Wat is een ideaal gewicht?

wat-ideaal-gewicht.jpg

Het is voor je gezondheid erg belangrijk dat je een goed gewicht hebt. Dit betekent dat je niet te zwaar moet zijn maar ook niet te licht. Een paar kilo verschil kan al een invloed op je gezondheid hebben.

Wat is de invloed van overgewicht op je lichaam?

Wanneer je overgewicht hebt zul je merken dat je sneller moe bent, meer moeite hebt met bijvoorbeeld zware tassen tillen, traplopen etc. Dit is een teken dat je gezondheid minder wordt en dat je er iets aan moet doen. Hoe komt het dat je sneller moe wordt wanneer je overgewicht of zelfs obesitas hebt? Dit is omdat die extra kilo’s natuurlijk zwaar zijn en je die mee de trap op moet tillen. Als je bijvoorbeeld 10 kilo aankomt, zijn dat 10 extra kilo’s die je met je meedraagt, dit is net alsof je op je oude gewicht een rugtas met dit gewicht erin droeg. Omdat je de hele dag dit extra gewicht bij je hebt worden dagelijkse taken snel vermoeiend.

Je hoort vaak dat je gewrichten ook lijden onder overgewicht en dat klopt. Ook hier geldt dat je gewrichten niet gemaakt zijn voor die extra kilo’s en dat ze hierdoor sneller slijten. Mensen met obesitas gaan vaak wat anders lopen en bewegen waardoor de gewrichten en spieren anders gebruikt worden. Dit kan op de lange termijn ook schade veroorzaken.

Naast vermoeidheid heb je ook meer kans op diabetes type 2, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en andere gezondheidsproblemen. Wanneer je ondergewicht hebt kun je ook sneller moe worden omdat je lichaam simpelweg niet genoeg energie heeft. Vrouwen kunnen ook minder vaak of helemaal niet meer ongesteld worden in sommige gevallen van zwaar ondergewicht, normaal gesproken komt dit weer goed zodra een gezond gewicht bereikt wordt.

Je ideale gewicht: BMI en middelomtrek

Je begrijpt het al, het is belangrijk om een gezond gewicht te hebben. Maar hoe bereken je die? Met de Body Mass Index (BMI) en je middelomtrek kun je snel uitrekenen of jij een gezond gewicht hebt. Indien je denkt dat je kinderen geen gezond gewicht hebben, vraag dan de huisarts om advies, de BMI en middelomtrek zijn dan misschien niet de beste maatstaven.

Voor het berekenen van je BMI wordt er gevraagd of je een man of vrouw bent, aangezien de lichaamsbouw niet hetzelfde is, om je leeftijd, je lengte en natuurlijk om je gewicht. Wanneer de uitkomst onder de 18,5 is ben je te licht, tussen de 18,5 en 25 heb je een gezond gewicht, tussen de 25 en 30 heb je overgewicht en boven de 30 spreken we van obesitas.

Je ideaal gewicht zal je dus een BMI tussen de 18,5 en 25 geven. Echter wanneer je BMI 18,5 is moet je er op letten niet af te vallen, je zit dan namelijk aan de grens van ondergewicht. Hetzelfde geldt wanneer je dichtbij de 25 komt, probeer dan vooral niet aan te komen. Naast het berekenen van je BMI is het verstandig ook je middelomtrek te meten. Dit is omdat veel buikvet extra risico op verschillende ziektes met zich meebrengt omdat dit vet direct bij je organen zit. In de meeste gevallen kom je op hetzelfde resultaat uit als bij de BMI test, je zult bij beide een gezond gewicht hebben, of juist te licht of te zwaar zijn. Indien je niet bij het zelfde resultaat uitkomt kun je het beste naar je middelomtrek kijken in verband met het verhoogd risico op ziektes.

Hieronder kun je zien of jouw gewicht gezond is of niet na het meten van je middelomtrek:

1. Ondergewicht

Middelomtrek mannen: kleiner dan 79 cm. Middelomtrek bij vrouwen: kleiner dan 68 cm.

2. Gezond gewicht

Middelomtrek mannen: tussen de 79 en 94 cm. Middelomtrek bij vrouwen: tussen de 68 en 80 cm.

3. Overgewicht

Middelomtrek mannen: tussen de 94 en 102 cm. Middelomtrek bij vrouwen: tussen de 80 en 88 cm.

4. Obesitas

Middelomtrek mannen: groter dan 102 cm. Middelomtrek bij vrouwen: groter dan 88 cm.