De rol van je levensstijl en voedingsgewoontes op je immuunsysteem

rol-van-je-levensstijl-voedingsgewoontes-op-je-immuunsysteem.jpg

Je immuunsysteem doet elke dag uitstekend werk door bacteriën, virussen en andere elementen die je lichaam kwaad willen doen, te bestrijden. Je immuunsysteem onderhouden heb je voor grotendeels zelf in handen… Hierbij enkele tips.

Natuurlijke bescherming

Het immuunsysteem is je natuurlijke bescherming tegen bacteriën, virussen, schimmels parasieten en andere schadelijke stoffen. Dit afweersysteem werkt op 3 manieren:

1. Fysieke barrière

Deze barrière bevindt zich tussen je inwendige lichaam en je omgeving. Dit is bv. je huid. Je huid is de grens tussen binnen en buiten en zorgt ervoor dat schadelijke stoffen niet je lichaam binnen dringen. Daarnaast maken ook de slijmvliezen in je luchtwegen en darmen deel uit van je immuunsysteem. Het slijmvlies vangt de bacteriën op en vervoert ze naar de keelholte. Daar komen ze in aanraking met stoffen die de bacteriën doden voordat ze schade kunnen toebrengen aan je lichaam. Tot slot behoort ook speeksel en maagzuur tot de fysieke barrière. Ze zorgen ervoor dat bacteriën dood gaan voordat ze je lichaam kunnen infecteren.

2. Algemene afweer

Deze richt zich op alle ziekteverwekkers die in je lichaam voorkomen. De witte bloedcellen die betrokken zijn bij de algemene afweer ‘reizen’ door ons lichaam en vernietigen alle ziekteverwekkers en lichaamsvreemde stoffen die ze tegenkomen.

3. Specifieke afweer

De specifieke afweer richt zich niet op alle ziekteverwekkers die in je lichaam voorkomen tegelijk, maar op één ziekteverwekker in het speciaal. Als ziekteverwekkers zich snel kunnen verspreiden in je lichaam, dan kan het gebeuren dat je algemene afweer niet meer in staat is om deze ziekteverwekkers te vernietigen. Je specifieke afweer is dan noodzakelijk. De specifieke afweer is de afweer die wordt geactiveerd ter bestrijding van een specifieke ziekteverwekker. Hij bestaat uit B- en T-cellen.

Voeding

Een storing in het immuunsysteem kan worden veroorzaakt door leefstijl, omgeving en voeding maar ook roken, luchtkwaliteit, zonlicht en extreme temperaturen kunnen het immuunsysteem verzwakken. Voeg daar slechte voeding, overmatig alcoholgebruik, drugsgebruik of het roken van sigaretten aan toe en je hebt een totaal verzwakt immuunsysteem. Deze slechte gewoonten kunnen vrije radicalen in het lichaam maken, die cellen afbreken waardoor ze kwetsbaar zijn voor aanvallen van virussen en bacteriën.

Voorkom stress

Mensen die vaak stress hebben, lopen meer kans om ziek te worden. De reden hiervoor is te vinden bij het immuunsysteem. Het immuunsysteem van ons lichaam, kan beschouwd worden als het leger van ons lichaam dat vreemde en schadelijke stoffen buiten houdt. Maar door de vele stress, geraken de “soldaten” van het immuunsysteem vermoeid en de gevolgen laten zich raden. Dat stress het immuunsysteem beïnvloedt blijkt overduidelijk aan de vermoeidheid waarmee gestresseerde mensen te kampen hebben. Dit alles kan maar positief omkeren als je de stress aanpakt. Maak eerst voor jezelf uit wat jou precies stress bezorgt. Alleen dan weet je op welk vlak je moet ingrijpen.

Daarnaast is timemanagement ook heel belangrijk. Plan je agenda zodanig dat er ook tijd is om leuke dingen te doen.

Genoeg bewegen

Regelmatige beweging helpt je om ziekteverwekkers te bestrijden. Dat komt doordat veel bewegen de immuun cellen uit hun schuilplaats haalt. Deze cellen bewegen zich ook sneller door het lichaam en dat zorgt vervolgens voor een scherpere controle op binnendringers.

Door te bewegen verbeteren tal van lichaamsfuncties en dat kan ook uitmaken of je ziek wordt of niet. Door te sporten ventileren je longen beter en kan het neusslijmvlies de binnenkomende lucht beter bevochtigen. En bovendien geldt ook: wie regelmatig sport, rookt vast minder en eet gezonder. Dat speelt ook zeker een rol.