Vermoeide spieren: dit zijn de belangrijkste kenmerken

Man met vermoeide spieren

Spiervermoeidheid, velen onder ons hebben er last van nadat ze een zware, lichamelijke inspanning geleverd hebben.

  • Je benen voelen als lood en elke beweging wordt lastig.
  • Je voelt plots spieren waarvan je niets eens wist dat ze er waren.
  • Alledaagse zaken lijken een onmogelijke klus.

Hoe wordt spiervermoeidheid veroorzaakt, wat zijn de symptomen en hoe kan je het vervelende gevoel voorkomen? 

Wat is de oorzaak van spiervermoeidheid?

Er liggen verschillende processen aan de basis van vermoeide spieren. Alles hangt af van je lichaam en de geleverde inspanning.

Spiervermoeidheid kan veroorzaakt worden doordat er te veel koolhydraten verbrand worden en daardoor melkzuur vrijkomt. Maar het kan ook te wijten zijn aan je zenuwstelsel dat faalt in het geven van seinen aan het spierweefsel.

De ene persoon is sowieso gevoeliger dan de andere voor spierpijn. Je hebt mensen die zich dagelijks zitten afbeulen in de fitness en niets voelen, terwijl de ander na een lichte inspanning al te kampen heeft met zware benen.

Melkzuur?

Als je rust of geen fysieke inspanning levert, krijgen je spieren voldoende energie en zuurstof om alle spieren optimaal te laten werken.

Bij het leveren van een lange of zware inspanning, hebben bepaalde spieren plots meer energie nodig. Je lichaam beslist op dat moment om melkzuur aan te maken, dat ontbindt in waterstofionen en lactaat.

Wie ‘diep’ gaat en veel melkzuur produceert kan plots de geproduceerde waterstofionen niet meer opslaan. Je lichaam vindt geen plaatsje om ze te stockeren waardoor de zuurgraad stijgt en spierpijn ontstaat. Deze spierpijn kan verder evalueren tot spiervermoeidheid.

Hoe herken je spiervermoeidheid?

Wie last heeft van vermoeide benen voelt zich zwak. Het lijkt alsof alle kracht uit je benen is. Daarnaast kunnen er ook spiertrekkingen en –schokken optreden. Verder kunnen ademhalingsproblemen ook wijzen op vermoeide spieren.

Hoe kan je vermoeide spieren voorkomen?

Bepaalde mensen zullen altijd last blijven hebben van spiervermoeidheid. Toch zijn er een aantal voorzorgsmaatregelen die het risico kunnen beperken.

  1. Warm altijd op voor je een fysieke inspanning levert. Neem er ook je tijd voor. Focus op de spieren die je nodig zult hebben. Reken op gemiddeld tien minuten opwarming.
  2. Beweeg regelmatig. Onderhoud je conditie door dagelijks voldoende te bewegen. Bouw geleidelijk op. Begin bijvoorbeeld met een halfuur wandelen aan een stevig tempo.
  3. Drink veel water voor, tijdens en na de inspanning.
  4. Vergeet ten slotte ook niet de spieren die je gebruikt hebt tijdens het sporten goed te stretchen. Rek elke spier geleidelijk aan zonder je te forceren. Hou een beweging gemiddeld tien seconden aan.

Heb je ondanks de bovenstaande voorzorgsmaatregelen toch last van spiervermoeidheid? Breng dan een natuurlijk geneesmiddel op basis van Arnica aan op je vermoeide spieren.

Een homeopathische gel of crème vermindert in een mum van tijd dit ongemak.