Zo raak je van die stijve spieren af!

Net nu je de tijd en moed gevonden hebt om regelmatig te sporten, heb je last van stramme spieren. De oorzaken van spierpijn zijn talrijk:

  • Overbelasting
  • Stress
  • Verkeerde houding

De stijfheid neemt gewoonlijk na twee à drie dagen af. Maar hoe vroeger je er van af bent, hoe beter. Daarom zetten wij een aantal tips op een rijtje die je helpen je spieren weer wat soepeler te maken.

Blijf bewegen

Door te bewegen verhoog je je bloedcirculatie. Hierdoor vindt de toevoer van voedingsstoffen naar de vermoeide spieren sneller plaats. Het weefsel wordt losser waardoor de spieren weer vrij kunnen bewegen.

Merk op dat de intensiteit van ‘een hersteltraining’ niet hoog moet liggen. Kan je amper bewegen? Ga baantjes trekken in het zwembad of maak een ontspannen wandeling.

Rek je spieren

Heb je bijvoorbeeld last van je kuit? Rek die dan volledig uit, ook al heb je net de tegenovergestelde reflex. Duw je hiel naar beneden en trek je tenen omhoog. Probeer je stramme spieren zo lang mogelijk te maken.

Koel af of warm op

Verkoeling verhoogt de doorbloeding waardoor het herstel van je stijve spieren versnelt. Leg ijs op de spier in kwestie of neem een koude douche. Dat is even afzien, maar het bevordert de doorbloeding van het lichaam.

Hou je niet van kou? Het tegenovergestelde werkt ook; neem een ontspannend warm bad of leg een hotpack op je spieren.

Smeer een verzachtende gel

Een geneesmiddel op basis van Arnica kan spierpijn stillen. Het werkzaam bestanddeel arnica of valkruid is een bloem die voornamelijk groeit in bergachtige streken in Rusland en Europa. Smeer een dunne laag over de stramme spier en laat de gel inwerken. Herhaal dit één à twee keer per dag. Wedden dat die stijfheid verdwijnt als sneeuw voor de zon?

Hydrateer

Door veel water te drinken, voer je de afvalstoffen uit je spieren goed weg.  Vind je het moeilijk om aan je dagelijkse hoeveelheid water, 1,5 à 2 liter, te komen? Rauwe groenten en vruchten bevatten veel water.

Eet eiwitrijk voedsel

Eiwitten zijn belangrijk voor het herstel. Door intensief te trainen, kunnen er heel kleine spierscheurtjes ontstaan. Eiwitten vullen die scheurtjes op. Je vindt ze in kip, biefstuk, kalkoen of, je raadt het al, een eitje.

Rust voldoende

Last but not least: zorgt dat je voldoende rust en slaapt. Tijdens je slaap herstelt je lichaam het meest. Zoek dus een goed evenwicht tussen bewegen en rusten.