Hoe (on)gezond is een belegd broodje nu eigenlijk?

Drie belegde broodjes

Een broodje ‘gezond’ of ‘smoske’: het is een vaste waarde tijdens de lunch. Zo’n belegd broodje is inderdaad makkelijk en lekker, maar daarom niet per se gezond. Zo communiceerde het Vlaams Instituut Gezond Leven deze week nog richtlijnen voor gezonde(re) broodjes op school.

Maar waar loopt het dan fout? En welke aanpassingen kunnen we maken om toch zonder schuldgevoel een broodje te bestellen?

Vermomde caloriebommen

Een broodje lijkt op het eerste zicht wel gezond: er liggen toch veel groentjes op? Maar net omdat je een belegd broodje meestal niet zelf maakt, is het moeilijker om in te schatten hoeveel calorieën je broodje bevat.  En dat zijn er soms zelfs meer dan een pakje friet

Mag daar mayonaise op?

Een grote boosdoener is onder andere de grote klak mayonaise die standaard op veel broodjes terechtkomt. Ook broodjes die belegd worden met een salade zoals tonijnsalade, krabsalade, kipcurry, preparé… zijn erg calorierijk: die salades worden ook allemaal op basis van mayonaise gemaakt.

Wit brood vs. bruin brood

Ook het broodje zelf speelt een rol. In veel broodjeszaken worden namelijk standaard witte broodjes gebruikt. Naar een bruin broodje moet je specifiek vragen, en er soms zelfs een supplement voor betalen.

Nochtans is bruin brood een betere keuze. Wit brood geeft je namelijk wel even energie, maar na een uur of twee krijg je opnieuw honger. Bruin brood bevat meer voedingsstoffen en biedt je veel langer energie.

Hoe kan het gezonder?

Natuurlijk betekent dat niet dat je nooit nog een belegd broodje mag eten. Je broodje wordt al heel wat gezonder met deze kleine aanpassingen:

  • Vraag naar een bruin/meergranen/volkoren broodje
  • Vraag om de mayonaise weg te laten of eventueel te vervangen door vinaigrette, light smeerkaas…
  • Kies je beleg slim: vermijd bereidingen op basis van mayonaise en geef de voorkeur aan magere vleessoorten (kip, kalkoen, rosbief, varkensgebraad…), magere of verse kaas, vette vis (zalm, makreel…)
  • Vergeet de groentjes niet en vraag gerust naar een extra portie rauwkost

Maak af en toe ook eens tijd om zelf je broodje te beleggen. Zo kies je zelf wat erop komt te liggen. Zelf kan je ook makkelijk een gezondere versie van bepaalde slaatjes maken: healthy tonijnsalade kan je bijvoorbeeld maken met tonijn uit blik en Griekse yoghurt.

En natuurlijk is er ook niks mis met een ordinaire boterham. Het is zelfs goedkoper dan een broodje! Kies dan ook wel steeds voor de volkoren variant.

Ontdek ook onze andere lekkere, gezonde lunchgerechten:
VIDEO: Omeletrol met haloumi
VIDEO: Caesar salad met miso dressing
VIDEO: Volkoren pitabroodjes met hummus