scrollTop top

Waarom een keertje niets doen goed voor je is

Waarom een keertje niets doen goed voor je is

We leven in een maatschappij waar ‘druk bezig zijn’ de norm is. Velen voelen zich dan ook schuldig wanneer je ze eens op hun gemak in de zetel zitten. Het kan nochtans geen kwaad om eens aan onze drukke maatschappij te ontsnappen. Een keertje de tijd uit het oog verliezen en niets doen, is zelfs goed voor je! Het kan, bijvoorbeeld, helpen om minder te stressen en om creatiever te worden.

Niksen kan helpen en stress tegen te gaan

Als je constant blijft doorwerken, zal de tijd, maar ook je energie op een bepaald moment opraken. Omdat onze agenda volgepropt staat met werk en andere activiteiten, staat ons brein constant aan. Door te weinig pauzes en constante werkdruk, zijn we veel vatbaarder voor stress en burn-outs. Wanneer je eens niets doet, heb je tijd om je hoofd eens leeg te maken, je gedachten te verwerken en jezelf op te laden. Heb je van nature veel stress en pieker je veel? Dan ben je hoogstwaarschijnlijk meer geneigd om je schuldig te voelen wanneer je in de zetel van een kopje thee geniet in plaats van die laatste werkmails te beantwoorden. Probeer toch om dat schuldgevoel van je af te zetten. Wanneer dat je lukt, zal je beter tot rust komen en kan je op een andere manier naar je stressprobleem kijken.

Een moment van ‘niets doen’ kan je creativiteit bevorderen

Constant in de weer zijn, zou een negatieve invloed hebben op onze creativiteit. In onze maatschappij van ‘druk druk druk’ is er ook minder tijd om creatief bezig te zijn. Onderzoek toont aan dat jongeren minder creatief zijn dan vroeger. Nochtans komen de beste ideeën vaak op onverwachte momenten. Heel veel belangrijke ontdekkingen worden dan ook gedaan wanneer onderzoekers een pauze nemen. Probeer je al langer om een oplossing te vinden voor een bepaald probleem? Probeer dan eens om er minder op te focussen, wie weet kom je plots op een geniale, creatieve oplossing.

Hoe doe je dat, niks doen?

Eventjes niets doen, is dus goed voor ons. Maar hoe je dat nu juist, niets doen? Als het helpt voor jou, kan je een cursus mindfulness of yoga volgen om tot rust te komen. Maar dat hoeft niet per se . Belangrijk is dat je ervoor zorgt dat je de momenten waarop je niks doet, aanpakt op jouw manier. Plan een namiddagje niks doen in je agenda, bijvoorbeeld. Tijdens die momenten kan je wandelen, gewoon wat rondhangen, door het raam kijken, of een terrasje doen met je vrienden. Even niet online zijn en je telefoon niet bekijken, kunnen helpen om tot rust te komen. De bedoeling is dat het je lukt om je gedachten op nul te zetten. Hoe je dat doet, maakt eigenlijk niet veel uit


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    33.635.750
  • Aantal
    doden
    1.007.689
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    117.115
  • Aantal
    doden
    10.001

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!