Waarom linzen goed voor je zijn

waarom-linzen-goed-voor-je-zijn.jpg

In België krijgen linzen nog vaak een geitenwollensokken imago en dat is volledig onterecht. Deze peulvruchten hebben namelijk niets anders dan voordelen! Ze zijn gezond, lekker en daarbovenop makkelijk te bereiden. In landen zoals Spanje en India worden linzen dagelijks geserveerd.

Boordevol eiwitten, vitamines & mineralen

Linzen bevatten vnl. vitamine B. Daarnaast zijn ze een bron van magnesium, fosfor en ijzer. Een perfecte vleesvervanger dus! Per 100g bereide linzen, krijg je maar liefst 10g plantaardige eiwitten binnen. Het is dus niet zo verrassend dat linzen perfect passen in een vegetarisch eetpatroon.

Waarom linzen toevoegen aan je dieet?

Linzen bevatten erg veel vezels. Zelf meer dan de meeste volkoren producten. Dit zorgt ervoor dat je tijdens het eten sneller een verzadigd gevoel krijgt. Het wordt dus moeilijk om een grote hoeveelheid te eten. Ze bevatten voornamelijk complexe koolhydraten en amper tot geen snelle suikers. Allebei handig als je op je lijn wilt letten! Vergis je echter niet, peulvruchten bevatten veel meer koolhydraten in vergelijking met groenten.  Daarnaast is het dagelijks innemen van voldoende vezels positief voor de stoelgang.

Zijn linzen goedkoop?

Linzen kosten niet veel. Dit geldt zowel voor de gedroogde versie als de linzen in blik of bokaal.

Bovendien kan je jouw restje gekookte linzen zeker een week in de koelkast bewaren. Ideaal om in een gerecht te verwerken met de restjes van de afgelopen dagen. Ze zijn niet enkel goedkoper t.o.v. de meeste vleessoorten, ze zijn stukken duurzamer dan gefokt vlees. Nog eens goed voor het milieu ook dus.

Hoe maak je linzen klaar?

Opgelet! Deze soorten linzen hebben elk een verschillende kooktijd. Die staat echter meestal op de verpakking vermeld. In tegenstelling tot andere peulvruchten (bv. kikkererwten, witte bonen, kidneybonen…) is het niet nodig om ze vooraf te weken. Een 30-tal minuten koken en klaar. Om ze een extra smaakje te geven, kun je ze koken met bepaalde kruiden of in een groentebouillon. Linzen hebben pittig-nootachtige smaak die duidelijk verschilt van de smaak van erwten of bonen

Linzen uit glas / blik hoef je zelf enkel op te warmen. Of gewoon eventjes afspoelen en verwerken in een maaltijdsalade.

Veel mogelijkheden

Je hebt de keuze uit: bruine, rode, oranje, groene en witte linzen. Daarnaast kun je alle soorten in verschillende gerechten gaan gebruiken. Zowel als koolhydraatvervanger (bv. aardappelen, pasta, rijst) OF vlees/vis-vervanger. Je kan bijvoorbeeld perfect linzen gaan combineren met zilvervliesrijst. Voeg hier nog een portie groenten en een lekkere saus (bv. op basis van tomaten) aan toe en je hebt een perfect gezonde maaltijd. Daarnaast zijn ze ook lekker in een salade of soep.