunnen trekken. Falen hoort ook bij het leven van een ondernemer en als de ene deur sluit, gaan er andere deuren open …’

Heb je nog een gouden tip voor andere gezonde ondernemers?

‘Ik zou zeggen dat het het belangrijkste is om te weten hoe je naar jezelf moet luisteren om jezelf niet te verliezen. Een goede levensstijl is essentieel, in mijn geval: gezond eten, goed slapen, sporten om in vorm te blijven, yoga en meditatie om op één lijn te blijven en de natuur om opnieuw verbinding te maken!’

Benieuwd naar meer gezonde ondernemers? Lees het verhaal van Julie D’heygere, founder van Think Tomato.

Door Sien Vanneste

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…