Verschil tussen een smoothie en een sapje

verschil-tussen-smoothie-sapje.png

Er is niets zo gezond om je dag mee te beginnen als een smoothie of een sapje. Beiden zitten boordevol vitaminen en mineralen en ze zijn bovendien erg lekker.  Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen een sapje en een smoothie?

Hoe zie je het verschil tussen een sapje en een smoothie?

Een sapje is transparant en heeft een waterachtige textuur. Een smoothie daarentegen is voller en smuiger.

Een sapje voor een instant vitamine boost!

In een sapje worden groenten en fruit geperst of verwerkt met een sapcentrifuge. Het resultaat is een volledig vloeibaar drankje boordevol vitaminen, mineralen en antioxidanten. Met sapjes kan je eindeloos variëren en verschillende recepten uitproberen. Omdat een sapje helemaal vloeibaar is worden alle goede voedingsstoffen onmiddellijk door je lichaam opgenomen.

Een smoothie, boordevol vezels!

Een smoothie wordt gemaakt met een blender. Stukken groenten en fruit worden gemixt met water, yoghurt of melk. Een smoothie bevat nog alle vezels van de groenten en fruit die je gebruikt. Het drankje is dan ook veel smuiger en steviger dan een sapje. Een smoothie zal je hongergevoel aanzienlijk verminderen.

Een sapje of een smoothie, wat is het gezondste?

Veel hangt af van je persoonlijke voorkeur. Een sapje en een smoothie zitten allebei boordevol vitaminen en mineralen. Een smoothie heeft als voordeel dat het je hongergevoel aanzienlijk verminderd. De vitaminen uit een sapje worden dan weer sneller door het lichaam opgenomen. Het belangrijkste is wat je zelf het lekkerste vindt.

Hoe zit het met je bloedsuikerspiegel?

Tegenwoordig vragen sommige mensen zich af of de natuurlijke suikers in vruchtendranken wel zo gezond zijn. Vooral bij sapjes gemaakt uit fruitsoorten die veel suikers bevatten kan je schommelingen krijgen in je bloedsuikerspiegel. Probeer daarom vooral groene bladgroenten te gebruiken. Bij een smoothie worden de natuurlijke suikers trager door het lichaam opgenomen. Hierdoor worden schommelingen in je bloedsuikerspiegel voorkomen.