Tips & advies voor een evenwichtige voeding

tips-advies-voor-evenwichtige-voeding.jpg

Een evenwichtige voeding levert de bouwstenen voor onze gezondheid. Maar waaruit bestaat een gezonde en evenwichtige voeding? Wij geven je alvast enkele tips en advies!

1.Gezonde ingrediënten

Kies voor volkoren granen, veel groenten en fruit. Deze bevatten tal van vezels die je eetlust verminderen, je spijsvertering bevorderen en je darmen reinigen. We hebben gemiddeld 30 tot 40 gram voedingsvezels per dag nodig om gezond te eten. Daarnaast is mager vlees, kip, vis en magere zuivelproducten het beste voor je gezondheid.

2. Fruit

Fruit en groenten zijn rijk aan vezels, mineralen en vitaminen en onmisbaar in een evenwichtige voeding. Je moet gemiddeld 5 porties of zo'n 400 g (300g groenten en 2 stuks fruit) eten om dagelijks genoeg voedingsstoffen te hebben. Ze hebben een positieve invloed op je gezondheid en kunnen bepaalde ernstige ziektes voorkomen

3. Vers?

Zowel verse, diepgevroren en producten in blik geven je alles wat je nodig hebt en ze zorgen ervoor dat je het hele jaar kunt afwisselen. In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, behouden diepgevroren groenten en fruit, of in blik, al hun vitaminen en mineralen.

4. Koolhydraten

Koolhydraten bevatten veel complexe suikers en vezels. Vezels vergemakkelijken o.a. de vertering en geven een langer verzadigingsgevoel. Geef de voorkeur aan volkoren voedingswaren. Ze bevatten meer vezels, vitaminen en mineralen.

5. Eieren

Eieren zijn een goede bron van proteïnen voor je organisme. Ze bevatten proteïnen van zeer goede kwaliteit, zijn goedkoop en hebben een grote voedingswaarde.

6. Suikervrij

Suikervrij betekent niet dat het product helemaal niets van suiker bevat. Het wil zeggen dat een product niet meer 0.5% suiker bevat, d.w.z. niet meer dan 0.5 gram suiker per 100 gram. Suikerarm of light betekent dat het product minstens 30% minder suiker bevat dan een normaal product.

7. Vetten

Kies voor plantaardige oliën en producten op basis daarvan. Deze vetten zijn van goede kwaliteit en leveren onverzadigde vetzuren. Dierlijke vetten (boter, room) daarentegen verhogen de slechte cholesterol en het risico op hartproblemen.

8. Beperk suiker

De gemiddelde Belg eet zo’n 30 kg suiker per jaar. Dat is 5 keer meer dan wat gezond voor je is. Het wordt aangeraden om maximum 50 gram per dag te eten. Haal je energie vooral uit volkoren producten en fruit.

9. Lichaamsbeweging

Naast een evenwichtige voeding is ook beweging heel belangrijk. Gemiddelde lichamelijke activiteiten kunnen bijvoorbeeld 30 minuten wandelen, fietsen, dansen of werken in de tuin zijn. Regelmaat is de belangrijkste parameter wanneer je aan sport doet. Probeer dagelijks 30 minuten in beweging te zijn.

10. Varieer

Variatie is heel belangrijk in een gezonde leefstijl. Elk voedingsmiddel bevat eiwitten, koolhydraten, vetten en mineralen in verschillende hoeveelheden. Het is dus belangrijk om voldoende te variëren tussen al deze voedingsmiddelen, omdat geen enkel voedingsmiddel alle voedingsstoffen heeft die je lichaam nodig heeft. Door afwisseling te brengen in je voeding, krijg je makkelijker alle voedingsstoffen binnen om gezond te blijven.