Waarom je vaker peulvruchten zou moeten eten

waarom-je-vaker-peulvruchten-zou-moeten-eten.jpg

Bij het horen van peulvruchten, denken de meeste onder jullie aan witte bonen in tomatensaus. Think again! Peulvruchten bestaan er in alle soorten en maten. Bovendien zijn ze super gezond… Ze zouden wekelijks op tafel mogen komen!

Welke peulvruchten bestaan er?

Je hebt onder andere: erwten, linzen, kikkererwten, zwarte bonen, kidneybonen, limabonen, bruine bonen, kapucijners… Binnen deze soorten bestaan er echter ook meerdere varianten. Er bestaan bijvoorbeeld rode, groene, oranje linzen.

Peulvruchten zijn perfect als je wilt afslanken

Ze zijn rijk aan complexe koolhydraten en voedingsvezels. Hierdoor krijg je een “vol” gevoel, waardoor je je niet snel zal overeten. Bovendien bevorderen vezels een goede darmwerking. Indien je 100g bereide peulvruchten eet, heb je al 5g voedingsvezels binnen. Algemeen wordt 30g voedingsvezels per dag aanbevolen!

Donderdag = veggie-dag

Steeds meer mensen noemen zichzelf een flexitariër. Jammer genoeg grijpt men nog te veel naar de kant- en klare vegetarische burgers. De meeste burgers bevatten nl. veel vet, koolhydraten en zijn daarbovenop vaak gepaneerd. Geen gezond alternatief dus!

Vlees en vis kunnen echter wel perfect vervangen worden door peulvruchten. Gemiddeld bevatten ze een hoge hoeveelheid aan eiwitten. Daarnaast zijn ze rijk aan verschillende B-vitamines, ijzer, fosfor én magnesium.

Peulvruchten en rijst

Er is echter een verschil tussen dierlijke en plantaardige eiwitten. In dierlijke eiwitten zitten alle essentiële vetzuren die een mens nodig heeft. Essentiële vetzuren kunnen niet aangemaakt worden door het lichaam en dienen dus via de voeding worden opgenomen. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren.

Plantaardige eiwitten  zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen. In plantaardige eiwitten zitten vaak minder essentiële aminozuren of in een verkeerde verhouding. Ze moeten dus gegeten worden in combinatie met iets anders, bijvoorbeeld rijst. Pas dan kan je spreken van een volwaardige vleesvervanger.

Humus

De dag van vandaag kent iedereen humus als een lekker dipsausje tijdens het aperitieven. Weinig mensen weten echter dat humus gemaakt wordt van kikkererwten! Smeer bijvoorbeeld een dun laagje op je volkorenboterham en je hebt een perfecte lunch.

Desserts

Om gedroogde peulvruchten te bereiden, moet je iets meer inspanning leveren. Je wordt hiervoor wel beloond! Ze zijn net iets beter van smaak in vergelijking met de variant uit blik / bokaal. Daarbovenop kan je eindeloos variëren. In zoete desserts of smoothies bijvoorbeeld. Denk maar eens aan bonen cake of brownie! Een gezond alternatief en toch lekker.