Ken jij deze 7 gezondheidstrends al?

We willen allemaal gezond zijn. Daardoor zien we telkens nieuwe trends opkomen. Sommige hebben echt een positieve invloed op je gezondheid, terwijl andere meer te maken hebben met slimme marketing.

Wij hebben de huidige trends voor je bekeken en er zeven op een rij gezet die je verder kunnen helpen om je gezondheid te verbeteren.

1: Minder vlees eten

Vlees hoeft zeker niet ongezond te zijn. Het bevat veel waardevolle voedingsstoffen, zoals eiwitten, B-vitamines en ijzer. Iedere dag een stuk vlees op je bord is echter niet nodig.

Het is gezonder om vlees af te wisselen met bijvoorbeeld peulvruchten en noten. In de supermarkt zijn ook allerlei vleesvervangers verkrijgbaar. Bekijk hierbij wel kritisch de ingrediëntenlijst. Veel vleesvervangers zitten vol met ongezonde vulmiddelen en kleur-, geur- en smaakstoffen.

Minder vlees eten is overigens ook een stuk beter voor het milieu. Veehouderijen stoten namelijk flink wat broeikasgassen uit.

2: Alcoholvrij

Het wordt steeds normaler om op een feestje te zeggen dat je geen alcohol drinkt. Het idee dat we alcohol nodig hebben voor een gezellige tijd klopt dan ook niet. En steeds meer mensen laten de schadelijke effecten van alcohol zwaarder wegen dan de vermeende extra gezelligheid.

Alcohol is slecht voor je lever en hersenen. Het draagt bijvoorbeeld bij aan leververvetting en dementie.

Ook is er een link tussen alcoholinname en depressie. Deze link is nogal ingewikkeld, omdat het om een wisselwerking kan gaan. Mensen met een depressie zijn eerder geneigd om alcohol te drinken en tegelijkertijd draagt alcohol bij aan het ontstaan van depressie.

3: Slaap

Slapen is niet het eerste waar je aan denkt bij trends. Toch hoort slaap ook zeker in dit rijtje thuis. We zien namelijk dat mensen zich steeds bewuster worden van het belang van hun nachtrust. Het gaat daarbij niet alleen om hoelang je slaapt, maar ook om de kwaliteit van je slaap.

Producenten spelen hier slim op in door allerlei slaapgadgets op de markt te brengen. Bijvoorbeeld apparaatjes die je slaap voor je analyseren aan de hand van je hartslag, ademhaling en bewegingen. Of speciale lampen die de kwaliteit van je slaap kunnen verbeteren.

Wij kunnen deze slaaptrend alleen maar aanmoedigen. Een goede nachtrust is namelijk belangrijk voor je:

  • Humeur
  • Concentratievermogen
  • Productiviteit
  • Hersenen
  • Immuunsysteem
  • Huid
  • Gewicht (slaapgebrek is een dikmaker)

4: Green juice

We willen graag gezond eten en het liefst gevarieerd. Verschillende groente- en fruitsoorten, wat superfoods en gezonde kruiden. Maar we hebben het ook druk. Of we staan simpelweg liever niet te lang in de keuken.

De oplossing? Green juice van kant-en-klare poeder. Deze poeder wordt gemaakt van echte voeding. Geen kunstmatige vitamines dus, maar gewoon groentes, fruit, kruiden en superfoods. Dit levert je een schat aan vitamines, mineralen en antioxidanten op. Aan sommige green juice poeders zijn ook nog extra vezels en probiotica toegevoegd.

De poeder hoef je alleen maar te mengen met wat water, (plantaardige) melk of een smoothie.

Belangrijk om te weten: green juice is bedoeld als aanvulling op je dagelijks eetpatroon. Het is geen maaltijdvervanger.

5: Glutenvrij eten

Glutenvrij eten? Dat was eerst alleen een bittere noodzaak voor mensen met coeliakie. De laatste jaren eten echter steeds meer mensen (grotendeels) glutenvrij.

Glutenvrij hoeft niet per se gezonder te zijn. Dat verschilt per persoon. Sommige mensen kunnen gluten namelijk prima verteren. Er zijn echter ook veel mensen die zich veel beter en fitter voelen als ze geen of minder gluten eten. Voor hen is het dus wel gezonder.

Belangrijk om te weten: er is een groot verschil tussen coeliakie en glutenvrij/-arm eten omdat je gluten gewoon niet zo goed kan verdragen. Als je coeliakie hebt, kan je zelfs van een klein spoortje gluten al enorm ziek worden. Dat is dus heel wat anders dan gevoelig zijn voor gluten en je na het eten van een broodje suf voelen.

6: Meer aandacht voor onze darmen

Je darmen hebben een enorme invloed op je gezondheid. Ze spelen een grote rol bij je spijsvertering, bij de energievoorziening van je hele lichaam en bij het uitscheiden van afvalstoffen.

Ook hebben je darmen invloed op je stemming, hersenen, zenuwstelsel, immuunsysteem en huid. We kunnen dus gerust zeggen dat je darmgezondheid belangrijk is voor je hele lichaam.

Het is dan ook goed om te zien dat onze darmen steeds meer aandacht krijgen. Goed voor je darmen zorgen doe je onder andere door veel vezels en voldoende gezonde vetten te eten. Ook gefermenteerde voeding is top voor je darmen. Suikerrijk eten kan je juist beter zoveel mogelijk beperken.

7: Digitale detox

Het is zowel fysiek als mentaal gezond om je regelmatig even helemaal los te maken van de digitale wereld. Als je gewend bent om altijd bereikbaar te zijn, moet je misschien even wennen, maar het is heerlijk ontspannen.

Bovendien haal je veel meer profijt uit je tijd als je niet telkens uit je concentratie wordt gehaald door weer een nieuw berichtje. En het is ook een stuk gezelliger. Zeker als je gezelschap meedoet met de digitale detox.

Je hebt verschillende opties om je bewuste offline tijd aan te pakken. Bijvoorbeeld:

  • Een digitale detox vakantie
  • Een of twee uur voor het slapengaan je telefoon wegleggen (verbetert meteen je nachtrust!)
  • Tijdens je werk of studie niet op je telefoon of social media kijken
  • Afspreken dat er geen schermen aan gaan tijdens gezamenlijke maaltijden
  • Een wekelijkse digitale detox dag inplannen
  • Je telefoon vaker thuis laten

In het kort

Sommige gezondheidstrends zijn niet veel meer dan ‘trends’, maar met de trends uit dit artikel kan je normaal gezien wel echt aan de slag om je gezondheid te verbeteren.

Eet niet te veel vlees, drink geen alcohol, slaap voldoende, neem dagelijks green juice en zorg goed voor je darmen. Daarnaast loont het ook om geregeld even helemaal offline te gaan en om te checken of glutenvrij eten beter is voor jouw lichaam.

  • Website: Puur Figuur
  • Onderzoeken: Crabb DW, Keio J Med, 1999. Verbaten MN, Hum Psychopharmacol, 2009. Flensborg-Madsen T, Mortensen EL, Knop J, Becker U, Sher L, Grønbaek M, Compr Psychiatry, 2009.