Veel voorkomende kookfouten

veel-voorkomende-kookfouten.jpg

Veel mensen leren koken aan de hand van recepten of via familietradities. Vroeger werd er veel gekookt met roomboter, veel zout en een overdaad aan sauzen. Alhoewel we allemaal wel weten dat dit niet goed is voor onze gezondheid, is het nog niet zo gemakkelijk om gewoontes aan te passen.

Dit zijn de meest voorkomende kookfouten:

1.Te veel vet

Het groeiende aantal zwaarlijvigen zou te wijten zijn aan de vetten, en dan vooral aan verzadigd vet. Niet alle vetten zijn slecht voor je. Vet is zelfs noodzakelijk voor een aantal lichaamsfuncties. Het is belangrijk om niet zomaar vet uit je dieet te schrappen, maar zoveel mogelijk verzadigde vet (dierlijke oorsprong) te vervangen door onverzadigd vet (plantaardige oorsprong).

Verzadigde vetten

Deze vetten worden ook wel de ‘slechte’ vetten genoemd. Ze zijn schadelijk voor je gezondheid, omdat ze je cholesterol kunnen verhogen en daarmee het risico op overgewicht en hartziektes verhogen. Vermijd zoveel mogelijk verzadigde vetten uit dierlijke oorsprong zoals vet vlees, boter, zuivelproducten, chips, kant – en klare maaltijden… Gebruik producten op basis van een plantaardige oorsprong:

  • Margarine* (Bevat omega 3 en omega 6. Hiervan is wetenschappelijk bewezen dat het goed is voor hart & bloedvaten.)
  • Vis (zalm, haring, sardientjes). Deze zijn rijk aan Omega-3 en essentieel voor je gezondheid.
  • Groenten, fruit en granen
  • Noten
  • Oliën

2. Te zoet

De toegenomen consumptie van suiker is een van de grootste oorzaken van ziektes zoals bv. obesitas, diabetes en kanker. Door minder suiker te eten kun je je gezondheid beschermen en je levenskwaliteit verhogen. Maar in zoet eten zit veel energie en daarom zijn veel mensen er zo gek op. Ook in vet en zout voedsel zitten overigens veel energie en ook dat vinden mensen heel lekker.

Suikers zijn koolhydraten waaruit je lichaam energie haalt. (Zoals bv. in brood, pasta, aardappelen, rijst) Daarmee blijf je bewegen, nadenken en gezond. Maar helaas bestaan er ook heel wat ‘slechte’ suikers (Zoals bv. in chocolade, koeken, chips…) die je dagelijks eet. Zij worden snelle suikers genoemd, omdat ze heel gemakkelijk vanuit het voedsel naar het bloed worden gebracht. Er komt dan plots heel veel suiker in je bloed en dat is een te snelle reactie. Dit kan de volgende zaken tot gevolg hebben:

  • Verhoogde suikerspiegel.
  • Te veel suiker zorgt voor een hogere vetmassa. Als er niet aan beweging wordt gedaan, zal dat leiden tot overgewicht.
  • Te lage bloedsuikerspiegel.

Aantal tips om zoet te vermijden:

  1. Kook met verse ingrediënten
  2. Vermijd kant-en klare maaltijden
  3. Lees de etiketten!
  4. Drink koffie en thee zonder suiker
  5. Vermijd gesuikerde dranken
  6. Vermijd suiker als comfort-food

3. Te weinig groenten

De aanbeveling om dagelijks voldoende groenten te eten, is wellicht een van de meest wetenschappelijk aanvaarde aanbevelingen. Groenten zijn niet alleen belangrijk voor een goede gezondheid in het algemeen. Ze spelen ook een belangrijke rol ter preventie van chronische aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en bepaalde vormen van kanker. Toch slaagt het merendeel van de Belgische bevolking er niet in om de aanbevolen hoeveelheid van 300 g groenten per dag te halen.

De meest voorspellende parameters om meer groenten en fruit te eten zijn gewoonte, motivatie, de eigen vaardigheden, kennis en smaakvoorkeuren.

Het is belangrijk om te weten dat groenten en fruit elkaar niet kunnen vervangen. Groente en fruit bevatten verschillende voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen. Ook zitten er in groente andere hoeveelheden voedingsstoffen dan in fruit.

*voetnoot: Margarine is 100% plantaardig en gemaakt van plantaardige oliën. Het bevat geen melkvet en is rijk aan onverzadigde vetten. Boter bevat wél verzadigde vetten. In tegenstelling tot margarine, is boter een dierlijk product die voor 82% uit melkvet bestaat.