Tips om beter te slapen op vakantie

tips-om-beter-te-slapen-op-vakantie.jpg

Op vakantie gaan is altijd een goede manier om je batterijen op te laden na enkele zware werkmaanden. Kies je ervoor om naar een ver, warm land te gaan of ga je liever lekker luieren in een rustig dorpje net over de grens? Dan geven we je meer dan gelijk! Maar met die verre reis of dat rustiger tempo overdag, kunnen er soms slaapproblemen optreden die je vakantie minder aangenaam maken. Je neemt net vakantie om te rusten, dus heb je geen zin om oververmoeid je reis door te brengen.

Jetlag

Een veel voorkomende oorzaak van slaapproblemen is de jetlag. Dit komt voor als je naar een andere tijdszone reist. Jij leeft op het ritme van de plek die je bezoekt, maar je lichaam heeft tijd nodig om te beseffen dat je plots niet meer op hetzelfde ritme leeft of op hetzelfde uur gaat slapen. Door de jetlag ben je moe, prikkelbaar, je slaapt veel langer, je hebt meer dorst… Dit zijn allemaal symptomen die een gevolg zijn van de lange reis, de droge lucht aan boord of het tijds-verschil.

Voorkom een jetlag door je reis zo te plannen dat je ’s avonds pas aankomt en probeer op voorhand je slaappatroon aan te passen aan je bestemming. Tijdens de lange vlucht strek je best je benen af en toe, drink genoeg (water!), draag comfortabele kledij, eet lichte maaltijden en probeer meteen zonlicht op te nemen als je aankomt.

Manier van leven op reis

Op reis zal je misschien wat vaker alcohol verbruiken, of op een terrasje een koffie drinken. Genieten met mate is altijd aan te raden, zeker als je niet oververmoeid je reis wilt afronden. Dus OPGELET want alcohol en cafeïne zorgen er namelijk voor dat melatonine (het slaaphormoon) niet of veel later wordt aangemaakt. Hierdoor zal je lichaam geen signalen krijgen dat het moet slapen. Je slaappatroon is helemaal ontregeld en je zal niet kunnen slapen op het moment dat het nacht is op je bestemming.

Je slaapt in een vreemd bed of je blijft tot 's avonds laat op restaurant of op een terrasje om te genieten van de zwoele avonden. Door een ander levensritme dat je lichaam niet gewoon is, kunnen slaapproblemen optreden..

Behoud je slaapgewoonten van thuis. Volg het natuurlijke dagritme van het land waar je verblijft als je in een andere tijdzone reist, maar hou je aan de rituelen die je thuis ook volgt als je naar bed gaat. Vermijd het kijken op schermen (blauw licht) een uur of een half uur voor het slapengaan. Het licht van die schermen (TV, Laptop, tablet of smartphone) doet je lichaam denken dat het nog steeds dag is. Ook cafeïne vermijd je best vanaf 16u en als je een slaapritueel hebt zoals een glas warme melk drinken of klassieke muziek luisteren, probeer dit dan ook in te voeren op reis. Zo stimuleer je de productie van het slaaphormoon in je lichaam, melatonine, dat ervoor zorgt dat je lichaam tot rust kan komen en in sluimer- en slaaptoestand overgaat.

Zorg voor voldoende melatonine door  op voorhand voedingssupplementen met melatonine mee te nemen in je reiskoffer. Zoals Bio-Melatonine Complex  van Pharma Nord. Laat het kort voor het slapengaan onder de tong smelten.

Dankzij het smelttablet gaan er geen stoffen verloren, wat soms wel voorkomt bij sliktabletten. Bio-Melatonine Complex helpt je om voldoende melatonine te hebben. Na het innemen van de smelttablet zoek je de duisternis op.

Sta de volgende dag met een uitgerust gevoel weer op. Klaar om nieuwe culturen te ontdekken of een hele dag van het zwembad te genieten!