5 eenvoudige tips om gezonder te eten

gezonder-eten-2019-deze-5-eenvoudige-tips-zetten-je-op-goede-weg

Veel mensen willen gezonder gaan eten.  Dat is een erg goed idee. Je voeding heeft namelijk een grote invloed op hoe energiek je jezelf voelt en op hoe snel je bij de dokter terechtkomt met klachten.

Maar waar begin je? Er zijn honderden adviezen en speciale diëten te vinden. Wij raden je aan om het niet te ingewikkeld te maken, dan houd je het veel makkelijker vol. In dit artikel lees je daarom 5 eenvoudige tips die je op de goede weg zetten om gezonder te eten.

1: Minder suiker

Een van de beste dingen die je kunt doen voor je gezondheid, is minder suiker eten en drinken. We krijgen namelijk veel te veel, vaak zelfs onbewust, suiker binnen. De  gevolgen daarvan voor onze gezondheid zijn groot.

Met een suikerrijk dieet:

  • Kom je sneller aan en is afvallen moeilijker
  • Voel je jezelf minder fit en heb je meer last van energiedipjes
  • Vergroot je het risico op insulineresistentie, diabetes type 2 en hartziektes

Verminder daarom je suikerinname. Drink je koffie en thee zonder suiker en vermijd frisdrank en sappen uit pak. Laat alle snoep, koek, gebak en andere zoetigheid staan.

Als je een echte zoetekauw bent, kan dit in het begin even moeilijk zijn. Als je suikervrij eet en drinkt, zal je echter merken dat je trek in zoetigheid na een paar dagen al minder wordt. 

2: Niet vullen maar voeden

De uitspraak ‘niet vullen maar voeden’ heb je misschien al eens gehoord. Hiermee wordt bedoeld: zorg ervoor dat je eten voedzaam is en niet alleen maar vulling voor je maag. Je voedsel moet met andere woorden waardevolle voedingstoffen bevatten.

Wit brood en donuts kan je bijvoorbeeld zien als vulling, terwijl groenten en fruit die vol met vezels, vitaminen en mineralen zitten wel echt voeden. Dat brengt ons bij het volgende punt.

3: Meer groenten en fruit

Veelal eten we veel te weinig groenten en fruit. Dat is een belangrijk verbeterpunt, want groenten en fruit bevatten schatten aan voedingsstoffen. Ze zitten bomvol vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten. Al deze stoffen helpen om jezelf energieker te voelen en om het risico op tal van ziektes te verlagen.

Het voornemen om meer groente en fruit te eten is erg algemeen. Maak er een concreter doel van voor jezelf, dat maakt de kans een stuk groter dat het slaagt. Bijvoorbeeld:

  • Ik eet bij iedere maaltijd een groente- of fruitsoort
  • Ik neem iedere ochtend als tussendoortje een portie fruit
  • Ik begin mijn dag met een smoothie met groenten en fruit
  • Ik eet minimaal 250 gram groenten bij mijn avondmaaltijd

4: Begin in de supermarkt

Gezonder eten begint met gezondere keuzes maken in de supermarkt. Als je allerlei ongezonde lekkernijen in huis haalt, is het moeilijk om ervan af te blijven.

Dingen die je in ieder geval niet in je winkelkar wilt leggen:

  • Suikerrijk eten en drinken
  • Frituursnacks
  • Pizza’s
  • Gefrituurd voedsel
  • Chips en zoutjes
  • Wit brood
  • Ijs

Over het algemeen geldt: hoe meer eten bewerkt is, hoe ongezonder het is. Kies veel liever voor onbewerkte, pure producten.

5: Maak onderscheid tussen goede en slechte vetten

Veel mensen zijn er van overtuigd dat vet slecht is en proberen het dan ook zoveel mogelijk te mijden. Dat is een goede reflex als het op ‘slechte’ ofwel verzadigde vetzuren of transvetten aankomt, terwijl ‘goede’ of onverzadigde vetzuren wel thuishoren in een gezond eetpatroon.

Slechte vetten worden ‘slecht’ genoemd omdat ze de hoeveelheid cholesterol in je bloed verhogen. Je vindt deze vetten in tal van producten zoals:

  • Boter
  • Vlees
  • Volle melk
  • Kaas
  • Gebak, cake, koekjes…
  • Gefrituurde voeding

Daartegenover staan de goede vetten die je helpen een normaal cholesterolgehalte te behouden. Je vindt ze terug in plantaardige oliën (bijvoorbeeld olijfolie, lijnzaadolie, zonnebloemolie), vis en de meeste noten. 

De switch maken van (vooral) verzadigde vetten naar onverzadigde vetten loont dus zeker. Begin met een aantal kleine, simpele aanpassingen:

  • Ruil volle zuivelproducten voor lichtere varianten (halvolle of magere melk, magere kaas)
  • Gebruik in plaats van boter of bakvet eens plantaardige olie of margarine bij het bakken
  • Wissel vlees voldoende vaak af met vis.

Met het oog op het behouden van een normaal cholesterolgehalte loont het zeker ook de moeite om de gratis Starterskit van Becel ProActiv te bestellen. Becel ProActiv bevat plantensterolen, waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze het cholesterolgehalte verlagen door actief de opname van cholesterol in het bloed te remmen.

De Starterskit bevat gezonde recepten, een volledig uitgewerkt 4-wekenplan, een boeiende brochure, kortingsbonnen etc. Vraag hier of meteen hieronder je starterskit aan!

  • De privacy policy van Upfield Spreads is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens. Klik hier voor de Privacy Policy.