Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Alison Engels van ALS JE HAAR MAAR GOED ZIT: ‘Elke muur waar ik tegenliep had zijn nut en gaf mij inzichten’

Gezond.be
6 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Alison Engels van ALS JE HAAR MAAR GOED ZIT.

1. Wat is ALS JE HAAR MAAR GOED ZIT?

‘ALS JE HAAR MAAR GOED ZIT is een Belgisch label dat werd opgestart in India in 2021. Het brengt ayurvedische natuurlijke kruidenmixen en sprays uit die dienen om je haar mee te wassen en op te frissen, te gebruiken in plaats van shampoo. ALS JE HAAR MAAR GOED ZIT heeft als doel natuurlijke producten te promoten en op een transparante manier te werken door te laten zien waar alles vandaan komt en door wie alles gemaakt wordt.’

2. Waarom/hoe begon je met het merk?

‘Toen ons in India in een ayurvedische retreat shampoo werd ontzegd, ging er voor het eerst een belletje rinkelen. Shampoo zou de reinigingskuur verstoren en ons lichaam en hormonale systeem uit balans brengen. Er werd ons een zakje kruiden gegeven als alternatief. Nadien kwam de term ‘no poo’ op mijn pad via een vriendin en zo kwam ik uit op ayurvedische kruiden. Sindsdien vroeg ik me af hoe we ooit zo werden gebrainwashed door een industrie die ons doet geloven dat we al die cosmetische schuimende ongezonde producten nodig hebben? Ik trok nadien weer naar India, dit keer met een nieuw levensdoel; de juiste kruiden en producenten vinden.’

3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?

‘Het zijn pure plantenmixen. De bladeren, volledige plant of zaden van geneeskrachtige planten worden fijngemalen tot een herbal powder. Er wordt niets extra toegevoegd, puur natuur dus! Er bestaat geen alternatief in de cosmeticasector dat nog meer naar de essentie van de natuur gaat dan dit. Verder steek ik minstens evenveel tijd en energie in het ontwikkelen van handgemaakte verpakkingen. Die worden gemaakt in India van 100% gerecycleerde katoen en omgetoverd tot papier dat later wordt bewerkt met zeefdruk. Ik geloof sterk in die zeer oude lokale technieken. Mensen worden zich steeds meer bewust van het belang van traditie, natuurlijke producten en het ecologische aspect.’

4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

‘Ik vertrok naar India in 2021 met een business visa, tijdens corona dus. Na enkele maanden kreeg ik zelf corona in de Himalaya en moest ik op de vlucht gaan. Ik bleef drie maanden positief testen dus terugkeren naar huis was geen optie. Het was een dieptepunt dat stilaan bleek te veranderen naar een hoogtepunt. Ik had toen nog niets verwezenlijkt, ik vond de juiste kruidenmixen niet en vooral de juiste producenten waren moeilijk te vinden. De coronabesmetting verplichtte mij letterlijk om in India te blijven. Hierdoor kreeg ik na de lockdown opnieuw de kans om mijn doel te volbrengen. Na veel vallen en opstaan is dat uiteindelijk gelukt! Ik vond de juiste mensen en bouwde samen met hen een productie op. Na een jaar knokken lukte dat eindelijk. Dat was een groot hoogtepunt.’

5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

‘Nee, ik geloof dat elke muur waar ik tegenliep zijn nut had en me uiteindelijk inzichten heeft gegeven.’ 

6. Wat wil je nog bereiken?

‘Ik wil mensen bewust maken van het feit dat we gebrainwashed worden door een gigantische cosmetica-industrie die ons doet geloven dat we al die toxische producten nodig hebben om proper en gezond te zijn en er beter uit te zien. Het tegenovergestelde is waar. De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben en deze kruiden zijn daar een mooi bewijs van. Wat ik verder wil bereiken is persoonlijke vrijheid en tegelijk de balans vinden om iets goeds te doen wat veel mensen kan helpen. Tijdens het reizen wil ik nog meer natuurlijke producten ontdekken en die lanceren voor een groter publiek. Ik heb nog zoveel andere dingen die ik wil doen in mijn leven ook op artistiek vlak, maar daar moeten we een ander interview voor beginnen.’

7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?

‘Ik moet zeggen dat ik niet zoveel (op)kijk naar wat andere mensen doen. Ik volg liever mijn eigen pad zodat ik niet te veel ga vergelijken of me laat beïnvloeden. Als ik dat zou doen, dan denk ik niet dat ik ooit alleen op dat vliegtuig naar India was gestapt. Ik ben nogal eigenzinnig. Ik heb wel veel bewondering voor verschillende mensen. Vooral voor kunstenaars en muzikanten, iedereen die iets interessants te vertellen heeft en anderen inspireert. Ook voor ondernemers die handelen vanuit hun passie.’

8. Had je een plan B?

‘Nee. Mijn doel werd plots heel duidelijk en er was maar één weg. Het voelde zelfs soms alsof ik onzichtbare hulp kreeg en alsof ik mijn lotsbestemming begon te vervullen. Er was geen tweede weg en geen plan B. Ik denk ook dat als je ergens voor gaat, je alle andere plannen beter in de vuilbak gooit. Het leven werkt niet volgens back-up plannen. Je kent wel dat gevoel wel, wanneer je harde schijf crasht en je geen back up hebt gemaakt. Het is lastig maar je begint gewoon opnieuw en na een tijdje ben je dat vorige alweer vergeten.’

9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘Volg je intuïtie en onderneem vanuit je hart. Doe wat je graag doet en geloof in wat je doet, met veel goesting. Probeer iets te doen dat zinvol is voor jou en voor anderen. Ik geloof sterk dat dit de eerste sleutel is tot jouw succes.’

Door Gezond.be

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…