Tonijn en olijfolie: een gezond paar

tonijn-olijfolie-gezond-paar.jpg

De voedingsstoffen uit vis zijn onmisbaar in een evenwichtig voedingspatroon. Veel mensen kiezen nochtans sneller voor vlees in plaats van vis, terwijl je met bijvoorbeeld 100 gram tonijn meer eiwitten en zeker essentiële vetzuren opneemt dan met een stukje biefstuk van hetzelfde gewicht. Tonijn in blik is een gezond alternatief voor verse tonijn, met vergelijkbare voedingswaarden en zonder bewaarmiddelen.

Belangrijke voedingsstoffen in tonijn

Ons lichaam maakt geen omega 3 vetzuren aan. Die halen we uit onze voeding, deze essentiële vetzuren kun je enkel uit vis halen. Het is daarom niet verwonderlijk dat gezondheidsspecialisten aanraden om minimaal 3 tot 4 maal per week vis te eten.

Vis en zeker tonijn bevatten essentiële voedingsmiddelen die voor onze gezondheid erg belangrijk zijn. In het bijzonder voor kinderen zullen de rijke voedingsbestanddelen van tonijn de groei-en ontwikkeling van het immuunsysteem helpen bevorderen.

Tonijn is niet alleen rijk aan de belangrijke vitamines B 12 en D maar ook aan mineralen zoals kalium, calcium, magnesium fosfor en zink. Deze mineralen zijn onmisbaar voor een evenwichtig en gezond lichaam.

Vetten

Sommige vetten hebben terecht een kwalijke reputatie. Omega 3-vetzuren hebben een uitgesproken positieve werking. Het zijn immers meervoudige onverzadigde vetzuren met een gunstige invloed op de gezondheid van hart – en bloedvaten. Redenen genoeg om wekelijks een paar keer vis zoals tonijn op het menu te plaatsen.

Olijfolie

Dat olijfolie gezond is, is algemeen geweten. Olijfolie wordt geperst en niet verkregen via verhitting of met chemische producten. Daarnaast is het een belangrijke bron van vitamine E en antioxydanten. Olijfolie maakt in tegenstelling tot wat soms aangenomen wordt niet dik. Een mediterraan dieet rijk aan olijfolie én vis maakt niet dik. We kunnen het niet genoeg herhalen en ook vele wetenschappelijke studies blijven aantonen dat gevarieerd en matig eten dé grootste garantie is voor een lang en gezond leven. Diezelfde studies blijven ook aantonen dat vis en olijfolie gezond én onmisbaar zijn. Noten behoren trouwens ook in hetzelfde ( gezonde ) rijtje thuis.

Tonijn en olijfolie

Je kunt kiezen voor tonijn in eigen nat of tonijn in olijfolie. De tonijn in blik in eigen nat is bereid met wat water een snuifje zout en kruiden. De tonijn in olijfolie is dan weer bereid met extra zuivere olijfolie en zeezout. Aan ieder de keuze, want smaken verschillen. Beiden zijn gezond en bereid zonder toevoeging van bewaarmiddelen, en kunnen gecombineerd worden in elk recept, van voorgerecht tot frisse zomerse salades.

Voor elk wat wils, en smaken verschillen nu eenmaal. De olijfolie geeft je natuurlijk een onmisbare rijke smaak en maken sausen of vette (ongezonde) mayonaise overbodig.